Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp!?

Skrivet av Sandra
Har nu funderat på att sluta röka sedan jag fick reda på att jag var gravid. Nu är jag i vecka 27 och vill ju inget hellre än att sluta röka! Till råga på allt så tror min sambo att jag slutat för länge sen. Döljer röklukten med att byta kläder innan han kommer hem och tugga tuggummi m.m. Hur mycket mera sjukt kan det bli?
Vill så gärna sluta... Jag klarar ju av att inte röka från kl 17.00 på e.m då sambon e hemma, så då borde jag ju klara längre! Vi håller även på att bygga hus och ska snart flytta, så det känns som att jag skyller på att det är så mycket just nu. (min sambo röker inte)
Hjälp mig någon snälla!!
Svar på tråden: Hjälp!?

med risk för att vara tjatig: läs boken!

Skrivet av  sisla
Och kolla runt lite här, läs de tips andra delger..

Du TROR att ciggen ger dig något du behöver, det är vad nikotinmonstret fått dig att tro, när du gjort dig själv beroende av cigg.

Om du skulle ge en cigarett till en ickerökare skulle den personen inte kunna förstå VAD det är som är så fantastiskt med att röka. Den personen skulle tycka att det smakade fruktansvärt illa (minns själv när du lärde dig röka!), skulle börja hosta och kanske bli lite lätt yr och illamående. En ickerökare skulle varken bli lugn, glad, avslappnad, koncentrerad eller mysig av en cigarett.

Alltså, du TROR att ciggen ger dig något du behöver eftersom din kropp blivit beroende av nikotin. När kroppen börjar lida lätt abstinens efter ungefär 1 timme, så krafsar det där monstret under huden på dig och gör att du känner dig rastlös, irritabel, grinig, kallsvettig, okoncentrerad -whatever- för att få dig att fylla på med mera nikotin. och då, när du fyller på, känns det SOM OM du blir lugnare, lyckligare, skönare till mods. Fast egentligen är det bara så att det slutat "klia". Och EGENTLIGEN är det ickerökarna som är MER lugna, lyckliga, koncentrerade och mysiga... eftersom de slipper den rastlösa känslan av att behöva påfyllning av nikotin flera gånger om dagen.

Du kan lägga av tvärt. Det är ingen fara alls med det. Nikotinabstinens är inte särskilt plågsamt eller allvarligt. En lite kliande känsla av rastlöshet bara.

Läs boken, så ska du se att du blir av med hjärntvätten som får dig att tro att du behöver röka för att må bra.. "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr.
 

jag var som du...

Skrivet av  gladmymlan
hej, jag var som du innan...felet du gör är att du bestämmer dig för att sluta röka för någon annans skull, för ditt barns skull för din sambos skull och för omgivningens skull. hade inte nån sagt det var farligt skulle du inte sluta för att du gillar lukten o smaken...jag smög hit o dit, rökte lite på jobbet men inte hemma( var rs är gravid i v 11 nu, v6 då)... Jag försökte sluta av fel skäl...så länge du inte bestämt dej inne i huvudet att det är för din egen skull du slutar, ja då kan man komma med hur många pekpinnar som helst du undviker bara att röka i närheten av den eller de personer som irriterar sig på din rökning...det hjälper faktiskt inte ens att tnka att oh jag är gravid och barnet har inte valt att få rökgifter i magen...tyvärr. den enda enda som kan kasta den där giftpinnen, är du själv...
jag har rökt i femton år o försökt sluta hundra ggr ca. men nu lyckades jag för jag VILLE lyckas. jag bestmde mig för att se ciggen som min fiende istället för bästa vän. jag irriterade mig på att de fanns där och krävde att jag skulle vika mig för dom, jag började störa mig på att bli röksugen efter maten i en spännande film etc. till slut när mina tjuvrökarcigg var slut o jag skulle smyga iväg o köpa nya, så tänkte jag bara fan heller att jag ska vara så låg att jag låter ett dött ting bestämma över mig...låt det var knark eller vad som, jag betämmer när o ch vad jag drar i mig!! sen var det slut. jag struntade i att köpa nya cigg, jag skaffade mig ett paket plåster o körde med i tre dagar typ. jag svor och spottade och var allmänt hemsk, jag mutade mig själv med att jag kan börja när som helst igen om jag vill, jag struntade i vad andra sa, jag ville för tillfället visa mig själv att jag minsann är starkare än ett paket cigg...nu har jag varit rökfri i 6 eller 7 veckor, om jag ska vara ärlig räknar jag inte ens...jag ser inte tillbaka. då rökte jag, nu gör jag det inte. värre än så behöver det inte bli. näe ta dej en funderare, för vem du vill sluta, för VILL du, så KAN du...jag lovar att du är starkare än papperspinnar son innehåller skit...de gör varken till eller från, det tar några veckor att inse det, men en kväll inser du bara att livet faktiskt inte blev nån skillnad på bara för att du struntade i att röka. ..lycka till vännen
 

Artiklar från Familjeliv