Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sofia

Skrivet av Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Du skrev lite nedan i samband med diagnoser att det inte behövs för att barnet ska få rätt undervisning, funkar det i verkligheten? Alltså kan jag känna mig säker på att Celine får rätt hjälpmedel även fast hon inte har en diagnos?

Vår fröken verkar iallafall VILJA göra bra saker för att hjälpa men det låter lite som om hon får mothugg av ledningen i skolan. Eller iallafall verkar det trögt, de hade tex sagt nej till att köpa in några toppenbra dataprogram till spec.ped. och hänvisat fröken till att hon fick ta det av sin egen klassbudget, men den räcker ju inte till sånt sa fröken. Jag tyckte att det var sniket av skolan, Celine kan ju inte vara den ende som kan ha nytta av de programmen?

Du som jobbar i skolan, hur brukar det funka?
Svar på tråden: Sofia

Kan bara svara...

Skrivet av  Sofia, i lilla gruppen
..utifrån vår lilla grupp, där eleverna inte behöver ha någon diagnos för att få plats, och där vi invidiualiserar undervisningen utifrån barnets speciella behov.
(plats söks av föräldrarna, ofta via gamla skolans psykolog. Vi vill att barnen är wisc-testade)

Vi "hotar till" om vi behöver extra hjälpmedel (tex personliga datorer) och får då dessa genom resurscenter.

Vissa av våra barn har diagnoser, men dessa säger ofta ganska lite om barnet.
Innan ett barn skrivs in i gruppen intervjuar vi därför föräldrar, tidigare lärare, tidigare psykologer osv för att få en så bred bild av barnet som möjligt.
Hos oss är därför diagnosen inte viktig.

Men det kan nog se väldigt olika ut både mellan kommuner och skolor....
 

Artiklar från Familjeliv