Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När tillåter ni era barn att ta hål i öronen?

Skrivet av Mamman
Min son är 8 år och har börjat tjata om att ta hål i ena örat. Han har en kompis som fått göra det nyligen.

Men jag tycker att han är för liten. Han argumenterar att tjejerna i klassen har hål i öronen nästan allihop.

Jag tycker att de är för små också för sådant.
Kanske när han är 12 år kan jag tycka är lagom. Jag vet att hans pappa tycker att han ska vänta tills han är 18 år.
Men den gränsen tror jag är svår att hålla.

Vad tycker ni om håltagning i örat?
Svar på tråden: När tillåter ni era barn att ta hål i öronen?

varför

Skrivet av  Leona
tycker du att de är för små?
Det verkar vara en kulturell fråga, för många tar ju hål även på små barn.
 

Jag vet att det är en kulturell fråga

Skrivet av  Mamman
men jag själv är emot att "deformera" kroppen, i alla fall när de är så små. Precis som jag inte tycker att man ska färga håret hela tiden, tatueara sig osv.

Okej, så små hål kan växa ihop, så det är inte så farligt. Jag bara tycker att han kan vara lite äldre.

Min man är "ännu värre" när det gäller allt sånt. Och jag tror särskilt eftersom det är en pojke som vill ta hål i örat.
 

Är det inte åldersgräns

Skrivet av  Tonårsmamma
för piercing?
 

ta hål i öronen räknas inte till det

Skrivet av  mandelblomman
min dotter var 4 år då hon tog hål i öronen o i många kulturer gör man det på bebisar.
 

men håltagning i örat

Skrivet av  turtle
och annan piercing räknas nog ej som samma sak. Här finns ingen åldergräns för öron håltagning.
 

två olika saker

Skrivet av  E
Piercing och håltagning är inte samma sak, för det förra är det åldersgräns men inte för det senare. Man kan pierca öronen lika väl som ta hål.
 

Men Piercing

Skrivet av  Låtta
Piercing betyder ju håltagning, och är alltså samma sak.
 

var det inte det

Skrivet av  turtle
jag skrev ;-)
Att det inte räknas som samma saker även om man översätter ordet lika.
Men tar du hål i öronen räknas (vanligt örhängeshål på vanliga stället så att säga) inte som piercing medan om du gör hål i ögonbrynet, näsan, läppen, klittan mm så är det piercing. Även om ordet i sig kanske har samma betydelse.
Men ingen åldersgräns att ta vanliga hål i öronen.
 

Det är rekommenderad åldergräns på...

Skrivet av  Bus
...18 år för både tatuering och piercing, men om föräldrarna ger sin tillåtelse är det ok för minderåriga också. De flesta seriösa tatuerare vill dock inte jobba på omyndiga.
 

Min son är åtta

Skrivet av  Anna
och han har fått ett presentkort i julklapp av sin syster för att ta ett hål i örat. Det är helt ok för oss. Jag var själv sex eller sju år när jag tog hål i öronsnibbarna.
Piercing är inte samma sak som att ta hål i örsnibbarna, så nån åldersgräns är det inte tal om. Vill du däremot ta hål i den där lilla utstickande hårdare snibben som finns i örat, då är det piercing.
 

18 år

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Fast jag kommer aldrig säga ok eller bidra med pengar till det. Tonårsdottern tjatar, men hon har redan flera allergier och eksem (troligen psoriasis). Vill inte att hon ska utsätta kroppen för onödiga risker och fler infektioner.

Själv fick jag hål vid 10-12 tror jag och har inte kunnat ha örhängen de senaste 15 åren då öronen blir röda, kliar och börjar vara oavsett vad jag använder. Det kommer var i hålen trots att jag inte länge har örhängen.
 

Min dotter gjorde hål

Skrivet av  vs
när hon var åtta år, men ångrade sig och lät dem växa igen. Nu säger hon att hon aldrig mer ska göra hål i sin kropp.
 

mina är 10 och 7

Skrivet av  turtle
10 åringen hade hål i öronen när hon var 9 tror jag det var, men så fastnade det i nåt klädesplagg och ble lite ömt och hon tog ur örhängerna och sen bara glömde vi sätta i dem och nu går det ej få igenom dem mer. Hon vill gärna ha hål igen, och jag tänker inte hindra henne när hon säger till. Tänker inte heller påminna henne och "tjata" om det.
Det där med att det fastnade i kläderna skulle hänt om hon så var 35, det var inget att hon glömde att hon hade dem.
Även jag fastnar i ibland med mina kläder el handdeuken när jag duschat tex.

7 åringen har haft sina örhängen i kanske ett år nu och inga problem alls.
Hon ville absolut ha hål, och jag tycker inte jag ville hindra henne.
OM de ska bli allergiska blir de nog det oavsett om de är 5 eller 55 år gamla då de tar hål.

