Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

13-årig tjej!

Skrivet av Faster
Jag har en liten fundering om mitt syskonbarn.
I mina ögon är hon väldigt lång... hon är alltså 13 år och 181 cm lång.
Mamman är ca 173 cm och pappan ca 193 cm.
Det verkar som det inte finns något stopp på tillväxten...
Själv är jag 171 cm (ja e faster!) och hennes fingrar är säkert 5 cm längre än mina när vi jämför och hennes fötter är säkert 42-43:or.
Ska man oroa sig över detta eller räknas det som normalt eftersom föräldrarna är relativt långa?
Svar på tråden: 13-årig tjej!

Oj! Det låter långt....

Skrivet av  Innerjoin
...men har hon fått mens växer hon förhoppningsvis/troligen inte många centimeter mer. Har hon inte fått mens, kan hon få hormonbehandling så att mensen kommer igång, är hon själv/föräldrarna oroade för detta, kan de ta kontakt med barnläkare för utredning.
Min snart 13-åriga tjej är bara 158 cm, har haft mens i 1.5 år - tyvärr tror jag inte hon växer så mycket till på längden. Jag är 172 cm lång och pappan ca 180 cm
 

Jo

Skrivet av  Faster
hon har fått mens men det var inte allt för länge sen... fast annars utvecklades hon tidigt kroppsligt, alltså behåring och sånt.
Men man får hoppas hon stannar och inte blir längre än detta.
Jag tror ingen av dem är oroliga över längden utan det är bara jag som funderar för jag minns själv att jag var 167 cm när jag var 13 år och då var jag räknad som lång. Alla killar var ett huvud kortare än mig... nu växte jag iof bara några cm till efter det men jag tänkte om hon också gör det så blir hon ju 185. Inget fel med långa tjejer alls för det är riktigt vackert tycker jag men man har ju hört om de som har krångel med hypofysen som leder till ökad produktion av tillväxthormon... hon har alltid varit ganska lång men skjutit iväg mycket det senaste året...
Tror nog din dotter kommer att växa några cm till så hon iaf blir just ovanför 160... medel längden ligger ju på 167 cm för tjejer tycks ja minnas så hon kommer nog att ligga just under... :)
 

Över 180

Skrivet av  Sofia*
betraktas som långt för en kvinna. Kvinnor som är längre än så har något förhöjd risk för vissa medicinska problem. Men är hon 13 år så kommer hon antagligen inte att växa så mycket mer. Och man kan inget göra åt det heller. Ska man stoppa tillväxt måste man börja med detta innan puberteten.
Händer och fötter är proportionerliga mot längden och på barn använder man bla detta för att försöka förutsäga slutlängd. Men det är som sagt puberteten som sätter stopp för tillväxten.