Åka skidor gravid? |
|
Skrivet av | Skidsugen |
Funderar på att åka till Sälen v 12 och åka både längdskidor och utför. Då är jag gravid i vecka 21-22. Går det att åka skidor då? Hur sent i graviditeten har ni åkt skidor? Längdskidor är ju som att promenera och det går ju bra. Jag känner att det vore skönt att komma iväg till vintern en vecka. |
|
Svar på tråden: Åka skidor gravid? | |
|
|
Jag åkte slalom i 6:e månaden!! |
|
Skrivet av Pilla | |
Tror ni att folk hade en del att tycka om det? Förvisso har jag tävlingsåkt under större delen av mitt liv, men så här i efterhand kan jag tycka att jag var lite väl hurtig!! Men det var jättebra för ryggen av nån anledning, för mig!(Kan ju vara sämre för andra.) Det var lågsäsong, inte mycket folk i backen och jag åkte lugnt. Så det var väl därför jag godkände denna sportsliga aktivitet. Sen har jag ju fler barn som ville åka. Mitt råd är att inte åka om du känner dig orolig. Då är det inte kul, och risken att vurpa ökar!! Men gör det du känner är kul. Du är ju inte sjuk. Bara gravid!! På längden kan du väl åka till BB om du så önskar, för det är väl ingen direkt fallrisk eller så. Jag vet inte, jag åker inte på den ledden själv. Lycka till! |
|
Skidor |
|
Skrivet av Callowai | |
Längdskidor går bra att åka även sent (jag åkte själv Vasaloppet i vecka 9), akta stora nedförsbackar bara, det är kanske inte så bra att vurpa rejält med stor mage. Slalom ska du vara mer försiktig med, tungdpunkten ändras med magens omfång och det blir lättare att vurpa. Dessutom kan det bli jobbig påfrestning på höfter och bäcken i sen graviditet. | |
|
|
Dumt att utmana ödet !! |
|
Skrivet av Kickan | |
men självfallet är det skillnad att åka slalom i ex. 14 veckan mot i vecka 30. Barnet är inte lika skyddat i 30:e veckan. Spelar inte alltid någon roll hur duktig skidåkare man är det finns alltid tokstollar i backen särskilt är de där små med störtkruka livsfarliga. Rekommendation är att undvika man har ju all tid i världen att ta ingen det sen. | |
En kompis |
|
Skrivet av Kompisen | |
som jag träffade för ett tag sedan ska åka i väg och åka skidor i mars...tittade på hennes mag och undrade om hon verkligen skulle åka slalom, var hon inte rädd för att trilla... Nä, ingen fara, jag ska ju inte ha barn förrän 3 veckor senare...dvs hon ska iväg och åka slalom i v 37... (hon har ett barn sen tidigare så hon "borde veta" vad hon ger sig in på... Hon måste väl i och för sig hålla koll på sin 2.5 åring där i backen så det kanske ändå inte blir så mycket åkt.) | |