Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tidig pubertet

Skrivet av Giggi
Är det någon här som har erfarenhet av 9-10 årig flicka som fått mens?
Hon har det jättejobbigt bl.a. i skolan och vet inte hur hon ska hantera t.ex. idrotten. Har någon tips?
Dessutom är hon mentalt alldeles för liten att hantera mensen...Fler tips? Jag försöker hjälpa henne, men jag är ju inte med alltid.
Önskar så att hon sluppit detta några år till...
Svar på tråden: Tidig pubertet

Jag fick den

Skrivet av  UlLi
då jag var tio och det var jätte jobbigt. tipset vid gympan är väll att fixa det sista på toan innan man går i duchen och sedan in dit direkt efteråt så fixade nog de flesta i min klass detta med bindor och likande, det är ju ännu jobbigare då man är bland de första dessutom jag stod nog över en del gympalektioner de första åren mins att mamma pratade med läraren och jag fick bestämma själv hur jag kände mig oftast skyllde jag på ont i halsen eller ont i ryggen (hade medfött fotfel så ryggen strulade en del, dessutom var det en bra vit lögn att ta till) i alla fall när klasskamraterna hörde fröken viste ju den rätta orsaken.

annars tror jag att hon kommer att växa in i det det är jobbigt först men blir snart en vana även om den inte är skoj alla gånger. ett tips är ju att se till att bindor och trosor alltid ligger väl gömda i ryggan utifall att den startar under skoltid jag hade alltid extra byxor med mig under de dagarna också mins jag och alltid mörka byxor så inte fläkar syntes för de var ju största skräken samma detta att man blödde igenom eller att bindan hamnade på sniskan men bindorna är ju bättre nu.

det är svårt att hantera detta med mens jag väntar med oro på om min dotter klarar sig över tioårsstrecket innan den kommer då hon redan börjat utvecklats och haft flyttningar ett bra tag, man vill ju att de ska få vara barn så länge det bara går.
 

blääärk...

Skrivet av  lilla härvan - med stora barn
Jag själv var mycket större - 11 år.
Fy f*n vad det var jobbigt, äckligt - hemskt rent ut sagt.

När äldsta dotter fick sin mens (11 år) hade hon en _totalt_ oförstående manlig gympalärare! "man mår _extra_ bra av att röra på sig under mens!"
Jo, kanske om man är van, men inte som 11-åring. Jag står som vanligt på mina barns sida, och sa till henne att "glömma" gympakläderna. För henne var det ett alldeles för stort hinder att smita iväg iförväg, alla andra visste ju varför man smiter iväg!

I högstadiet fick hon en kvinnlig lärare som samlade alla tjejer och sa till dem att det var ett fullgott skäl att utebli från gympan pga mens! (Äntligen någon som fattade nåt)

Dessutom - mina erfarenheter av att få mens var rent ut sagt _äckel_. Fast besluten att göra något positivt av eländet så bjöd jag äldsta dottern på restuarant, tillsammans med mina systrer (invigda tjejor)! _Ingen annan än "invigda" fick vara med!
När jag tagit upp det med henne efteråt sa hon att hon närmaste kände sig stolt mitt i allt "elände"! Äckel eller skam har hon aldrig känt.

Nu i dagarna *ler* ska vi på resturant igen! Yngsta hann fylla 12! Hon har faktiskt sett frm emot det! (behöver jag säga att brorsan är avis?)
 

Vilken bra ide....

Skrivet av  Anette med M&A
att hitta på något kul.. alla invigda tjejer...
Det ska jag tänka på...

Men jag hoppas att jag får vänta _läääänngggeee_.... min dotter är Bara 7½ år.. och jag va 11 eller 12..
 

Jag har aldrig förstått

Skrivet av  mia
varför man inte skulle kunna vara med på gympan? Okej att omklädning och dusch och sånt kan vara pinsamt och svårt, men att röra på sig - varför är det dåligt eller svårt?
 

för mig

Skrivet av  UlLi
var det svårt pga att jag blöde stora mängder under ett antal dagar och fick då både ha jätte binder (de var ju för 20årsedan)så det funkade inte med gympa då jag fick ändå springa ut minst en gång per lektion för att byta när det var som värst och det var tidigt jag började blöda sånna mängder.
dessutom är det inte så skoj när man är först i klassen och inte riktigt mogen det pratas en massa bakomryggen de fnittras och retas de kan helt enkelt bli för känsligt speciellt om man redan är lite annorlunda och utsatt redan.
 

smärrrta..

Skrivet av  lilla härvan - med stora barn
Både jag och dottern har haft så otroligt ont. Varje steg kan göra ont när det är som värst.

Då (för 25 år sedan) fick man inget smärtstillande, speciellt inte om man var bara 12 år! Inte ens dottern fick det för bara 6 år sedan! Nu finns det tack och lov ipren!

Att då ha gympa när det är svårt att gå för att det gör ont är otänkbart! Att då få höra "det är bara bra att röra på sig" är ett hån. Speciellt när det kommer från gympaläraren som _borde_ stött på problemet förut! Eller åtminstonde lyssna på _varför_ man inte kan vara med!

Sen är det precis som UlLi säger, det är _inte_ lätt att vara först!
 

Artiklar från Familjeliv