Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor om Eurodisney

Skrivet av Jessika
Vi är 2 vuxna och 2 st 9-åringar som funderar på att åka till Eurodisney i maj i år. Jag har några frågor till er som varit där.

* Vi har hittat en paketresa med inträde 3 dagar. Är det för mycket med 3 dagar, blir man less? I så fall kanske man ska ta ett paket med 2 dagars inträde och göra något annat den tredje dagen.

* Läste här att ett tips var att gå in efter lunch för att orka gå ända tills de stänger. Har hotellen bättre (=billgare) matpriser än inne på området?

* Hotellet som ingick vara Santa Fe. Har någon bott där?

* Vad kostar lunch och middag inne på området? T ex Pizza Planet.

* Vad kan man göra under förmiddagen om man väntar med att gå in efter lunc? Finns det pooler?

* Var kan man beställa broschyrer om Eurodisney? Har kollat på ving och apollos hemsidor men hittar inte var man beställer kataloger.

Tacksam för alla svar!
Svar på tråden: Frågor om Eurodisney

Vi har varit där.

Skrivet av  71:an Nika
Vi var där inne två dagar och det tyckte jag var alldeles tillräckligt, varken vi eller barnen behövde mer tid där. Fast detta var 2001 och jag har för mig att de höll på att bygga något stort område när vi var där, och är det så, så kan det nog vara bra med tre dagar.

Tipset att gå in efter lunch tycker inte jag är bra :) Vi var där när de öppnade båda dagarna och var där tills de stängde den ena dagen och den andra dagen åkte vi därifrån vi 19.00. Barnen var då 9, 7 och 3 år och de orkade med det väldigt bra.
Ni tröttar ju ut er lika mycket om ni badar och håller på som om ni är på Eurodisney. Då är det bättre att vara där när de öppnar och åka hem när man blir för trött.

Priserna var ungefär som hemma. Vi tyckte inte att det var så fasligt dyrt. Vi hade köpt mycket vatten som vi hade i vagnen, för vatten kostade ganska mycket att köpa och det går ju åt en hel del under en dag.

Det finns en affär på området som säljer en massa roliga saker. Ta med mycket pengar för det är kul att handla där :)
 

Hihihi, det är mer

Skrivet av  Heather
än kul att handla på Disneyland... Man får akta sig så man inte kommer hem med för mycket. Håller i ö med det mesta. Tycker inte att t ex Pizza Planet (rolig restaurang) var så himla dyr, det är en av de billigare och det kostar väl som en lite dyrare McDonalds ungefär. Vi har inte bott på Santa Fe, men vi har bott på Davy Crockett, och det är väl samma på Santa Fe - det finns det många roliga saker att se och göra kring hotellen också. Och sen finns ju hela Paris! Mina barn tyckte inte att de hade varit i Paris innan de sett Eifeltornet, och då var det ju ändå Disneyland som drog. Så stanna ett tag och åk in till Paris ett tag. Fast då kan man ju iofs byta hotell, det finns ju betydligt billigare hotell än de.
 

Har varit där 2 gånger...

Skrivet av  Åsa
* Vi har hittat en paketresa med inträde 3 dagar. Är det för mycket med 3 dagar, blir man less? I så fall kanske man ska ta ett paket med 2 dagars inträde och göra något annat den tredje dagen.

Ni ska ABSOLUT boka MINST 3 dagar. Ni har ju både själva Disneyparken, Stora Disney Studios, Disneyvillage och hotellet att hinna utforska och man ska INTE stressa.
Vi har varit där en vecka per tillfälle och jag tycker det har varit så skönt att vi sluppit stressa. Vi har hunnit med att göra ALLT och om vi ville göra om saker flera gånger hann vi även det!!

* Läste här att ett tips var att gå in efter lunch för att orka gå ända tills de stänger. Har hotellen bättre (=billgare) matpriser än inne på området?

Vi brukade gå in efter lunch så att barnen skulle orka vara med till kvällen. Vi åt oftast lunch ute i DisneyVillage på typ McDonalds eller så köpt vi hem sandwichar mm så vi hade lite picnic på hotellrummet. (Precis utanför Santa Fé ligger en stor Essomack som har allt från vatten/vin till god mat).


* Hotellet som ingick vara Santa Fe. Har någon bott där?

Vi har bott på Santa Fé båda gångerna och det är absolut full tillräckligt. Helt OK rum och vi trivdes där. Smart att spara pengarna till annat än boende!!

* Vad kostar lunch och middag inne på området? T ex Pizza Planet.