Hellre får de ta när jag är med på ett ställe där de gör det proffessionellt så att säga än att de gör som jag när jag var yngre, med nål och is hemma med kompisen.
 

6 år gammal

Skrivet av  Betty Boop
var min dotter när hon gjorde hål i öronen. Det var den sista dagen före semestern i somras, och vi gick tillsammans till en guldsmed och gjorde det, för att fira att hon var stor flicka och hade slutat dagis. Hon började förskoleklass i höstas. Hon hade frågat om det några gånger, så det blev en mysig liten manifestation vi gjorde tillsammans, som för att markera att hon hade blivit lite större.

Jag är dock böjd att erkänna, att hade jag haft en son hade jag sett det på ett helt annat sätt. Det hade blivit tvärnit. Nix hål i hörat. Tycker inte att det är fint på vare sig små pojkar, grabbar, killar, gubbar eller stora starka karlar. Hål i öronen i min lilla inskränkta värld (!) ska sitta på feminina varelser.
 

Och hur...

Skrivet av  Snälla, dela inte upp världen i två läger!
... ska vi någonsin få en jämställd värld när allt som förknippas med flickor och kvinnor nedvärderas och absolut inte kan bäras eller ägas av pojkar och män?
 

bra svar! *imt*

Skrivet av  ,aogj \'a
xjsj syab
 

Inte nedvärderande

Skrivet av  Betty Boop
att ta hål i öronen på en liten tjej, tycker jag. Jag är av åsikten att vissa saker passar till tjejer, andra saker passar till killar, och det mesta passar oavsett kön. Att ta hål i öronen tycker jag tillhör feminina världen.

För att förtydliga, skulle jag tycka att det skulle se konstigt ut om en pojke/kille hade på sej en rosa tröja med små glittriga hjärtan på. Det tycker jag inte ser konstigt ut på en tjej.
 

Nej, jag tycker inte...

Skrivet av  Snälla, dela inte upp världen i två läger!
...att det är nedvärderande att ta hål i öronen på en tjej. Däremot är det nedvärderande mot tjejer att säga att killar inte får ta hål i öronen för att det är en tjej-grej. Killar får inte ha på sig rosa, glittriga tröjor därför att det är fånigt och löjligt att ta på sig det, det vill säga: killar får absolut inte vara som tjejer, för då är de fåniga och löjliga. Sedan går det förstås hur bra som helst för tjejer att springa omkring i killkläder eftersom det är tufft och bra att likna en kille, det vill säga: alla tjejer ska ansluta sig till den _manliga normen_, som råder i samhället. Min undran är varför man ska förstärka den manliga normen och gå med på att killar _inte_ får ta över "tjejiga" attribut, när det går hur bra som helst för tjejerna att ta över de som killarna har?
 

Svar till "Snälla..."

Skrivet av  Betty Boop
Ja, det är en spännande fråga, det håller jag med om. Varför kan inte killar ha rosa glitter, när tjejer gärna får ha grabbiga kläder?? Nej, visste jag svaret på det, så skulle jag gärna berätta. Men av tradition och uppfostran, av kulturella skäl - kalla det vad du vill - så bara tycker jag inte det. Därför att jag har lärt mej att tycka det. Därför att någonstans under mitt liv har detta inpräntats i mej så många gånger, så till slut blev det sant. Sådana kan sanningar också vara, eller hur!?

Om man sedan reflekterar vidare, över vad just håltagning i öronen innebär, så funderar jag över hur det kommer sej att en flicka med hål i öronen anses "söt" när hon har örhängen, medans de flesta nog skulle säga "tuff" om en pojke som har det. För du menar väl inte att du på fullaste allvar tror, att en pojke som gör hål i öronen har för avsikt att hänga i små hjärtan, blommor etc etc - du vet säkert vad jag menar. Han kommer med största sannolikhet att hänga i en ring - för att se just "tuff" ut. Alltså, betyder detta, att oavsett om det blir jämställt eller inte att HA hål i öronen, så när det sedan kommer till valet av själva örhänget, så är det så sjutton heller jämställt i alla fall.
 

Nej, jag tror visst inte...

Skrivet av  Snälla, dela inte upp världen i två läger!
...att killar vill hänga söta flickaktiga örhängen i öronen, lika lite som jag tror att de vill ta på sig rosa, glittriga tröjor, just därför att de växer upp i ett samhälle där normen är att vara kille och inte tjej. Detta förstärks ännu mer av personer som har sådana åsikter som just du. Det är allstå inte okej för en kille att se ut som en tjej, medan tjejer, för att överhuvudtaget räknas, helst ska vara som killar. Jag ska inte säga att jag är guds bästa barn när det själv kommer till detta, för precis som du tror så är det kulturellt betingat och vi har alla vaggats in i tron att det är just så här världen ska vara, med olika förutsättningar och krav på tjejer och killar. Men om vi verkligen försöker så kan vi faktiskt ändra vårt beteende och istället se _personen_ bakom könet och det är just det vi måste göra för att jämställdheten någonsin ska funka.
 

