Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vagn som handbagage?

Skrivet av Annsofie
Hejsan alla! Vi åker till USA om två veckor och funderar på det är med vagn! Vi har en Carena Easy som vi tänkte ta med till vår lillkille (10-månader). Vet någon om man får ta med sådana vagnar som handbagage? Det känns ju lite tufft att checka in vagnen och sedan släpa runt på killen (11 kg) i någon timme innan man får kommma på planet.
Tacksam för svar/Ann-Sofie
Svar på tråden: Vagn som handbagage?

Nej

Skrivet av  mie m Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Från Arlanda är det till 99% nej som gäller. Jag har aldrig fått ta med vagnen till gaten och jag har rest ganska mycket med barn.

Däremot finns bagagevagnar till handbagaget innanför säkerhetskontrollen och dessa är gjorde så man kan sätta barn i dem. Ta med en liten filt eller kudde så sitter han bekvämare.

Det finns tydligen lånevagnar på Arlanda men jag börjar tro det är en myt för jag har aldrig sett någon ;-)

/mie
 

Det får man visst

Skrivet av  Isa
har aldrig blivit neked på Arlanda eller nån annan flygplats i världen,och jag reser flera gr.per år.Paraplyvagnar och liknande får man ta med till gaten, beroende på hur många vagnar som ska med på planet kan den antingen ställas i ett garderobs-utrymme (flygpersonalens) eller så ställs dom längst fram i bagageutrymmet,så när du kliver av planet står den vid gaten.
 

Jahaja

Skrivet av  mie m Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Jag har det sedan Valter föddes för 17 månader sedan flugit 7 ggr från Arlanda och aldrig fått ta med paraplyvagnen eller någon annan vagn heller för den delen. 5 av gångerna var utomlands [en charter, resten regulärt] och de andra två ggrna inom Sverige.

Sist vi reste [med malaysian till Thailand i nov/dec] frågade incheckningstjejen om det fortfarande var "fyra vagnar som gällde" och hon fick då till svar att på arlanda är det "noll vagnar som gäller". [hon trodde alltså att det var ok att släppa igenom 4 paraplyvagnar och sedan neka resten, kanske något bolag haft det reglerna förr].

Vilka bolag har du flugit med och när flög du då?

När jag flugut inrikes från Bromma under samma period [3-4 ggr] har jag fått ta med vagnen två av ggrna.

/mie
 

Det är facket som säger nej...

Skrivet av  Suz
...de som jobbar får inte bära vagnar i trappan ner till plattan för att lasta dem. Det är i alla fall vad de sagt till mig och jag har också försökt många gånger. (Det spelar visst ingen roll om man kommer med en paraplyvagn på några få kilo eller en 10-kilos vanlig vagn).

Men på hemresan brukar det sällan vara problem - utomlands tillåts man ofta ta med vagnen ändra fram till planet.
 

De är jobbiga på Arlanda

Skrivet av  amnai, USA
det är den enda flygplats vi flugit fr där man inte får ta med vagnen til gaten, MEN i somras när vi åkte fr Sthlm tillät de helt plötsligt att jag tog med paraplyvagnen.

Å andra sidan brukar jag alltid säga ok och låtsas att jag tar med vagnen till specialcheck-in, sen går jag med vagnen till gaten i alla fall. Inte en chans att jag riskerar att bära en trött 3-åring! (fast när vi reser till Sthlm i februari tror jag vi lämnar vagnen hemma, nu är hon stor nog att gå tycker jag)

Så, ta med vagnen till gaten, du får den sen när du landar, direkt vid planet.
 

Jag har alltid...

Skrivet av  Lindalou
...haft vagn med mej från arlanda in på gaten...
Sist reste vi till Singapore med en knappt tvååring med mellanlandning i Amsterdam.
Visst trillskades de lite på Arlanda men aldrig jag hade accepterat att inte få ha vagnen med in på gaten...
Aldrig har jag heller stött på problem utomlands bara på Arlanda, men är man bestämd så får man som man vill!!


 

Artiklar från Familjeliv