Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tasmanien

Skrivet av annef
Vi åker alldeles strax till Australien och lägger om resrutt hela tiden. Vi hade tänkt att åka till Tasmanien, sedan ångrade vi oss, nu har vi nog ångrat oss igen -vi står i valet och kvalet. Någon som varit där? Ska vi ändra oss igen? Är det sevärt? Och hur lång tid skulle vi lägga dit i sådana fall? Vi har 4 veckor i landet och har mest tänkt ta oss mellan Melbourne och Sydney med en hel del avstickare.
Svar på tråden: Tasmanien

Tasmanien är underbart!

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Vi bilade runt där i 2 veckor när jag var gravid med Ike (vi hade alltså inga barn där). Vi bodde på bed and breakfasts som jag jättetrevliga och vi lärde känna lokalbefolkningen på så vis. Bed and breakfast är oftast inte så barnvänliga utan passar mest för par (många välkomnar inte barn överhuvudtaget).

Det finns många små parker där man har vilda djur (oftast djur som blivit skadade och inte längre kan klara sig ute i naturen själva) och där man t ex kan få handmata djuren. Det är väldigt roligt för barn! Själv fick jag hålla en tasmansk djävul i en sådan park. Det var en föräldralös unge vars mamma dödats av hundar. Ett exempel på en sådan park är Tasmanian Devil Park and Wildlife Rescue Center i Taranna (nära Port Arthur). Man ser många vilda djur även ute i naturen. Vi såg bl a wombats och stora pelikaner.

Vi var i Australien i en månad och besökte både Sydney o Melbourne med omnejd (hyrde bil), Tasmanien och the outback runt Ayers Rock/Alice Springs (där vi var på campingtur i det vilda med en arrangör). Visst var Sydney och Melbourne trevliga städer, men Tasmanien och the outback var bäst, tyckte vi. De platserna kändes mer som det genuina Australien, mer unika...

Det är en jättetrevlig ö med mycket att se. Det var också kul för vi träffade bara på turister ifrån Australien! Det känns inte alls så turistigt där!

Vi hann se nästan allt på 2 veckor (ön är ju ganska stor) och en vecka hade kanske varit mer lagom. Vi flög in till Hobart, hyrde bil och flög ut ifrån Launceton.

Lonely planet har en guidebok om bara Tasmanien som vi hade med oss och som var bra.

Port Arthur är intressant och besöka och Cradle Mountain och Freycinet är väldigt fina områden.
 

Ok, du övertygade mig!

Skrivet av  annef
Det var ju ungefär det du skrev som fick oss att fundera på det första svängen. Sedan började det kännas jobbigt och bökigt och ont om tid för allt annat vi ville göra... Vi har ju tänkt hyra bil för att ta oss mellan Melbourne och Sydney, och verkligen passa på att se småställen och nationalparker på vägen. Sist så åkte vi buss emellan så Sydney och Melbourne har vi sett, men inget på vägen, dags att ändra på det!En knapp vecka på Tasmanien kanske vore något ändå.

Ayers Rock etc går bort,det är för varmt när vi är där, våra barn känns för små för den hettan annars skulle vi gärna gjort det också...

Det låter ju som om Bed and breakfast går bort eftersom vi har en bebis och en fyraåring och det är ju bra om man får komma med barn.Men tänkte satsa på vandrarhem, för det känns som om det funkar bäst för våra behov (barnen får lite mer rörelsefrihet).

Tack för dina tips, nu ska jag sätta mig och försöka sy ihop en rutt, mitt i den allmänna packröran -vi är alltid ute i sista minuten och åker på tisdag, fast vi har ett långt stopp i Asien först...
 

Vi köpte en bok...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
som hette "Beautiful B & Bs & small hotels" av Jennifer Lamattina och i den så stod det vilka ställen som välkomnade barn. Lonely planets "Tasmania" är väldigt bra och har mycket info om platser att övernatta och saker att se.
 

Tack

Skrivet av  annef
för boktips också, ska se vad vi hittar när vi väl landar i Melbourne...just nu har vi bara en LP guide till östkusten, men vi får väl utöka med någn bok om Tasmanien.
 

Artiklar från Familjeliv