Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

DYSKALKYLI

Skrivet av M+T
Hej, Jag är ny här och har en dotter på 14 år som alltid haft problem med matten - vissa delar. Gångertabellen - inte alla - kan hon bra.

Hon har under hela skoltiden fått extra hjälp i matten och specialpedagoger har varit inblandad. Först nu har jag fått veta att det finns något som heter dyskalkyli. Hon går i 7:an och det är ju mycket som krävs av dom just nu. Och hon går i specialmatte så vi känner att vi får hjälp. Nu ska vi bara vänta på en utredning. Är det någon som har erfarenhet av detta???

I andra ämnen har hon inga problem. Är duktig i språk, svenska.

Det jag märker hemma är hon har problem med mätning. Tex vad är 1 3/4 dl vetemjöl. Så hon blir arg på sig själv när hon inte bara kan baka hur som helst för hon inte förstår hur mycket det är. Minns en gång när hon skulle ha 1 dl mjölk och hon tog 1 liter till en sockerkaka hon skulle göra. Då var hon själv och väldigt ledsen när jag kom hem för hon ville så gärna överraska. Hennes bror tycker också om att baka och svägner lätt ihop en kladdkaka trots att han är två år yngre.

Jag pratar mycket med henne om att hon förmodligen har svårigheter med vissa begrepp inom matten men att hon för den delen inte är dum. Och att det finns ett namn på detta. Och hon vet ju att vissa har problem med läsning mm.

Är det någon här som har erfarenhet av detta så vore det trevligt att få ta del av dessa.

Svar på tråden: DYSKALKYLI

Jo,

Skrivet av  Krumeluren
Jag känner igen mig själv i det du berättar om din dotter :-) Jag är aldrig utredd men har ingen som helst förståelse för allt vad siffror heter... Hankade mig igenom grundskolans matte, misslyckades på gymnasiets ekonomilektioner och klarar än idag knappt av att mäta upp mjöl osv till bak och mat.

Nåja, det går ganska bra ändå, att baka och fixa käk "på en höft" men det var svårt i början innan man visste vilken konsistens smeten eller degen skulle ha. Jag har också läst 140 högskolepoäng trots att jag inte pluggat matte sedan 9:an (vääääldigt humanistiska ämnen).

Livet är bra ändå, fastän jag gärna skulle vilja kunna räkna ut växeln i affären osv...
 

Artiklar från Familjeliv