Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hämta syskon på dagis

Skrivet av Katta +3
Vilka åldrar bör det vara på barnen för att syskonet vid något enstaka tillfälle ska kunna hämta sitt yngre syskon på dagis och vara hemma någon timme innan någon förälder kommer.
Jag skulle vilja höra lite synpunkter eftersom jag funderar på om det skulle vara möjligt för sonen, 11 att hämta brorsan, 4, någon gång. Det är två lugna och ordentliga grabbar och jag är helt säker på att det skulle gå utmärkt, men tvekar ändå eftersom jag tycker att det känns som ett för stort ansvar att ge en 11-åring, eller?
Svar på tråden: Hämta syskon på dagis

Tycker att det

Skrivet av  Betty Boop
beror mycket på flera olika saker om detta är OK eller inte.
Hur långt är det mellan skolan, dagis och hemmet?
Hur är vägen/trafikförhållandena?
Finns det någon vuxen som ditt barn lätt kan få tag i på hemmaplan om någont skulle hända?

OK skulle det vara, tycker jag, om det är nära och säker väg för dina barn att gå själva. Vidare att ni kanske har en granne som vet om att barnen är själva, och som de kan ta kontakt med för snabb hjälp.

Om allting runtomkring stämmer, tror jag säkert att en mogen och ansvarskännande 11-åring skulle klara detta.
 

Tror säkert..

Skrivet av  Anette med M&A
en 11 åring skulle klara det...

Det skulle även min 8-åring(vilket hon inte gör, eftersom hon är för liten.. men hon skulle fixa det).. MEN.. frågan är om 4 åringen skulle klara det..

Kan bara tänka mej in i min egen 4 åringe son... han kan vara otroligt stöning, trotsig, arg och jobbig om han inte får som han vill... vill han inte gå från dagis så VILL han inte gå från dagis... och hur då en 11 åring ska få med honom därifrån det vet jag inte...

Men din 4 åring kanske inte är som min.. (som trots allt är en otroligt snäll, lugn och harmonisk kille, så länge han inte är arg.. och är det någon han "basar" över.. så är det över syrran)...

OBS... jag låter inte min 8 åring vara barnvakt.. ville bara säga det ifall någon skulle missförstå...
 

Kolla med dagis

Skrivet av  Pojkmorsan
Har du otur är din dagispersonal lika korkad som min kompis. Hennes tre tonåringar får inte hämta syrran, 5 år! Trots att min kompis säger att hon tar det fulla ansvaret. Till saken hör att min kompis är ensamstående med ett ex. som tar noll ansvar. Jag tycker det är hjärtlöst av dagispersonal att vara så rigid! Hoppas din är bättre!
 

Jag har låtit min

Skrivet av  Frida
10-åring hämta 2,5-åringen någon enstaka gång. Men då har jag iofs varit hemma och tagit emot dem så då skulle jag ju ha märkt ganska snabbt om de dröjde. Han passar honom även små stunder ibland och det går bra. Sedan har vi en 6-åring också och 10-åringen har ibland hämtat honom på 6-års, men det är ju lite skillnad för en del 6-åringar kan väl gå hem själva t o m. Jag skulle däremot aldrig låta alla tre killarna vara hemma själva om ens en pyttestund... När 6-åringen är med kan det bli hur bråkigt som helst nämligen :-/
Men som i ditt fall, en 11-åring och en 4-åring tror jag det skulle gå helt utmärkt. Jag tycker inte att det är ett för stort ansvar för 11-åringen, tror att de tycker det är ganska mysigt båda två..
 

Om det inte

Skrivet av  Marie
är en lång och farlig väg de ska gå från dagis så tycker jag det är helt OK.
Vår kille hämtade sin lillebror någon gång när han var 11 och det gick alldeles utmärkt.
 

Jag tror nog

Skrivet av  Sofia*
att de flesta 11 åringa klarar det alldelles utmärkt. Min 8 åring passar sin 5-åriga lillasyster och det fungerar utmärkt. Ännu får hon inte ansvara för lillasyster vid trafikerade gator, lillasyster kan vara ganska vild och glömma sig i trafiken. Men hade storasyster varit något år äldre hade hon fått även det ansvaret. Hur ser hemvägen från dagis ut?
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Katta +3
Dagis ligger "inom området". Vägen hem tar fem minuter max och är helt bilfri, så det är inga problem. Att jag ändå har känt mig tveksam beror på att jag inte riktigt tycks ha samma idéer som andra om hur tidigt barnen kan göra saker. Mellandottern som är 8 har kompisar som knappt får gå utanför dörren ensamma, medan hon går till och från skolan själv, t ex.
 

Jag förstår

Skrivet av  Sofia*
JAg har släppt tagety om mina barn ganska tidigt, om man ska lyssna till folk runt om oss. Men jag försöker lite på min a barns förmågor och diskuterar med dem vad de själva anser sig klara. OCh det de anser sig klara provar vi under övervakning och fungerar det så släpper jag taget. Inte alltid utan oro men de måste ju få prova sina vingar, hur sk de annnars kunna använda dem effektivt sedan. Lita på dina barn, det mår både er relation och deras själförtroende bra av.
 

Artiklar från Familjeliv