Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tysta barn

Skrivet av Sus
Har en dotter som är 11 år och gör stora framsteg i skolan hela tiden främst med sin läsning som hon haft stora problem med. Sist vi var på utvecklingssamtal tyckte fröken att om hon sa lite mer på lektionerna så skulle allt bli mycket bättre och hon skulle placeras i kolumnen mycket bra istället för bra. Hur lätt är det för en liten tjej att göra sig hörd i en klass på 15 elever där de är fem tjejer!!!!!!??????? Varför måste alla barn vara framåt och ta för sig. Jag tycker detta är diskriminering! Att man är tyst och ej så framåt tillhör ens personlighet och är mycket svårt att ändra på - varför ska denna grupp få lida för det genom hela skoltiden. (Har själv fått sona för det under min egen skolgång).

Ville bara skriva av mig all min ilska mot denna diskriminering!
Svar på tråden: Tysta barn

du skulle ha frågat

Skrivet av  Elin S
vad skolan och läraren planerade att göra för att hjälpa henne att säga lite mer på lektionerna. Om skolan tycker att det är viktigt att säga saker på lektionerna, så har de väl ett ansvar att lära barnen det?
 

Håller med Elin

Skrivet av  Frippa
Till viss del i alla fall.

Och är det som i min ena dotters klass så är det egentliga problemet inte att några är tysta utan att ett stort gäng (både killar och tjejer) pratar alldeles för mycket. Så i vårt fall är det fler som borde lära sig vara lite tystare så hörs nog de tystare mer.

Kan det vara detsamma i din dotters klass Sus?
 

så kan det vara

Skrivet av  Sus
Så kan det nog vara.
 

Tycker jag också

Skrivet av  Malinau
Och än är det ju inte för sent. Ring läraren.

Det finns ju många situationer i livet då det finns ett värde i att kunna/våga prata även i en grupp. Klarar man inte det så finns risken att man blir lite utanför och kanske lever med känslan att inte få sin röst hörd i olika sammanhang. Det måste ju inte handla om att ändra personlighet, utan snarare om att övervinna ett motstånd på något vis.

I en hel del ämnen är också förmågan till diskussion viktig. Exempelvis gäller det religion, filosofi och psykologi men även andra ämnen, precis som i verkliga livet. Att lära sig saker är inte bara att läsa på och skriva rätt svar om jag uttrycker mig enkelt.
 

alla ska vara så frammåt....

Skrivet av  Ann-Britt
Ja varför ska alla vara så framåt. Jag får prestationsångest bara jag tänker på det. Jag har försökt uppmuntrat mina barn 11 år och 15 år att träna på att prata inför alla och det tror jag att de gör om de är tvugna men de är ju inte sådana. De är bra på annnat å det vet jag ju men ändå har jag alltid känt att de borde.. Har ändock alltid försökt uppmuntrat alla de sidor som jag ser att de har fallenhet för oavsett vad som just i vår värld är på ropet. De är så mkt förväntningat på hur man ska vara för att duga. Alla klarar inte att det.
 

Har en dotter som är

Skrivet av  Elisha
likadan fast några år äldre och det har varit hennes problem genom hela skolgången, men nu äntligen sista året i grundskolan börjar det bli bättre.

Jag har faktiskt aldrig sett på det som du har gjort, utan vi har alla försökt få henne att höras mer och det av den enkla anledningen att hennes tystnad påverkar betygen negativt. Det är inte bra om man sitter inne med svaren men aldrig visar det. Hur ska läraren då kunna veta vad man kan och om man hänger med?

Det handlar ju inte om att man ska ta för sig i negativ mening, men man har ett långt liv framför sig och man blir även socialt handikappad om man inte kan delta i diskussioner t ex. Nu kanske inte ditt barn är blygt som mitt, så problemet kanske inte uppstår annars för henne, men för oss har det varit nödvändigt att pusha dottern, för hon har haft det väldigt jobbigt och för man alltid talan åt ett sådant barn så gör man dem en björntjänst.



 

Det är inte diskriminering...

Skrivet av  Mamma J
Däremot skulle din dotter kunna bli diskriminerad...flyttad till en grupp hon inte tillhör...de tysta som vill bli ledda av andra för att de är lite mindre vetande och litar på att andra kan bättre...

Visst vore det väl bra om hon lärde sig att visa vem hon är och vad hon står för...vågar slå sig lite bättre för bröstet...

Bara för att du inte har vågat det innebär inte det att ingen ska behöva kunna det...Tyvärr i dagens samhälle måste man våga prata...annars blir man så lätt utanför...arbetslivet, det sociala livet, o.s.v.

Men jag håller med de andra att i så fall borde skolan ha en plan på hur de ska kunna hjälpa din dotter att våga ta för sig...
I min dotters klass har de vågat ta steget fullt ut och delat klassen i tjej och killgrupp i flera ämnen och helt plötsligt finns det inga killar som "stjäl" uppmärksamheten från tjejerna som nu måste börja prata...fast faktiskt är killgruppen lättsammare enligt läraren-tvärtom vad man skulle kunna tro...

Ställ din fråga-gärna mer provocerande och rakt på sak inne på "barn som yrke" till lärare och se hur de svarar-skulle vara intressant...
 

Nu måste jag reagera

Skrivet av  PiaL
varför i hela fridens namn ska frågan ställas mer provocerande för att den ställs till lärare?
Är det ditt sätt att tala med lärare - provokativt?

Jag är lärare, och kan helt oprovocerad svara att jag håller med dig till fullo i ditt svar. Och jag tror att det blir allt vanligare att man har tjej-och killgrupper. Den grundläggande tanken med dem är att få tjejer att prata mer, men det brukar visa sig att killarna vinner mest på det.
Jag tror det beror på att killarna blir befriade från sitt "spel" och kan vara sig själva.

Att vara alltför tyst blir en plåga om man inte tar itu med det. Alla skolformer och väldigt många yrken kräver att man kan prata och redogöra för sina tankar. Tänk om någon tidigt fått mig att våga! Så mycket lättare det skulle varit. Jag är blyg i grunden och har fått kämpa. På min tid fick man på låg-och mellanstadiet en klapp på huvudet för att man var tyst och skötte sig. Sedan skulle man plötsligt redovisa på högstadiet. En chock!

Jag tycker det är bra att man hittar former för att få de tysta att våga. Jag tycker att Sus ska ta upp det helt vänligt med sin dotters lärare.
 

Jag menar inte att hon ska...

Skrivet av  Mamma J
...ta upp det provokativt med dotterns lärare...o nej...utan inne på Barn som yrke...

Ställer man där en rak och provocerande fråga typ:
-måste min dotter bli tuff för att behaga läraren?
Så får hon mycket mer reaktioner än om hon skriver snällt att nu vill min dotters lärare att hon ska...vad ska jag då känna...

Nej, jag tycker det här är en jätteviktig fråga faktiskt...
 

okej, men

Skrivet av  PiaL
ÄVEN om frågan ställs på Barn som yrke ( vilket jag menade också) så blir svaret på en sån "rak" fråga ointressant. INGEN kommer att svara att dottern ska bli tuff för att behaga läraren.
Så var frågan inte heller ställd. Läraren hade aldrig menat att dottern skulle behaga.
Frågan måste ställas öppet: varför anser lärare att det är så viktigt att tala inför grupp och ta för sig?
DÅ kan svaren bli intressanta.