Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur får man barnen att hjälpa till hemma?

Skrivet av hopplöst fall
FAst man egentligen inte orkar vara pedagogisk och snäll och trevlig. Just nu känns det som om jag skulle vilja ställa mig med rottingen i handen och TVINGA dem att göra något.
Det är så otrevligt hemma att jag snart flyttar, alla är arga och sura och griniga och ingen kan vara trevlig. Vi har hamnat i en ond cirkel och jag vet att det är jag som måste bryta den men jag orkar inte ta ansvar för det också.
Jag skäller på sambon att om han ska ta ansvar som ett barn får han flytta hem till sin mamma och vara barn där. Hur ska jag då få barnen att göra något om inte ens vi vuxna kan fixa vårat?
Ber man barnen hjälpa till gnäller dom och gör det inte eller så bara skriker 6-åringen (antar att det är just 6:an som ställer till det...) Andra flickan är 9.
Dom städar sina rum på lördagar. Detta enbart eftersom jag drar in lördagsgodiset annars.
Läste i en bok om en familj som hade beting och ett rullande schema för det vanligaste som duka, duka av, plocka upp i hallen osv. Men hur får man det att fungera när dom bara vägrar?
Svar på tråden: Hur får man barnen att hjälpa till hemma?

Strejka!

Skrivet av  Aragorn
min spontana tanke....brukar inte ta så många dagar innan det tar skruv.

Laga bara mat till dig själv. Plocka bara undan dina grejor....tvätta bara dina kläder etc.....

Lite svårt för 6 o 9 åringarna att laga mat och tvätta förstås, men om du vägrar göra det utan att de hjälper till så kanske de tar fart. Gubben kanske också får fart när han inte har rena kläder längre etc....

Själv har jag inte behövt ta till dessa drastiska åtgärder ännu, men skulle det behövas så skulle jag inte dra mig. Men jag vet andra som prövat och jag tror det har gett resultat. Har nog känt många gånger just det där med ansvaret som även här vilar bara på mig. Däremot sköter min man sina sysslor rätt bra och sonen likaså.

Ja, det kanske

Skrivet av  hopplöst fall
inte vore så dumt. När jag ändå håller på så kanske jag ska sex-strejka också...

Men har du inte redan börjat med det? *s*

Skrivet av  Aragorn
nä skämt åsido(hoppas du inte tog illa upp nu) det kan ju också vara ett sätt att få fart på gubben.

För att försöka vara lite mer seriös så tycker jag att ni ska ha ett familjeråd. Där du klargör att du inte under några som helst villkor tänker fortsätta som hushållerska utan från och med nu hjälps alla åt! Förbered gärna med en lista på olika sysslor där ni sedan kan skriva ner vem som ansvarar för vad.

Diskutera fram lösningar som passar er. Ibland kan det vara så att en uppgift passar bra för just en person. Andra uppgifter kanske är lättare om flera delar på men att ni kanske har ett schema när vem ska göra vad etc.

Under familjerådet kan ju nya bra idéer komma upp. Barn kan ju ibland kläcka ur sig riktigt fina lösningar eller idéer som går att spinna vidare på.

Sedan är det viktigt att alla förstår att nu är det allvar och att alla måste hjälpas åt. För annars går du i strejk och låter alla klara sig själva!

Lycka till!
*kram*

Tror du har en point där...

Skrivet av  cene37
Du skrev:
"Hur ska jag då få barnen att göra något om inte ens vi vuxna kan fixa vårat?"

Hör med sambon om han är nöjd med hålla-huset-rent-standarden.
Är han det så kommer du inte längre. Då är det du som får sänka dina krav.
Tycker han också att det ser hemskt och trist ut så fråga om han är med på att ni kollektivt gör en nysatsning.
Är han det så är det dags att gå in på nästa steg.

Samla till familjemöte. Lägg fram problemet (=ni har dålig ren-standard. INTE \'ingen gör nåt i den här jävla familjen\'.)
När ni är överens om att problemet är sant så frågar ni vad var och en kan göra för att höja standarden.
Skriv ner vad ni kommer fram till.

En idé jag har är att Alla hjälper till att städa Hela huset. Om barnen hjälper till \'ute hos er\' så hjälper ni dem \'inne hos dem\'. Varför ska ni slippa där inne när ni har krav att de ska hjälpa till där ute?

Tycker de att de inte alls behöver ha städat enligt en-gång-i-veckan-standard inne hos sig så låt dem slippa. Det är ju DERAS rum. Förflytta den fliten ut i resten av huset om orken bara räcker till En flit.
Fortfarande utför de samma flit - alltså samma belöning.

Lycka till!

Inte så mycket standarden

Skrivet av  hopplöst fall
på städningen. Jag är inte den pedantiska typen, det är mer sambon. Vi har det stökigt hemma. Jag har svårt att hålla ordning och "plocka" är inte riktigt min grej.
Det är mer ansvaret. Att komma ihåg allt. Att se till att saker blir gjorda. Ger jag sambon ansvaret "veden" så (nu är jag elak) vet jag att det resulterar i att en dag är veden slut inne. Då får jag a) ta in ved själv b) vänta tills han tar in ved = kallt c) sätta på elen = dyrt. Sen tycker han det är enklare att åka och köpa briketter och blanda ut med istället för att ta in ved så det räcker hela veckan. = dyrt.
>Lägg fram problemet (=ni har dålig ren-standard. INTE >ingen gör nåt i den här jävla familjen.)
Åh det är jag i ett nötskal. Jag får skärpa mig.

Inte heller pedant

Skrivet av  cene37
Du skrev:
"Ger jag sambon ansvaret veden"

Här ser det neutralt ut, men när jag läste det så kändes det som "Om jag säger åt sambon att han får fixa veden" ... så utför han inte sysslorna som jag vill.

Om du vill att han ska ta ansvaret så måste du låta honom ta HELA ANSVARET!
Ansvaret att göra det på ett sätt som passar honom. Ansvaret att göra fel.
Ansvaret att ta konsekvenserna av sina misstag.

Det verkar som om ekonomin är ett argument för dig.
Det är ju ett brett spektrum.
Från: det ÄR viktigt med varje öre för vår överlevnad
via: det är onödigt att lägga ut pengar om man inte behöver
till: det gör inte så mycket.

Själv har jag en dumsnålgen som slår igenom ibland. Kan sura för en onödig femkrona. Men när jag ser nyktert på det så inser jag att jag har råd med en borttappad femkrona. Ibland kan t o m en spenderad femkrona vara en välinvesterad lyx.

Fundera på din inställning och diskutera med sambon om hans inställning.

Titta även på vilka kostnader det faktiskt rör sig om.
Om ni vill kan ni ju fundera ut ett mål med de insparade vedpengarna. Målet blir mer avlägset med briketter och el, men det kanske är överkomligt ibland.

Sen ett \'plocktips\'.
Plocka inte \'ett tunt lager över hela huset\'. Det syns \'aldrig\'.
Koncentrera dig på en viss avgränsad yta, t ex soffbordet. Beröm dig när den är ren. Njut lite innan du tar nästa yta.

ett sätt

Skrivet av  Aila

Istället för nu städar ni erat rum,kan du prova.
vilken tur jag har som har er som är så duktiga.Kan inte ni hjälpa mig med att (tex) damma.Det är så mycket roligare och går fortare när ni hjälper till.Då kanske vi kan hitta på något tillsammans sedan.Ibland orkar man ju inte,men jag tror att man tjänar på att göra det lite roligare.lycka till