Minns inte, men visst är det lite smådyrt med maten fast med 2 stycken 9-åringar tycker jag absolut ni ska gå på Pizza Planet. Det är otroligt mysigt och en upplevelse i sig. Sedan är Bella Notte en mysig restaurang också. Faktum är dock att de flesta ställen serverar precis samma mat...


* Vad kan man göra under förmiddagen om man väntar med att gå in efter lunc? Finns det pooler?
På Sanat Fé finns ingen pool. Vet inte om man får använda de andra hotellens pooler...
Det finns spelhallar och annat att vara i under förmiddagarna. Eller så kan man ju ta det lugnt på hotellrummet...

* Var kan man beställa broschyrer om Eurodisney? Har kollat på ving och apollos hemsidor men hittar inte var man beställer kataloger.

Finns på alla resebyråer.

 

Ta med mat in?

Skrivet av  Karin
Jag har försökt att få svar från parken angående deras mat eftersom vi åker om några dagar med en multiallergisk son. För att vara säker hade vi tänkt ta med mat till honom men vad jag har förstått så är det inte tillåtet att ta in mat och dryck? Sker den någon visitering när man går in eller är det så att man får ett påpekande om man sitter och äter egen mat i parken?
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Jessika
Det verkar som om vi behöver alla tre dagarna och äta ska man ju göra hemma också, även om man inte äter på Mc Donalds varje dag då! Ska försöka hitta kataloger på resebolagens hemsidor. Tack igen!
 

Ett svar till!

Skrivet av  Elin
* Vi har hittat en paketresa med inträde 3 dagar. Är det för mycket med 3 dagar, blir man less? I så fall kanske man ska ta ett paket med 2 dagars inträde och göra något annat den tredje dagen.

Vi åkte dit i nov i år, två vuxna och en 3,5 åring. Vi var inne två dagar, men var inte på Disney Studios, så tre dagar kan nog vara rimligt om man även går på den.

* Läste här att ett tips var att gå in efter lunch för att orka gå ända tills de stänger. Har hotellen bättre (=billgare) matpriser än inne på området?

Nackdelen är att man missar vissa figurer som bara är framme på scen mellan 10.30-12.30, vilket vi gjorde första dagen (var Nalle Puh och Musse).
Maten därinne var dyr, eftersom det var kallt brydde vi oss inte om att ta med oss, annars hade vi helt klart haft med oss mat in.

* Hotellet som ingick vara Santa Fe. Har någon bott där?
Tyvärr inte, vi bodde på Marriott Ile de France en bit ifrån nöjesparken, fast på området.

* Vad kostar lunch och middag inne på området? T ex Pizza Planet.
Har ej ätit där! Sandwich m chips och brownie för 3 personer inne på parken kostade ca 250 sek.

* Vad kan man göra under förmiddagen om man väntar med att gå in efter lunc? Finns det pooler?
Vi hade pool på hotellet, var kanon att kombinera lite slapp i poolen före och efter parken.

* Var kan man beställa broschyrer om Eurodisney? Har kollat på ving och apollos hemsidor men hittar inte var man beställer kataloger.
Gå in på www.eurodisney.com. De delar inte ut broschyrer till resebyråer och hotel (utom sina egna antar jag).
 

låter spännande

Skrivet av  turtle
får man fråga vad det kostar för en famij, el var man hittar bra erbjudanden?
Vi vill resa _nånstans_ där det finns kul för barn, men det finns ju så otroligt att välja på och vi velar hit och dit och klart priset spelar in!!
Så tips tas ju gärna emot.
 

Det är från Arvidsjaurs flygplats!

Skrivet av  Jessika
Så det beror ju lite på var i landet man bor. Men detta erbjudande, som gäller fram till sista mars tror jag, var i allafall för 2 vx + 2 barn med direktflyg Arvidsjaur-Paris, 4 övernattningar på Santa Fe inkl frukost samt inträde alla dagar (borde vara 3 dagar) _från_ 13 600 kr stod det.
 

4 övernattningar = 5 dagar...

Skrivet av  Åsa
Om det är 4 övernattningar innebär det väl 5 dagar på Disneyland?! PERFEKT!! Det innebär också att ni kommer att ha 3 dagars inträde till parken och 5 frukostbufféer.
 

2 dagar är ju resdagar

Skrivet av  Jessika
så jag antar att man inte hinner gå in på dem utan att det är tre inträden och 4 frukostar. Men som sagt, detta gällde bara mars ut, och vi kan isåfall inte åka förrän i maj och det är förmodligen mycket dyrare då. Men vi ska kolla upp det!
 

