Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälpmedelsfråga?

Skrivet av Indur
Hej!
Jag har en son som nu är tio år gammal och går i fjärde klass. Han kan fortfarande inte skriva och läsa vilket ställer till det i undervisningen. Nu har man börjat tala om eventuell dyslexi, trots att jag påpekat detta länge. Jag undrar därför vilken hjälp ni har till era barn. Har de inläst skolmaterial och vilka hjälpmedel har de, t.ex dator eller annat? Hur löser man det undervisningen samt läxor?

Tacksam för alla svar!!
Svar på tråden: Hjälpmedelsfråga?

HEJ!

Skrivet av  Lillemys
Tråkigt att höra att skolan inte har hjälpt din son när du har påpekat misstanke om dyslexi. Går man i 4:e klass och har dessa problem borde skolan reagerat tidigare. Beklagligt.
Men nu till din fråga.
För min sons del, när diagnosen kom så satte skolan in åtgärdsprogram. beslut om kortare läxor, tid hos spec.lärare mm.
Han fick ganska snabbt en free-style för kassett då matten fanns på kassett. Han fick en cd-skiva för engelskan, men det tiggde jag mig till.
Det är hans hjälpmedel. Det har alsrig varit på tal om en dator då budgeten är dålig och enligt skolan så är han inte i så stort behov.
Om ni inte har utrett för dyslexi så begär det omgående, under tiden kan ni kräva åtgärder för barn med särskilt stöd.
Undervisningen ska ju individanpassas, mindre läxor, anteckningshjälp, kassett/cd, muntligt, egen dator, timmar hos spec.lär, osv osv.
Ta kontakt med skolans rektor, begär en EVK, elevvårdskonferans där ni tillsammans diskuterar åtgärder. Du som förälder kan begära en EVK, behöver inte komma från skolans håll.
Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig för din son, och det omedelbart!
Du får gärna skriva och berätta hur det går!
Gå även in på tex www.fdb.nu och läs om LÄSK-projektet, en innehållsrik pärm där det står en hel del om vad du som förälder kan göra/begära och vad skolan har för skyldigheter osv.
LYCKA TILL!
Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv