Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet man om ens barn har dylexi?

Skrivet av Orolig
Min son är 8 år och läser och skriver jättedåligt. Han vill inte lära sig att läsa.
Ibland skriver han något och det är väldigt mycket felstavat, bokstäver fattas osv.
Jag vet inte om han har svårigheter på grund av att han inte vill, eller om det är något annat. Vet inte heller hur jag ska hjälpa honom.
Han bara säger nej, nej när jag föreslår honom att läsa lite ur någon bok.

Jag är rädd att han får större problem längre fram.

Svar på tråden: Hur vet man om ens barn har dylexi?

Det är inte lätt

Skrivet av  Mian och Oliver
Har två stycken tjejer som idag är inne på sitt nittonde år och de har diagnos Dyslexi. Jag reagerade precis som du över att de inte kunde/ville läsa. Svårt med att stava och vände på bokstäver. De hade också svårt med att förstå vad de läste när de väl gjorde det. Det gick ända till sjunde klass innan det blev någon rätsida på det hela och de kunde få den hjälp som de var berätigade till. Skolan hade väldigt svårt med att acceptera att de inte lärde sig något.

Det råd jag kan ge dig är att om du fortsätter och misstänker det här efter sommaren då ska du dra igång maskineriet så att han kan bli testad.

Idag så går de andra året i gymnasiet och har lärt sig att koda ord så nu ser framtiden ljus ut.
 

Artiklar från Familjeliv