Jo...

Skrivet av  Åsa
..första och sista dagen är ju resdagar, men jag kan nästan svära på att det ingår inträde ändå eftersom man KAN hinna inom...hihi!! Beror ju helt och hållet på när flyg går eller när man ska åka.

Om man bor på Dinseys egna hotell har man möjlighet att gå in en timme tidigare än vad alla andra har. PERFEKT om det är ngn speciell åkattraktion man absolut vill åka och man vill slippa stå i kö.

Ett tips är även att redan första dagen titta på stora eftermiddagsparade och sedan följande dagar utnyttja den tiden till att åka de attraktioner som annars brukar ha lång väntetid. Under paraderna blir köerna otroligt mycket kortare eftersom många samlas på Mainstreet.
Sedan finns det "fast pass" på vissa utvalda attraktioner. Då går man till denna attraktionen och får en biljett med ett klockslag på och fram till det klockslaget kan man hitta på andra saker och så när det är dags går man tillbaks till attraktionen och får "förtur" i kön. Kan vara ganska praktiskt. För att få dessa Fast Pass måste man kunna visa upp sitt inträdeskort.

Tänkte på detta med att äta egen mat inne i parken...Om jag inte minns fel så finns det speciella picnic-platser där man kan sitta och äta medhavd mat...men det kanske är lite kallt nu i vinter, fast samtidigt ganska mysigt!!

Hur gamla är barnen som ni ska resa med? Andra gången vi åkte hade vi en 1½-åring och en 6½-åring och det var verkligen roligt!! Tänk bara på att det är lååååånga avstånd för små barn som inte åker vagn!! Man kan visserligen ta sig runt en hel del med tåget som går runt hela parken, men det blir ändå mycket gående. Vi hade naturligtvis vagn till 1½-åringen. Vi hade med oss egen rejäl paraplysulky. Det finns vagnar att hyra inne i parken.

Något som var riktigt kul för barnen var när Disneyfigurerna kom ut på kvällen och "LEKTE" med barnen. OJ, vad många fina foto man fick där!! Vår 1½-åring som lekte titt-ut med Piff och Puff...och kramade Kajsa...och vår 6½-åring som fick krama KalleAnka och prata med Kapten Krook...WOW!!
 

Vi åker med 2 st 9-åringar isåfall

Skrivet av  Jessika
Lämnar de två under 4 år hemma har vi tänkt göra i så fall. Min man studerar nämligen i 1,5 år till så vi har egengligen inte råd att åka, men så vann jag ett resepresentkort på 8000 kr som gör att vi ändå funderar på att göra en resa nu i maj.

9-åringarnas högsta önskan är nog att åka till Eurodisney och de fyller år i början på maj så vi kan ju strunta i födelsedagspresenter från oss och släkten och istället be dem ge oss pengar. Det skulle vara såååå roligt att ge dem ett paket där det står "På fredag åker vi till Eurodisney"!
 

JAAAA!!!

Skrivet av  Åsa
Åh, vad perfekt det låter!!

Grattis till vinsten på 8000 kronor!!

Ni gör nog helt rätt i att lämna de 2 små hemma eftersom det kommer att vara så otroligt mycket enklare att endast resa med 2 barn. Då har man ju liksom bara 1 barn/vuxen att hålla koll på och så blir det så otroligt mycket billigare.

9-åringarna kommer att bli otroligt glada för sin födelsedagspresent kan jag lova!!

Vi har varit på Disneyland i både September och i Maj, och det var helt klart MINDRE folk i maj. Dessutom var det underbart att möte en härlig försommar nere i Paris.

Vill bara tipsa om att det är ENORM skillnad på mängden besökare inne på Disneyland på vardagar och helger. OM NI KAN så försök satsa på att få så många vardagar som möjligt där nere. Det är ju inte så att det är OMÖJLIGT att ta sig fram på helgerna, men det ÄR mycket folk där. Men som boende på Disneys hotell kan man ju alltid gå dit en timme innen öppningsdags och hinna med massor. Sedan kan man ju gå hem och vila en stund och sedan bege sig in i parken igen för att orka med kvällen och den stora magiska elektriska nattparaden precis innan de stänger.

Åh, vad sugen jag är på att resa dit!!
 

Tack så mycket för

Skrivet av  Jessika
allt du skrivit, det gör ju inte att jag blir mindre sugen kan jag säga!!! Det är jättemånga bra tips jag fått av dig, och av de andra ovanför. Hoppas att vi får ihop det ekonomiska nu bara.
 

Artiklar från Familjeliv