Kan en 6 åring sova över hos en kompis? |
|
Skrivet av | Undrar bara |
Min son är mest van att sova hemma och med mig. Han har ingen vana alls att sova över hos andra ensam. Ingen mormor och morfar som han sover hos t ex. En gång sov han över hos en kompis, men då hämtade jag hem honom vid ettiden på natten. Det hade gått bra. Min man säger hela tiden att det inte är bra att låta honom sova över hos andra. Han kan bli rädd osv. Han kan verka okej, men vara orolig. Min man har sagt att sonen t om jämt frågar efter mig när han är med honom. Min granne däremot tyckte att det var konstigt att han inte sovit över hos kompisar ännu. "Hur ska han klara av att åka iväg på läger eller något sådant" menade hon. Själv tycker jag inte att det är så bråttom med att sova hos kompisar, men tror inte som min man att man ska vänta tills han är typ 10 år. Vad tror ni? Låter ni era små barn sova över hos andra? |
|
Svar på tråden: Kan en 6 åring sova över hos en kompis? | |
|
|
Om barnet själv vill... |
|
Skrivet av Birgitta | |
... tycker jag han kan få prova. Men vill han inte så finns det väl ingen anledning att puscha på. Min dotter och hennes kompisar började sova över hos varandra ungefär vid den åldern. Ibland gick det bra, ibland fick man hämta hem barnet sent på kvällen. Det är ju en del av frigörelsen att kunna sova borta, men det ska nog komma lite naturligt om det ska bli roligt och fungera smärtfritt. |
|
Om det finns... |
|
Skrivet av Fröken Fräken | |
förutsättningar för att det ska fungera; en god vän att sova hos och som har föräldrar som jag litar på. Då tycker jag att det är okej! Jag tycker inte att det är okej att sova över hos "vem som helst", jag vill att det ska vara någon som barnet ofta leker med, känner väl och har varit hemma hos många gånger tidigare. När barnen är redo att sova borta varierar! Här har vi haft en sexåring som tillbringat varannan helg hemma med kompis, varannan helg borta hos samma kompis. En annan som ännu inte sovit borta mer än fem nätter sammanlagt, och ännu en som sovit borta förr men nu inte alls tycker att det är kul. |
|
|
|
Min dotter... |
|
Skrivet av JK | |
är väl ovanlig på det sättet för hon har sovit över hos sin bästis (och tvärtom) sedan de var i 4-års åldern. Vi var iof grannar när det begav sig. Nu har bästisen flyttat till ett annat bostadsområde men det hindrar inte tjejerna att sova över hos varandra då och då. De har hunnit fylla 7. (Dessutom hade bästisen och hennes familj bott i vår lägenhet innan, så för henne kändes det som hemma :-) | |
Ja, det kan |
|
Skrivet av Annika | |
de, rent generellt tycker jag. Mina barn har sovit över hos kompisar, kusiner, mormor och farmor sedan de var små. Det har aldrig någonsin varit problem. Vill de sova över hos kompisar så låt de göra det och vill de inte så får det vänta. Att sova över hos någon annan är inte nödvändigt men det kan vara mycket roligt och därför bra om de klarar av. |
|
Om han vill |
|
Skrivet av Kia | |
så låt honom sova över hos sin kompis. Det är ju jättebra att du/ni kan komma och hämta honom om det är något. Det kan ju pojken också få veta.....att det är bara att ringa om det är något. Våra flickor var ungefär i samma ålder när de började sova över hos kompisar, kring 5-6 år. | |
|
|
nyttig träning |
|
Skrivet av Demeter | |
hos dem vi känner och litar på! | |
ursäkta men |
|
Skrivet av ida | |
att sova över hos en kompis ska väl vara en kul grej och inte "nyttig träning". | |
vad är det för fel med båda två? |
|
Skrivet av Demeter | |
Jag tycker inte att det är ömsesidigt uteslutande ;-) | |
|
|
Ja!håller |
|
Skrivet av Petra | |
med dig! Jag har en kompis vars 11 åring ALDRIG sovit hos någon varken momor eller farmor! Hon vägrar! Tänk om man kunde börja träna dem... Nu är flickan sjuk dessutom & ligger på lassarett, & där VÄGRAR hon att vara ensam en sekund.. hon är väldigt mammmig! men det är klart att de är hos henne på sjukan men just det är att man nångång fått vara borta UTAN mamman eller pappan är nyttig! |
|
Förra veckan |
|
Skrivet av ida | |
frågade min sons bästa kompis honom om han ville sova över en natt efter en klassfest, de är båda 8 år, men min som sa nej (jag frågade såklart när vi var själva). han har sovit över hos farmor o farfar nån natt, även på eget initiativ,men barn måste väl få bestämma själva när de vill sova över hos kompisar ? | |
Varför inte? |
|
Skrivet av Elisha | |
Min kille sov hos sin kompis när han var knappt fem år första gången. De är eld och lågor när de ska få sova över, tycker att det är jättekul. Det handlar ju inte om att tvinga dem, utan vi har frågat och de tycker att det är roligt och spännande. Varför skulle det vara skadligt? Tror snarare att barn som blir överbeskyddade kan ta "skada" av det. Inte att det skulle vara farligt givetvis, men de kan bli väldigt otrygga om de aldrig får lära sig att de klarar av saker. Tror att det mesta handlar om en grundtrygghet, har man den så klarar man väldigt mycket. |
|