Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gå in på barn som yrke och läs

Skrivet av Ullabella sekreterare
om Sofias kommentarer och svar under punkten
wisc före dyslexiutredning. sid 1 en bit ner.
Jag tycker nog att en del av det låter negativt,sårande,
rangordning på diagnoserna mm.
Vad tycker ni?
Ullabella sekreterare.
Svar på tråden: Gå in på barn som yrke och läs

Hej Ullabella

Skrivet av  Sofia
Jag vill bara påpeka att det i n t e är mina egna åsikter jag framför i inlägget.
Jag kan mycket väl förstå att man som förälder kan uppleva texten som negativ.
Du får ta i beaktan att detta är reflektioner från många olika spec.lärare - och förstå att vår oro ligger i omtanken kring era barn.

Det vi oroar oss för är att många barn kommer "glida förbi" sina verkliga problem, och hamna i en dyslexidiagnos helt felaktigt om man börjar tillåta enkelspåriga tester, utan att ta hänsyn till HELA barnet. Förstår du?

Det sker fortlöpande undersökningar som också visar att diagnoser idag är klassbetingade. Det är fler barn i låginkomstområden som damp-diagnostiseras, och fler barn i höginkomstområden som dyslexidiagnostiseras.
Ganska många (inte alla) av dessa dyslexidiagnoser är idag bekostade privat av föräldrar, och vad vi nu ser är att en del av dem också är enbart dyslexiutredningar utan att man efterfrågat en helhetsbild kring barnet.

För mig är det jätteviktigt att man får en så samlad bild som möjligt kring ett barns problem, och framförallt kring barnets möjligheter!
Dyslexitesten är en diagnostest som inte bryr sig om var elevens starka sidor finns.
När sedan diagnosen väl är satt, är det förtvivlat svårt att få den upphävd.

Och...som sagt...det s k a inte behövas någon diagnos för att ett barn ska få adekvat hjälp idag. Resurscenter osv kräver inget dylikt för att tillhandahålla tex tekniska hjälpmedel.
Barnets problem styr antalet spec.lärartimmar - inte barnets diagnos.

Det är kanske ändå något att tänka lite vidare kring, om man har ett barn där läs- och skrivinlärningen är svag?