Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man ha

Skrivet av funderar
problem med att hitta ord (i språket) vid dyslexi?
Alltså du kan ordet, men kan inte komma på det just när det behövs och/eller fel ord eller en "perversion" av ordet kommer ut när man ska uttala det...
Om man kan det, kan det då vara så och vara dyslexi trots att man ej i övrigt har läs och skrivproblem?
Svar på tråden: Kan man ha

ge några exp.....

Skrivet av  Anette
Om du ger några ex så ska jag försöka svara.
Anette
 

Ja...

Skrivet av  funderar
Låt säga att jag ska säga folkomröstning, men kommer inte på ordet utan det blir en rumtförklaring tex. du vet när alla ska rösta. Alt lång tystnad medans man febrilt försöker komma på ordet man söker. Eller du vet sånt man gör när det är val... Ung. så menar jag....Orden finns där, men vill inte komma fram när de behövs. Alt. kan det komma ut fel tex. flockomrötsning....
 

ok, nu är jag med....

Skrivet av  Anette
Ja, för min son snart 12, som har dyslexi kan det ofta vara så att det rätta ordet inte finns. Enligt logopeden så har han för litet ordförråd. Det är bara träning som gäller.....
Min son kan benämna saker fel. Tex byrå blir garderob, säng blir soffa, skål blir fat osv.
Enligt lopopeden är det ett av problemen som kan uppstå för en dyslektiker.... han läser ganska bra, skriver snyggt men ett och annat stavfel. Men min sons problem ligger mer på minne, information, instruktioner, tid, rumsuppfattning, studieteknik, ordförråd.
Anette
 

Hmm

Skrivet av  funderar
fast jag har ett konstaterat gott ordförråd iofs. så det har inte med det att göra i mitt fall.
Jag har hört om detta någonstans, men vet inte var nu?
Ska tydligen finnas något som heter stressafasi också. Att man inte hittar rätt ord när man är stressad ung tror jag?
Vore ju väldigt glad om detta ej har med minnet att göra. Man blir ju lite rädd att man håller på att bli dement eller något.
Å andra sidan har det ju funnits där så länge jag kan minnas så...
Tack för ditt svar!
 

tourette?

Skrivet av  ~Trixie~ med Karl 22/9-03 + 2
VEt inte om jag är ute och cyklar men det finns ju något som heter touretts syndrom när man bla kan säga helt andra ord än dem man menar. Det är visst ett slags ticks.

Har läst om det eftersom min äldsta dotter har ticks=ofrivilliga ryckningar i tex ansiktet.
 

Nej...

Skrivet av  funderar
det tror jag inte. Har en son som troligen har Tourettes och det fungerar helt annorlunda, men tack för svaret iaf! :-)
 

Tja...

Skrivet av  Joa
Jag hittade bl a detta när jag sökte på Tourette,fdör jag har ett minne av att vissa symptom är att maninte kan sluta säga fula ord- den drabbade kan rabbla miljarder fula sexuella stötande ord utan att kunna sluta. Såhär stod det :



Andra Tilläggsproblem som kan uppträda är humörsvängningar, depression, ångest och fobier. Sömnproblem, insomningssvårigheter, mardrömmar och sängvätning. Olämpligt sexuellt beteende, tvångsmässigt bruk av tabubelagda ord, närmast tvångsmässig beröring av andra människor och de egna könsorganen. Alla dessa symtom förekommer naturligtvis inte alltid och inte heller samtidigt vid Tourettes syndrom men de är förhållandevis vanligt förekommande.

 

Artiklar från Familjeliv