Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tror ni?

Skrivet av T:s mamma
Har en son som utreds på Hab, misstänkt autismspektrum störning. Han är 9 år, går i tvåan. Har haft det jobbigt med läsning och skrivning. När han skriver vänder han på många bokstäver, men inte konsekvent, ibland blir det rätt, ibland fel. När han läser högt vänder han på d/b, och har svårt för h/n och å, ä och ö. Men när han läser tyst och "tid på sig" att fundera ut vad det står, funkar det bra. Är det dyslexi?
Svar på tråden: Vad tror ni?

svårt att råda, men kan

Skrivet av  Lillemys
du inte lyfta fram dina funderingar till de på Hab, precis som du gjort här?
Visst, delar av det du nämner är ju saker som barn med dyslexi har/kan ha svårt med.
Just d,b,p n h och åäö. Vänder på ord, blandar + och -, höger vänster.. mm mmm. Rådfråga och be om hjälp.
Min son hade stora problem med detta, sen fick han glasögon och mycket blev bättre nästan direkt.
Har ditt barn kanske behov av glasögon?
En ortoptist på ögonkliniken är att rekommendera. De kan mäta trycket i ögonen mm mer än vad en optiker kan och vet. Sakerna försvinner inte men han kan få hjälp på vägen kanske. Det är svårt att råda, men jag vill försöka hjälpa till. Men var inte rädd för att be om hjälp. Ju fortare han får hjälp ju fortare kan ni sätta in hjälp/åtgärder via skolan.
Lycka till!
Lillemys
 

Svårt att säga....

Skrivet av  Sofia
...men jag tycker du ska fortsätta med hab-utredningen och släppa dyslexitankarna.

För det första är 9 år en alldeles för ung ålder för att dyslexitesta ett barn. För det andra så är det med största säkerhet hans andra problem som ligger bakom läs- och skrivproblematiken.

Barn som vänder på d/b och p/g har ofta perseptionsproblem tex.

Kämpa vidare med läsningen - den är AO för skolundervisningen, och Lycka Till med utredningen!
 

Artiklar från Familjeliv