Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej,jag är ny här.

Skrivet av Anette-73
Jag måste få fråga,min son är 9år och går i 2:an.Hur tidigt visar sig dyslexi? Han har svårt för att läsa och skolan vill lägga all träning på oss föräldrar,men jag har tjatat och nu har skolan börjat med LUS (läsutvecklings schema)vad är det? Hur går man vidare om det inte hjälper? Är det bara att han ska läsa,läsa,läsa? Hjälper det att öva mycket?
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Hej,jag är ny här.

Hej

Skrivet av  Jämställd pappa
nej det kanske inte hjälper att bara läsa och läsa utan det är minst lika viktigt att få igång annat. Skriver han? Det finns massor av annat som man kan öva. Jag föreslår att ni läser boken Dominansfaktorn av Carla Hannaford.

Det finns massor med mer litteratur att ta del av men börja med detta.
 

Tack för svar

Skrivet av  Anette-73
Nu ska jag ta mig till biblioteket och se om jag kan hitta boken. Tack igen!
 

Jag hittade inte

Skrivet av  Anette-73
boken på biblioteket är den ny kanske?Var har du fått tag i den?
 

Köpte den på

Skrivet av  Jämställd pappa
Wettegrens bokrea
 

Finns på adlibris.se

Skrivet av  Carina
för 125:-!
 

hur lära sig läsa

Skrivet av  millica
Hej Jag också en son med dyslexi. Han är nu 13 år och går i åk 6. Vår son hade jätte svårt att lära sig läsa. Idag går det bättre. Jag visade ord som han kunde förknippa med saker eller kände till eller upplevt. De var lättare att lära sig. Han fick även göra bokstäverna i lera för att lära sig att se skillnaden och uppfatta dom tydligare.Det gäller att man anpassar läsningen till hur mycket han orkar. Vår son började läsa meningar som han förstod innehållet av för ungerfär 9 månader sedan. Det blev Kalle Anka pocket han valde då. Där efter ville han läsa Magma-serier. Då lossnade läsningen. Det viktigaste är att det blir sådant som intresserar honom. Att ha datorn som hjälpmedel kan också stimmuelera.
Jag vet hur jobbigt det är.......
 

Artiklar från Familjeliv