Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vart ska vi resa?

Skrivet av Veronica
Vi vill bort en vecka, i början av april. Har en 2½ åring och en bebis som då är nån månad. Två resvana vuxna, varav den ena avskyr att enbart sola och bada utan vill ha kultur och god mat oxå. Det vill iofs den andra vuxne också, men hon inser fördelarna med s.k familjeanläggningar vid en strand :-)
Vi letar alltså en den gyllene medelvägen. Barnvänligt OCH stimulerande för vuxna, sol och bad dvs det får inte vara för kallt, ej för lång flygresa, amningsvänligt klimat. Vi har kört fast, tar gärna emot alla möjliga och omöjliga idéer!
Svar på tråden: Vart ska vi resa?

Ett säkert kort...

Skrivet av  AJ
...är någon av Kanarieöarna. Tror att vädret är ganska opålitligt runt Medelhavet i början av april.

Men undvik de stora turistorterna om den som inte vill sola och bada ska få ut nåt. Skulle förslå Puerto de la Cruz på Teneriffa eller Las Palmas stad på G.C.

Las Palmas har en underbar strand mitt i stan som 2½-åringen säkert skulle trivas på. Mängder med bra restauranger dit "vanligt" folk går och barnen är alltid välkomna, även sent! Bra möjligheter till utflykter tex upp i bergen. Norra G.C är en pärla som missas av många turister.
I Puerto de la Cruz badar man i stora havspooler eftersom stränderna är ganska ogästvänliga. I övrigt så finns det restauranger, butiker och bra möjligheter till utflykter.

Lycka till!
 

Puerto är ljuvligt, men..

Skrivet av  Dupin
..kolla när den stora totalrenoveringen av havspoolerna blir klar, ifall ni ska bada mycket. Har för mig att den SKA vara klar i mars, men man vet aldrig. Ägarna lovar att minst 50% av anläggningen ska vara öppen under byggnationen, men sånt är ju också lite osäkert!

Annars har min favoritstad allt man kan begära - dessutom är Huvudorten Santa Cruz de Tenerife 40 minuter bort med lokalbuss om man saknar storstadsliv.
Och där finns även en vit strand, som är helt underbar!
(Annars är Tenerifes stränder svarta)
 

Tips från mig..

Skrivet av  Pixelpig
Köp en restresa till Gran Canaria. Jag tror att resebokarna tar hänsyn till att man reser med barn så chansen är stor att ni hamnar på ett barnvänligt hotell. Ta med babyskydd och bilbarnsstol (eller hyr där nere) och hyr en bil, man tar sig lätt runt hela ön, den är liten. Då kan ni få både stadsliv, strandliv och naturupplevelser, och inte blir det dyrt heller :-)
 

Tänkte skriva samma sak fast

Skrivet av  Jelena m.Luna
om teneriffa.
JAg har varit på båda öar och tyckte mer om T fast GC är inte heller något dåligt val!
 

Puerto låter

Skrivet av  Veronica
helt underbart..tänk att jag missat det?! Tom mannen log uppskattande :-) Visade honom lite bilder jag hittade på nätet.
Har även funderat på att bara ta en restresa..och hoppas att man inte kommer till de värsta turistfällorna..vi får se!
Tack för svaren i alla fall!
 

Och det är det också!!

Skrivet av  Dupin
Vi återvänder den 15 februari - tyvärr bara för en vecka denna gången.
Men nästa år ska vi skrapa ihop lite extra pengar, ta ut en massa fp vi har kvar och vara där i en dryg månad!

Fråga gärna om du vill ha tips om Puerto och omgivningarna!
 

Lite frågor

Skrivet av  Veronica
Vi är rätt ovana charterresenärer. Brukar det finnas restresor till just Puerto? För det lär väl bli billigast så? Annars brukar vi bara köpa flyg och boka boende på plats, men eftersom det bara är en vecka så känns charter som det bästa alternativet. Eller?
Puertos havspooler verkar intressanta, såg att de höll på att renoveras - hoppas de hinner klart till april :-) Funkar det med en 2 ½ åring, finns det speciella barnpooler? Är det mycket barn annars i Puerto? Eller snarare barnfamiljer på semester?

Hyrbil och utflykter, har du några tips där?

Såg att ni ska dit i feb - super, väntar spänt på rapport då!
 

Och lite svar...

Skrivet av  Dupin
Har aldrig sett restresor till Puerto, tror att de flesta väljer södra Teneriffa.

Det finns speciella barnpooler i havspoolområdet, dessutom har ju en del hotell barnpool.
Stränderna går ju utmärkt att leka på även om det sällan är grön flagg.

Puerto de la Cruz har en stor busstation med en enorm mängd lokalbussar som vi brukar utnyttja mycket.
Vi är ju vandrare, så vi åker ofta upp i bergen och vandrar, men det är jättemysigt att bara åka upp och äta lunch i någon annan by utan att vandra.
Om man åker upp i orotava-dalen (Puerto ligger vid foten av den) så passerar man dels staden La Orotava, men fortsätter man längre kommer man till en liten bergsby som heter Aguamansa. Det är lite kul att komma upp en bit, för där ser man årstidsväxlingarna vilket man knappt gör nere vid kusten.

Annars kan man hyra bil och åka runt ön, vill man se väldigt vacker natur och åka serpentinvägar ska man åka upp på nordvästra Teneriffa till byn Masca tycker jag. Mycket speciellt och verkligen sevärt.
Annars bör man nog inte missa vulkanen Teide, som är Spaniens högsta topp. man kan åka linbana nästan ända upp, ända upp till toppen får man inte gå utan speciellt tillstånd, men det är inte helt nödvändigt tycker jag. Kraterområdet kring Teides fot heter Las Canadas, och är ett fascinerande månlandskap som man gärna kan ta sig en tur i. Vi har gjort höghöjdsvandringar däruppe, men vill man bara se sig omkring lite och har bil kan man åka till ett Visitors Centre, exempelvis El Portillo. Där finns också en utställning som är sevärd.

Annars tycker jag att det är mysigt att åka längs nordkusten västerut, finns en liten stad/by som heter Garachico, där det finns jättehäftiga "pooler" som bildats i klippformationer. Oftast är det för strömt för att bada men väldigt fint!

Som du märker kan jag hålla på länge*S*.
Kanske bättre att du kommer med mer specifika frågor!

 

Puerto de la Cruz gillar vi med...

Skrivet av  Maria
underbar liten stad men möjlighet till promenader, shopping och fina fik och restauranger. Promenerade gärna runt och satt på fikens uteserveringar och läste. Maten är god, inte värsta turismen om man jämför med andra sidan utan mer folkligt och sen kan man ju bila runt ön och uppleva alla sidorna av den samt Teide.

Ja vi rekommenderar stället varmt!

Maria
 

varför inte

Skrivet av  BCD
cypern? om man bor i larnaca bor man ju en storstad och har tillgång till kultur och god mat!!! samtidigt som man har stranden mitt i stan.

Vill man till finare stränder finns ju Ayia Napa men där finns väl inte mycket till kultur... Ön är ju liten och lätt att "bussa" sig runt om man vill se sig om. Hyra bil kan man säkert göra men har inte nån aning om priser.

Jag var av en slump i Larnaca och blev jätteförtjust i staden! Ur god mat fr f a om man går en promenad på ca 20 minuter så är du utanför turistkvartern och kommer billigare undan och MYCKET godare.

Desstuom fick jag intrycket att de faktiskt var genuint förtjusta i barn!

Res och njut!
 

Egypten!

Skrivet av  christel med Lova
Det finns alla varianter där. Vår familj är som er. mannen är historie tokig jag gillar sol, bad, slappa. Vi gillar båda att snorkla och äta gott så Egypten är kort sagt perfekt för oss.

Hoppas ni får en underbar resa!
 

Artiklar från Familjeliv