Jag tycker inte att normen

Skrivet av  Betty Boop
är att man ska vara kille istället för tjej. Men jag förstår vad du menar - killar får bättre betalt på sina arbeten för samma sorts jobb som tjejer gör - den listan kan vi ju göra kilometerlång. Det är ingen nyhet för någon av oss. Dessvärre är det inte så enkelt att alla skulle få exakt lika mycket betalt om båda har eller inte har hål i öronen... Inte ens om alla kvinnor börjar gå i kostym och slips på jobbet, alternativt blåställ, kommer kvinnor att få samma lön för samma jobb som sina manliga kollegor. Det sitter för många manliga chefer på höga positioner för att det skall bli verklighet. Undrar förresten hur stor andel av de kvinnliga resp. manliga cheferna som har hål i öronen... Nån som vet var man kan hitta den statistiken?

Jag tycker att det är synd om inte tjejer får vara tjejer och killar får vara killar - det är min fasta övertygelse. Om det var meningen att vi skulle vara likadana till varje pris, vore vi väl födda till hermafroditer.
 

Jag tycker faktiskt också...

Skrivet av  Snälla, dela inte upp världen i två läger!
...att tjejer ska få vara tjejer och killar ska få vara killar, MEN att man ska få välja detta utifrån sina egna förutsättningar. Killar ska få välja byxor eller kjol lika mycket som tjejer, dagens problem ligger i att detta inte går enligt samhällets norm. I de samhällen där matriarkat råder så är det faktiskt männen som klär sig fint och sminkar sig för kvinnorna. Kvinnorna där skulle aldrig få för sig att sminka sig eftersom det skulle visa på att de var undergivna männen, och det är väl en liten tankeställare, eller hur? Jämställdhet måste tas tag i inom alla områden, inte bara _ett enda_, annars har det ingen grund, och utan grund går det inte att bygga något stabilt eller att bygga vidare. Samma sak med prositution eller fattigdom. Det finns massor av faktorer som samverkar, och det vet ju du också om. Hermafroditer behöver vi inte vara, men vi behöver inte heller acceptera en kultur som drar en milslång skiljelinje mellan vad som är manligt respektive kvinnligt. För gör man det så har man helt plötsligt även skapat ett samhälle som inte heller accepterar homosexuella, transvestiter, she-males, queers, etc. _Jag_ tycker att det är oerhört synd att man inte får vara som man vill, utan måste tryckas in i en mall för att något annat inte accepteras.
 

Intressant poäng

Skrivet av  Betty Boop
och jag håller med dej! Jag hyllar mångfalden och att man skall kunna få vara som man är utan att passas in i fack.

Jag beundrar alla som orkar strida för jämställdhet osv, för utan alla dessa fantastiska människor skulle vi t.ex inte ha kvinnlig rösträtt, för att bara nämna något.

Trots detta tycker jag fortfarande inte att det är fint med örhängen på pojkar. Men det är ju inte fråga om rätt eller fel, utan min egen uppfattning.
 

Larv!

Skrivet av  Låtta
Traditionen med hål i öronen har varit mer för män än för kvinnor. Att det förknippas med feminint just nu är bara under en superkort tid i människans historia.

Dessutom är det inte lämpligt att göra en kvinna av en 6-åring. Inte om du förknippar håltagning med att vara kvinna. Peddovarning.
 

Om du läser

Skrivet av  Betty Boop
ordentligt vad jag har skrivit innan du gör sådana underliga kommentarer vore jag tacksam.

Var läste du att jag försökte "göra kvinna" av min 6-åring??? Nu får du väl ändå ta och ge dej! Vi gjorde detta för att markera att hon blivit lite större, vuxit ur dagistiden - och ja, jag tycker att man har blivit lite större då. Men nej, jag tycker inte att man blir kvinna när man slutar dagis. Du hör väl själv hur löjlig din kommentar om "peddovarning" är! Jösses!
 

Håller med dig.

