Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang test i skolan

Skrivet av Annette m Nea, Macke o Tess
Så fick jag idag resultatet av testen som sonen gjort i skolan. Skalan är tydligen 9-gradig och sonen hade hamnat på 2! Men ändå påstår läraren att det inte är något fel på hans läsförståelse men att han däremot läser väldigt långsamt. Läraren tror inte sonen har dyslexi utan säger som alla andra lärare gjort genom åren-träna mer. Vilket nu innebär att sonen ska läsa in på band. 10 minuter om dagen ska han läsa och det spelar absolut ingen roll vad det är han läser. Bandet ska läraren sen få varje fredag då sonen får ett nytt och som han fortsätter läsa in på. Detta ska han hålla på med ett tag framöver nu och så ska de göra ett nytt test innan sportlovet och ett i juni för att utvärdera läsningen. Skönt iaf att de tar i problemet och kommer med ett konkret förslag.

Fick nyss syn på papperna från utvecklingssamtalet förra terminen (5:an) och kunde läsa att han blev underkänd i de nationella proven i både svenska och engelskans läsförståelse.... Det känns skönt att vi väntar på en tid hos logopeden, kan jag säga.
Svar på tråden: Ang test i skolan

band-åtgärd?

Skrivet av  Lillemys
HEJ!

Måste få fråga. Att läsa in på band--- vad har skolan haft för motivering? Att höra sig själv läsa?
Se något mönster? Ska de inte utvärdera före sportlovet? Det borde väl vara jullovet som står först i tur? Måste säga att jag tycker det verkar lite konstigt det hela. Men fatta mig rätt snälla du. Det är bra att det händer något för ditt barn, men jag tycker uppgiften verkar lite udda. Lite långt utdragen på läsåret. De borde kunna sätta in andra/flera åtgärder som ska följas upp innan ni får tid hos logoped. Ett tips är att ringa och trycka på. Då brukar det hända saker i kön, gjorde så för oss.
Vet du att du kan ringa till logoped, psykolog inom SKED i Skåne och få tips och ideér???
SKED= Skånes kunskapscenter för elever med dyslexi.
De är hyggliga där och lyssnar och stöttar. Även om du inte står i kö dit så kan man ringa.Men det är kanske dit ni ska??? Hoppas det för de är bra! Det finns föräldraföreningar också med hemsida mm där man kan ringa eller läsa skriva osv.....Hoppas det går bra! Lycka till! Lillemys
 

Kanske

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
formulerade jag mig konstigt.

Tanken med banden är att han ska läsa en text några gånger och sedan läsa in den på ett band. Detta för att han verkligen SKA läsa 10 minuter varje dag och för att han ska bekanta sig med sin egen röst (är väldigt blyg oxå och pratar inte i grupper med fler än 5). Dessutom vill läraren höra hur bra/dåligt han läser när han har lugn och ro runt sig (och inga kompisar som kan stressa). Utvärderingen ska göras tidigare än sportlovet och ev. kan annan åtgärd sättas in. Läsförståelsetestet ska däremot inte göras om förrän någon vecka innan sportlovet. Visst kan jag hålla med dig om att det är en udda åtgärd, men det är åtminstone en åtgärd. Vi har tagit om det här med att han läser dåligt sedan han gick i 3:an och inte fått någon respons alls förrän nu. Vi hade visserligen hoppats på andra åtgärder, men vi låter det börja med det här med att läsa in på band och kan då kanske kräva andra åtgärder innan jul om det inte resulterat i ordentlig förbättring av läsningen innan dess.

Vi står i kö till logopeden och förväntar oss att få en tid snart. Logopeden här i Trelleborg har fått extra pengar och köper in utredningar från en privat logoped i Lund. De ringde och frågade om vi ville gå privat. Därför vet jag det. De patienter som den privata logopeden ska ta ska vara utredda innan februari slut så därför bör vi få en tid ganska snart. Annars hade vi fått vänta minst 6 månader till.

Jag har hört talas om SKED, men vet inte riktigt vad det är. Snälla, berätta mer om det. Vad gör de? Vem får vända sig dit? Var finns dem? Hemsida?.....
 

HEJ!

Skrivet av  Lillemys mamma till J
Givetvis är det bra att något händer och att ni ska få komma till en logoped. Jag kanske "tog i" på min kommentar, sorry.....
Angående SKED, så finns de på www.skane.se/sked
de går in under region Skåne. En mottagning med 5-6 personer, spec.lärare, logoped, psykolog, överläkare Felix Möller. De håller föreläsningar, de ger telefonråd, de bokar in för besök mm .... habilitering, hjälpmedel, mm.
Du kan även gå in på www.fdb.nu och läsa om föräldraföreningen som har en hemsida med info.
Lycka till! Lillemys mamma till J
 

Är det Wisc tests

Skrivet av  ~Trixie~ med E+E+K
Vilket test har din pojke gjort? Min son har gjort ett sk wisc test, tror jag det heter och vi väntar resultat nästa vecka....
 

Kanske

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
heter det så. Jag vet faktiskt inte. Jag har fått för mig att det är det samma som används hos logopederna. Något standardiserat.

Hur gick det med testet?
 

svar på torsdag

Skrivet av  ~Trixie~ med E+E+K
vi ska till skolpsykologen på torsdag i nästa vecka. Han har också en remiss på för dyslexiutredning liggandes´.
 

Hur gick det?

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
Har ni fått reda på resultatet?
 

Ja

Skrivet av  ~Trixie~ med E+E+K
Har fått resultatet, som för mig är något luddigt. Helt klart är att han har problem med koncentrationen, stora problem, likaså med läsa/skriva. Han behöver extra stöd i undervisningen men det visste vi sen tidigare. Enl psykologen har han en "bild" som mycket väl skulle kunna var dyslexi. Vi har en remiss liggandes på Huddinge talcenter och väntar på kallelse därifrån för vidare utredning.