Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

språkval i åk 5, någon?

Skrivet av Lillemys
Son snart 12, dyslexi. Ska välja språk inför åk 6.
Tyska, franska eller spanska.
Beroende på hur nationella proven går får de välja språk. För många fel eller rpblem med nationella proven får de förstärkt engelska istället.
De får inte byta val, ska vara samma i 4 år!!!

HUR GÖR MAN? HUR RÅDER MAN SITT BARN?
VAD SKA FÅ AVGÖRA? HANS KUNSKAPER? KOMPISARNAS VAL OCH SOCIALT UMGÄNGE?
Ja frågorna är många. Finns det någon i detta avlånga land som kan ge mig lite tips eller råd???
Tar tacksamt emot er hjälp!
Lillemys
Svar på tråden: språkval i åk 5, någon?

Svårt

Skrivet av  ~Trixie~ med E+E+K
För det första ställer jag mig tveksam till varför han inte skulle få byta språk under resans gång? Min äldsta tjej, går i 8an, ville byta språk och det fick hon men var då tvungen att läsa in under sommarlovet.

Min son, 12 år ej utredd dyslexi?, ville läsa spanska. Jag tyckte att engelska vore bättre att fortsätta med eftersom han har så stora svårigheter. Bättre att bli riktigt bra på en sak tyckte jag MEN han vägrade och jag lät honom välja själv. Tror att den sociala biten är otroligt viktig. Dom ska inte känna sig udda och utanför.
 

Min dotter

Skrivet av  maria65a
Min dotter valde franska som tillval men i 7:an så blev det för jobbigt med dyslexin så då bytte hon till att läsa engelska på tillvalstid. Funkar jättebra! Bättre att kunna ett språk ordentligt än två stycken halvbra.
 

Konstigt

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
att de inte får byta tillvalet mot förstärkt engelska. Det får man på sonens skola. Däremot får de INTE byta till annat språk.

Hur som helst så valde sonen tyska och det fungerar jättebra. Detta trots att han var underkänd i läsförståelsen både i svenska och engelska på nationella proven i 5:an. Engelskan har oxå blivit bättre sedan han började 6:an. Han läser fortfarande väldigt dåligt och vi vuxna lägger MÅNGA timmar med att hjälpa honom med läxorna.
 

Nu vet jag lite mer så

Skrivet av  Lillemys
han får byta från språk till förstärkt engelska, men inte byte mellan de olika språken.
Beroende hur det går på nationella proven avråds man att välja språk just för att det kan bli för svårt.
Sonen vill läsa tyska så vi kommer troligtvis att låta honom göra att försök.
Rektorn meddelar att tyskagruppen är liten, fördelar finns ju då med mer stöd av läraren.
Så det får bli så, och i bakhuvudet får både vi och sonen veta att om det inte fungerar blir det förstärkt engelska istället.
Man vill ju inte ta glädjen ifrån dem, de små änglarna. Även om jag som mamma kan se en viss problematik med det hela.
Lillemys
 

Artiklar från Familjeliv