Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni med det här att köpa leksaker, spel m m

Skrivet av Inte för mycket
till barnen.
Ska förklara:
Vår 8-åring fick två PC-spel av mig i julklapp, ett fick han lite före jul och ett på julafton. Sen fick han 800 kr i julklappspengar av min man. Sonen köpte en grej innan jul för delar av de pengarna. Han hade 410 kr kvar och han önskade sig en radiostyrd bil.

Jag hade lovat honom att jag skulle lägga till resten för bilen. Han fick också lite andra julklappar från andra.

Efter jul köpte min man ett fotbollsspel, ett James Bondspel och ett Rally-spel, visserligen på REA. Sonen fick alla tre på en gång.

Jag tycker att det är för mycket eftersom han redan fått spel av mig till jul. Han kunde ju ha sparat ett eller två av dem till ett senare tillfälle. Så tycker jag.

Men min man blir stött och menar att det är jag som köpt mest spel till sonen totalt.

Han kan köpa saker till sonen när som helst om han har pengar. När han var mindre fick han leksaker nästan varje vecka. Och var sonen oförsiktig gjorde det ingenting för det är hans leksaker.

Personligen har jag väldigt svårt för denna slit och slängmentalitet och att lära barn att konsumera hela tiden.
Vår son är dessutom väldigt rastlös och tröttnar fort på sakerna. Hela hans rum är fullt med leksaker som är trasiga eller som han inte använder alls.

Hur gör ni andra? Diskuterar ni om vad som ska köpas till barnen, eller får barnen/barnet hela tiden saker?

Jag tycker att det är bättre att man gör saker tillsammans. Åker till Tom Tits eller liknande.

Sen undrar jag också om ni t ex går på Husdjursmässa, får barnet då en slant som de kan disponera själva under en sådan dag eller kollar ni vad de köper, så att det inte blir för mycket "skräp" och onödig saker.

Jag gav min son pengar som han fick köpa vad han ville för. Han hade dels egna pengar dels gav jag honom lite. Så sammanlagt hade han 100 kr att handla för.

Svar på tråden: Hur gör ni med det här att köpa leksaker, spel m m

Våra tre barn

Skrivet av  Anette
får inte mycket leksaker eller andra grejor förutom vid jul och födelsedagar.

Vi diskuterar sällan vad som ska köpas. Sambon köper ingenting självmant och ska något köpas är det jag som gör det.
Jag kan diskutera med honom vad vi ska köpa till julklapp och present, men det är i slutändan jag som avgör om, vad och att något blir köpt. (Han brukar mest svara "ja det blir bra" till allt jag säger...)

Vi har inte ekonomi för att göra som ni (din man).

När vi ska någonstans har de ibland egna pengar med sig (hittat i plånboken eller fått av t.ex. mormor) och ibland inte. Har de egna (vilket iofs är rätt sällan) får de väl köpa det de vill men annars bestämmer jag.
 

jag resonerar

Skrivet av  Mia
Jag resonerar som så att om man ger leksaker för ofta så förstörs både glädjen i att ge och att få. Vi ger vid födelsedagar och jul och kanske någon lite billigare present vid namnsdagar och alla hjärtans dag. Sedan har ju barnen månadspeng och kan spara ihop till en del saker de vill ha.
Jag och min man diskuterar innan vi köper saker till barnen och jag är nog benägen att vilja handla mer än maken eftersom jag vill vara den "perfekta" mamman och är rädd att barnen ska bli besvikna (vilket de inte har blivit hittills).

Barnen hos grannfamiljen får ofta saker. De får inlines, skateboard märkeskläder etc innan de ens har bett om grejjerna och de är verkligen oförsiktiga om saker, bryr sig inte de minsta om de försvinner eller går sönder.
 

Så här har vi gjort. -långt-

Skrivet av  Jenny 3+1 bf 11/2
Barnen får leksaker till jul och födelsedag. "Kreativa" leksaker, som papper, pennor och pysselgrejor köper jag när det är slut. Böcker får de också oftare. Filmer och spel går under kategorin leksaker, eller så får man köpa det för egna pengar.

De två äldsta får veckopeng som de oftast spar, de får även pengar när de fyller år av äldre släktingar. Även om det svider i mitt hjärta får de köpa vad de vill för dessa pengar, trots att det bara blir skitleksaker från ICA, eller samlarbilder... Jag tycker att de kan spara och köpa något vettigt, men de delar inte min uppfattning.
När vi åker på semester eller utflykter betalar vi det mesta, om de har sparade pengar får de ta med en viss del.
När det gäller större saker som skidor och cyklar har de hitills fått ärva av äldre kusiner och av varandra. Tycker att det känns onödigt att köpa nytt varje år, men smaken är ju olika.
 

Era sätt verkar mer vettiga

Skrivet av  Inte för mycket
tycker jag med variationer.
Själv skulle jag också vilja att leksaker spel, film köptes när det var födelsedag, jul, påsk, Nyår, namnsdag eller när sonen kanske gjort något speciellt bra.

Film brukar jag annars hyra när han t ex är sjuk eller om det är regnigt ute. Jag gillar själv att titta på t ex Star Wars.

Men min man är av annan åsikt. Han tycker att han ska ge när som helst, inte för att det är speciella helger, som han för överigt inte gillar.

Det blir för mycket tycker jag. Sonen överöses med leksaker och filmer.
Sonen tjatar givetvis på pappa om prylar.


 

Artiklar från Familjeliv