Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Händerna i byxorna...

Skrivet av A
...har min snart åttaåriga son, i princip hela tiden. Nu har vi pratat med fröken i skolan på ett utvecklingssamtal och hon säger att det blivit ett problem för både honom själv och lärarna. Han pillar jämt och ständigt på snoppen. Nu börjar han bli så stor att vi är rädda att han kan bli retad om han inte slutar med det här. Men hur säger jag åt honom på ett bra sätt, utan att såra honom???
Läraren säger att det inte är ovanligt att barnen "onanerar" och pillar så här, men för vår son har det blivit så mycket. Jag är livrädd att säga något till honom på fel sätt. Jag är öppen och pratar om allt som barnen vill veta, även sex. Men den här frågan vet jag inte riktigt hur jag ska tackla på rätt sätt. Är det någon som har ett bra råd?? Tilläggas ska att han alltid har haft mycket ticks som nu har försvunnit och ersatts av detta. Tack på förhand! MVH
Svar på tråden: Händerna i byxorna...

Be om tips inne på bokstavs och

Skrivet av  Lilla My
autism-sidorna. Där finns många som har erfarenhet av mindre roliga tics.
 

JAg vet inte men det är väl bara

Skrivet av  Jämställd pappa
att förklara så gör man inte och sen får man tjata ett tag.

Ni kan ju börja med att välja byxor och underbyxor som ger mindre utrymme för "pill".
 

Tack för tipset!

Skrivet av  A
Jag verkar kanske larvig, men jag vill ju inte lära min son att det är något fel i att pilla och undersöka sig själv. Har sagt åt honom att han kan göra det när han är ensam. Vill inte att han ska tro att det är något fult att beröra sig själv.(Om du förstår vad jag menar). Tack för att du tog dig tid att svara!
 

Tänkt på en sak

Skrivet av  Spridda tankar
Ibland tror jag man kan bli lite för försiktig just på det här området. Barnen idag växer upp i ett helt annat samhälle och med helt andra normer än de som var när vi själva (eller framförallt våra föräldrar) var små.

Förr fanns det synsättet i hela samhället att det var något fult och onormalt att pilla men det är ju inte längre så idag. Därför tror jag inte heller att barnet kommer skämmas eller tro att den gör något hemskt om man ber honom/henne att göra det i ensamhet.
Precis likadant som vi säger åt ett barn att kissa på toaletten istället för offentligt inför alla. Tror inte det avskräcker barnen eller får dem att tro att de gör något fult och onormalt när de kissar
 

Du har nog rätt

Skrivet av  A
Och som jag skrev så har ju min son haft väldigt mycket tics, som vi sökt för. Dessa har nu försvunnit och ersatts av det här pillandet. Vi pratade faktiskt med sonen om det här och han hade förmodligen fått höra nåt av fröken för han sa att han hade försökt att tänka sig för var han gjorde av händerna nu. Samtidigt sa han lite flinande : "Det här med att pilla på snoppen, det har jag nog ärvt av pappa tror jag!" Han säger att han inte tänker på vad han gör, det bara blir så. Precis som det har varit med ticsen som skiftar från alla olika sätt att nicka med huvudet till andnings-övningar.
Men tack ska du ha för att du tog dig tid att svar på min fråga. Jag tror inte heller att det skadar att säga till, jag vill bara vara säker på att jag inte gör något hel-galet! MVH
 

kan det vara lite nervöst?

Skrivet av  Karin
min kille på 7 år håller på och pillar i ansiktet hela tiden och vi tjatar och tjatar. Svårt att hacka när det antagligen är lite nervöst betingat Han har ju ocskå haft olika ticks för sin (är ingen bokstavsbarn för det). Kan in inte prova med att sy igen fickorna så kanske han bryter mönstret. Ett annant alternativ vi har provat för att öka motivering är att i smyg komma överens om en liten belöning om han slutar. Vi sjorde det när år kille kissade i sängen och det fungerade på en gång.
 

Artiklar från Familjeliv