Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Elisha!

Skrivet av Torey
Du skrev lite längre ner att din dotter har varit blyg och tyst i skolan, och att ni har pushat henne, och att det är bättre nu. Jag har också en dotter som är väldigt blyg, och det är så jobbigt för henne i skolan. Det jag undrar är hur ni gjorde? Har du några tips på hur man kan hjälpa dottern?
Svar på tråden: Elisha!

Hej, jag hinner inte

Skrivet av  Elisha
svara nu, men återkommer senare ikväll.
 

Hej igen, nu ska jag

Skrivet av  Elisha
försöka svara. Vet väl inte om vi gjort så mycket egentligen, men vi uppmuntrar och säger att hon klarar av saker. Sedan har vi ju pratat om det här med betyg eftersom de blir sämre om man inte visar på lektionerna vad man kan. Lärarna har också påpekat hela skolgången att hon måste räcka upp handen och prata mer.

Risken är ju att föräldrarna gör saker åt sina barn och jag gör därför inte allt som hon vill eftersom hon måste lära sig själv, det har hon gott av hela livet. Tänker på en episod när hon var i 10-årsåldern och vi var i Grekland och hon ville ha milk shake från poolbaren. Jag gick och köpte eftersom hon inte vågade själv, men nästa gång hon ville ha så sa jag att endera gick hon fram själv eller också fick hon vara utan. Hon gick och det var ju inga problem. :) Tror att det är sådana saker som man måste tänka sig för med så man inte gör dem en björntjänst och tänk vilken lättnad för barnet när de upptäcker att de faktiskt klarade av det de inte trodde sig om.

I mitt jobb så måste jag regelbundet tala inför andra människor och första gången var lite jobbig, men jag har "pratat" med mig själv om det här och för det första så känner sig de flesta obekväma åtminstone i början, för det andra så är ju inte det jag säger dummare än vad någon annan säger och för det tredje och det här driver mig i saker jag gör: om jag själv inte klarar av det jag vill, men andra gör, då känner jag ett misslyckande inför mig själv. Vet inte om du förstår hur jag menar, men det har hjälpt mig. Varför skulle inte jag våga om andra vågar?

Till min dotter har jag sagt att det hon säger är precis lika bra som det de andra säger, om det t ex handlar om en redovisning. Vi har också talat om hur bra det känns när man har gjort något och det gick vägen och kan du tänka dig, hon pratar nu om att bli lärare. Då kommer hon ju verkligen att vara i fokus, så nog hjälper det att stötta och uppmuntra och ge små råd.

Långt svar, men har jag missat något så får du gärna fråga igen.
 

Artiklar från Familjeliv