Skrivet av  Pia
Dock skulle jag inte tilåta min tjej att ta hål redan vid 6 års ålder utan kanske 8-9 år, men håller fullkomligt med om att det inte är snyggt med hål i kill öron.i vilken ålder det än må vara. Och det handlar bara om hur olika tycke och smak alla har och inte om jämställdhet, som hela tiden kommer upp i alla sammanhang.
Alla saker KAN INTE vara jämställda, och även om den här saken skulle kunna vara det så känns det papetiskt att alltid sträva efter det i alla sammanhang. Ska det hela tiden vara lika? Får hon så får han???Som rättvisa? Kan det vara det jämt? Är livet rättvist och jämställt hela tiden. Klart att det kan eftersträvas i vissa viktiga frågor men i hål i öron på killar och tjejer?
Men man kan väl iallafall få TYCKA olika efter egen smak.
 

Piercing

Skrivet av  RiotKitten
Enligt min mening är det lämpligt att ta hål i öronen när man är tillräckligt ansvarsfull för att kunna ta hand om hålen och sköta eftervården.

Att ta hål i öronen är percing, allt annat är felaktig info. Och det finns ingen lag om åldersgräns på piercing enbart rekomendationer som sågott som alla piercars följer.

 

Fel, fel, fel!

Skrivet av  ulla
Piercing görs på ett helt annat sätt och blir större hål. ta reda på fakta innan du är tvärsäker. Man KAN även pierca örsnibbar, då görs det med nål och plaströr, inte pistol.
 

Nej, piercing är att ta hål

Skrivet av  Låtta
RiotKitten har rätt. Piercing är ett annat ord för håltagning. Men det har blivit ett litet modeord som används för att göra håltagning lite mer spännande.

Sorry "ulla" men du har fel.
 

Fel igen!

Skrivet av  E
Tyvärr, Låtta, det är Ulla som har rätt. Däremot har du rätt i att piercing betyder håltagning, men för den skull så är det inte samma sak. Varför skulle det annars finnas rekommendationer att man inte får pierca barn under en viss ålder, när det inte finns sådana bestämmelser för håltagning? Jag känner en som piercar och det är inte alls samma sak som håltagning, han gör dessutom inte hål i öronen om det inte handlar just om piercing.
 

Piercing kommer från Engelska språket

Skrivet av  Låtta
Piercing är ju engelska och betyder att sticka eller borra hål, tränga igenom etc...

Jo, jag har gjort min engelskaläxa.
 

Fel fel fel åter igen

Skrivet av  RiotKitten
Om det du menar med att ta hål innebär att skjuta hål i örsnibbarna så kan jag få upplysa dig om att det ska inte göras på någon, den som har minsta insyn i hur de apparaterna fungerar skyr dem som pesten.
De går inte att rengöra för 5 öre och är mao aldrig sterila samt att smycket är trubbigt och slår sönder vävnaden i örat vilket ger svårläkta och fula hål.
Samma sak gäller nålar som också krossatr vävnad ist för att skära igenom den.
Men likförbaskat är det piercing.
En billig och dålig metod - Pistol
En lite dyrare och bättre metod - Kanyl

Du kan pierca i vilka storlekar du vill sågott som.
Själv har jag vid min sida 0,2mm - 2,4mm piercing kanyler och har även en kompis som nyligen tagit ett 8mm hål i överörat, det går att få i de flesta storlekar även om det inte är så vanligt att det efterfrågas.

Piercing innebär att perforera kroppen, införa ett smycke och sedan låta kroppen läka en fistel runt det.

Jag hoppas för guds skull ingen låter sina barn pierca sig med pistol, det är nog det sämsta du kan göra.
 

De ska åtminstone

Skrivet av  Mamma A
kunna ta ansvar för att hålet blir tvättat och hålls rent innan det blir nåt hål här. Vi har inte kommit längre än till att jag får tjata om att håret ska borstas så...
18 år tycker jag är lite att ta i när det gäller örat. Piercing i ögat, läppen eller så hade jag nog försökt hålla på 18 år.
(Men nu är ju mina 8 och 11 så vad vet jag...?)
 

Det verkar rimligt att man själv kan

Skrivet av  Mamman
ta ansvar att hålet görs rent och så.
Här har vi kommit till att han måste tvätta håret en gång i veckan. Det är t o m tjat om detta.
Så något hål i örat blir det inte så länge det inte fungerar helt okej.

Det är så mycket annat som måste funka också med sonen.
 

Min dotter ångrar sig

Skrivet av  Hannele
För det blev infektion i ena hålet, så det fick växa igen. Nytt hål togs efter ett år, även det blev infekterat. Nu vill hon vänta tills hon är äldre med att ta hål för tredje gången. Klokt tycker jag.
Hon är elva år och mycket noga med tvätta hålen och att använda "allergiörhängen".
 

min son var 7 år

Skrivet av  Petra
när han tog hål i ena örat. Det gick bra.

Men han tog ut örhänget efter ett par tre månader & sen väte det igen.

Men han var så fin :o)
 

Artiklar från Familjeliv