Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

James Bondspel för 8-åring, är det lämpligt?

Skrivet av Osäker om spel
Ni som är kunniga i spel och har söner som gillar spel. Min son vill ha ett Bondspel som han har sett och också spelat hemma hos en kompis som dessutom är yngre än han. Min son fyller 9 år till sommaren.
Jag vet att spelet är från 11 år eller 12 år. Spelet har fått ganska bra rescensioner i Rec-landet. Jag brukar alltid informera mig om ett spel innan jag köper det.

Vad säger den åldersgränsen för det första?

Spel som är från 15 år får han inte ha.
Han får se filmer som är från 11 år. Han har också fått se ett par Bondfilmer med oss som sällskap. Med Roger Moore. Samt Goldfinger med Sean Connery.

Hans pappa hade varit med honom i en affär och tyckte att spelet verkade okej för sonen.
Jag är lite tveksam.
Sonen är just nu helgalen i pistoler och vapen. Tittar jämt i Teknikmagasinet på Soft-airguns.
Svar på tråden: James Bondspel för 8-åring, är det lämpligt?

Följ din magkänsla.

Skrivet av  PiaL
Åk till affären själv och provspela. Får du ont i magen vid tanken på din son med spelet så köp inte.
Våra söner har spelat Bond i flera år, den yngste är nio. De har värre spel också, och det har hänt att de tittat på 15-årsfilmer.
MEN: Ingen av dem ( och den äldste är femton!)vill se skräckfilmer, den yngste väljer bort katastroffilmer medan den äldste frossar i sådana.
Varje barn är unikt. Varje barn reagerar olika på tex. våldsspel. Ni som föräldrar är de enda som kan avgöra. Se mindre på åldersgränser och mer på hur barnet verkar reagera. ( eller du själv som jag skrev först.)
Vår äldste son ryser fortfarande när vi pratar om Alfons och odjuret. Det var hans absoluta skräckbok/film när han var liten.
 

min 8-årige

Skrivet av  Anna
son spelar det hos sin pappa. I början tyckte han att det var lite läskigt (vissa sekvenser tror jag) men det var för ett år sedan ung. Nu spelar han med sina kompisar.Tror det är bra om man kollar av reaktioner då alla ragerar olika. När jag jämförde med andra i hans ålder är jag världens hönsmamma tydligen.
 

Skulle avvakta....

Skrivet av  Präktiga morsan
...särskilt om sonen är "helgalen" i vapen och tittar på soft-air.guns...

Du vet väl att det är 18-års gräns för dem och att poliser ryckt ut med dragna vapen mot små pojkar som lekt med dessa? Inte så kul som förälder att ha poliser med skarpa vapen riktade mot ens barn...bara för att de trott att det varit riktiga vapen i händerna på äldre rånare...

Varför får 8-åringar se på James Bond-filmer över huvud taget egentligen idag?
Ni är inte unika-det är nog fler som får se än som blir nekade tror jag.
På 70-talet var det nästan omöjligt att som 10-åring få se en James Bond...Det var 15 därmed basta...
Någon "värsting" kanske lyckades smita in på barnförbjudna...men inte "vanliga" ungdomar...
Man ansåg att småpojkarna då inte tålde filmerna...
Idag anser man att "samma" småpojkar tål filmerna, för det är ju gamla James Bond och de är ju så harmlösa och man ser ju att de inte ens slåss på riktigt...
Samtidigt förfasar man sig över att dagen ungdomar är så våldsamma och inte har den ödmjukhet man skulle önska...samma vuxna som visar sina små...små...pojkar en film vars åldersgräns är dubbelt så hög som barnet självt...sitter och fördömer ungdomarna...

Nej...åldergränserna finns nog av en anledning skulle jag tro...och det som har 11-årsgräns idag hade helt klart varit förbjudna på 70-talet (Sagan om ringen t.ex.) Så låt barnen vänta med 11-årsfilmer tills de är 11 och 15-årsfilmer tills de är 15...
 

Artiklar från Familjeliv