Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läs- och skrivriktning

Skrivet av Hmamma
Hej!

Min dotter som är 6 år har ingen dyslexi-diagnos, men kanske man kan få fråga här ändå?

Hon har problem med läs- och skrivriktning. Hon kan inte skilja på lilla b och lilla d. Hon skriver lika ofta från höger som från vänster. När hon läser (kan ljuda litegrann) så läser hon korta ord baklänges mitt på en rad, även om hon i övrigt läser raden från rätt håll.

Jag vet att hon fortfarande är rätt så liten, men jag tror inte att detta kommer att gå över av sig själv. (Dottern föddes mycket för tidigt och har svårt med en rad andra saker också.)

Finns det någon som har något tips för hur man kan träna detta eller som har något kom-ihåg-knep?

Hmamma
Svar på tråden: Läs- och skrivriktning

Hej!

Skrivet av  Åssi
Jag har också en 6 åring som inte fått någon dyslexi diagnos än. Han har dock gått hos logoped sedan 3 årsåldern, och enligt logopeden är han med 99% säkerhet dyslektiker.

För att öva upp hans språkliga medvetenhet har vi fått tips om övningar från/typ "Bornholmsmodellen". Två länkar om detta:
http://www.skolporten.com/db/artikelview/590
http://www.bornholmsmodellen.nu/

Vi har också fått tag i ett spel som heter "Ljudbingo" (med 5 myror är fler än 4 elefanter)som vår kille tycker är kul att spela.
 

Tack

Skrivet av  Hmamma
Hej Åssi!

Tack för svaret!
Bornhlmsmodellen använder de i förskoleklassen, så där har vi tur. Jag har läst lite om det tidigare också och det verkar jättebra.
Min dotter älskar "5 myror..." och tittar gärna på videofilmerna, helst varje kväll. Så ljudbingo med "5 myror..." skulle nog passa henne väldigt bra. Är det datorspel eller vanligt spel? Vart har ni fått tag på det?

Hmamma

Vad
 

Spelet fanns på...

Skrivet av  Åssi
...leksaksaffären. Det är ett vanligt spel, inte data. Å andra sidan är det lätt att göra något liknande själv. Spelet består av bingobrickor med bilder på lite olika djur och saker. På de lättare brickorna finns även första bokstaven. Sedan plockar man markörer med bokstäver på, och kollar om man har denna bokstav/ljud på sin bricka. I så fall lägger man en plutt på sin bricka. Som ett vanligt bingo, med andra ord :-)
 

Träna hjärngympa

Skrivet av  Jämställd pappa
det är mitt förslag. Det finns olika dominans vad gäller hjärnhalva, hand, fot, öga och öra. Beroende på hur profilen ser ut så finns det olika behov att träna upp kommunikationen mellan hjärnhalvorna.
 

Hur?

Skrivet av  Hmamma
Hej!

Tack för tipset!
Hur tränar man hjärngympa?
Har du några exempel eller finns det beskrivet nånstans på nätet kanske?
 

Det finns massor

Skrivet av  Jämställd pappa
Korsgång, klapplekar, ramsor mm. Det finns en bok som handlar om hur vi är dominanta på olika sätt där det finns litet tips.

Vi har tillsammans med special pedagogen fått ett program som vi skall köra i 12 veckor. Det är allt ifrån att klappa med höger hand på uppdraget vänster knä och tvärt om (vår dotter 7 år hade jätte svårt med detta i början), sen skall hon stå med ena benet fram och andra bak och andra armen fram och ena bak varpå hon skall hoppa över så att armar och ben intar motsatt position (för att hon skulle fixa detta fick spec ped ställa sig bakom och med sina ben och armar hjälpa till), sen tränar man ögonrörelser genom att hålla en penna på lagom avstånd (den tränande avgör) - sen höjer och sänker man pennan och då skall ögonen följa med men huvudet vara stilla sen för man den från höger till vänster fram och tillbaka (lagom långt) och så avslutar man med att göra liggande åttor-, osv.

Det finns massor av sådana övningar som hjälper barnets (och säkert oss vuxna också) hjärnas olika delar att kommunicera med varandra.

Jag återkommer.
 

Hej igen, Jämställda pappa!

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
jag läste ditt svar på mitt inlägg om läskoden för ett tage sen. Blev jätteintresserad av det du beskriver och vill gärna att du berättar mer sen när ni gjort programmet. Det jag tänker på är att min dotter har inte krypit, klättrat som andra barn, kanske det är det motoriska som sätter käppar i hjulen?

Hon har inga som helst problem med ordförråd eller att konversera, men hon är lite orörlig om man nu kan skriva så. Simskolan tex har hon gått i sen hon var 4 och nu först börjar det lossna, lillebror han är 2 år yngre men han är på samma nivå fast han började när han var 5.

Så det var väldigt intressant att läsa om din dotter. Skriv mer sen!
 

Hej Carina

Skrivet av  Jämställd pappa
Dominansfaktorn heter en bok av författaren Carla Hannaford som du kan låna på biblioteket som ger en liten bild.

Sen är det litet lustigt att du skriver att barn som går utan att krypa kan ha svårt att få ihop läsningen. Boken ovan lämnar vissa förklaringar.

Läs och lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv