Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får jag bara fråga er?

Skrivet av Mamman
När ett barn har dyslexi- innefattar det även svåritheter med siffror? Att studera i största allmänhet med läxor och så...Att komma ihåg saker? Att kunna välja bland olika alternativ? Barnet ifråga har dyslexi men är även så velig, kan inte välja utan svarar alltid : Jag vet inte.
Kan inte besluta sig för saker, kommer aldrig ihåg att ta med det som kan behövas under dagen...
Jag vet inte, men jag måste ju fråga...
Svar på tråden: Får jag bara fråga er?

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
Det har jag aldrig hört att velighet och dyslexi hör ihop. Problem med siffor kan man ju ha. Motsvarigheten till dyslexi när det gäller siffror heter dyskalki. Men för att man har dyslexi behöver det inte innebära att man har dyskalki. Men läxorna är ju aldrig roliga när man har svårt för att förstå bokstävernas eller siffrornas innebörd.
 

Tackar

Skrivet av  Joa
..så mycket för svaret!! Lärde mig nåt nytt- dyskalki bra att veta jag som ska bli lärare :)
 

JO säger jag.....

Skrivet av  Lillemys
Så är det här för min son,,, osäker, velig, glömsk, missuppfattar, ja en hel del utöver dyslexin med läs och skrivporblematiken. Vår logoped har sagt oss att det "tillhör" en dyslektiker att ha problem med den typen av saker, minne, osäkerhet tid ,mmmm.....
Och problem med siffror hade min son jättemycket i ettan, och för att vara lite petig heter det dyskalkyli, problem med siffror......
från Lillemys
 

TAck ! *imt*

Skrivet av  Mamman
f
 

Ok dåså

Skrivet av  Joa
då frågar jag vidare nu då: Vad gör man med dessa barn? Ska man låta bli att fråga saker de annars svarar: "Jag veeet inte" på? Ska man tala om att såhär gör vi nu: Bla bla Så de slipper välja? För denna tjej jag pratar om är 12 och hon Vet aldirg hur hon vill göra, hur hon ska ha det.
Eller ska man kräva svar rakt av? Hjälp mig lite!
 

Håller med!

Skrivet av  maria65a
Det sa psykologen om min dotter med, just att ha problem med den typen av saker som minne, osäkerhet (har gått över när hon började 9:an!), "slarvighet", tidsuppfattning plus skrivna tal i matte och vissa svårigheter att räkna då hon kunde ställa upp talen lite hur som helst och då blir ju svaret fel hur rätt man än räknar!
 

mitt minne

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
är det då inget fel på. Hinner jag inte läsa vad som står på vägskyllten vi just paserat för ortnamnet var för långt blundar jag och kan se skylten framför mig och läsa ur minnet i stället. Jag har dyslexi men har inga problem med siffror men det kan man ha. Där i mot var jag slarvig med läxor i skolan för det tog sån energi att göra dom att jag försökte slippa undan. Nej minnet tror jag inte har något med dyslexin att göra.
 

Tack för svar! *imt*

Skrivet av  Jag
gsr
 

Har ni kollat upp....

Skrivet av  AnneliN
..om hon kan ha andra diagnoser? Låter lite som min son. Han har dyslexi, auditiva perseptions-problem och ska utredas för ADD.
 

Artiklar från Familjeliv