Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mammas dag... *lite OT?*

Skrivet av ~JENN~
...Idag skulle min mamma fyllt 62 om hon levat. Men hon blev bara 60.
Hon dog i lugncanser två dagar innan min födelsedag år 2003.
Ändå tog det mig över ett år innan jag hajade och innan jag slutade röka.
Skumt, det är så nära en och ändå lyckas man inte lägga av på en gång.
MEN sen när jag väl fattade och la av, då satt mamma i himlen och hjälpte mig. DET är jag övertygad om! Hon såg till att jag fick känna rädsla av att inte kunna andas utan värk. Hon såg till att skrämma mig ordentligt. JA! Så var det.

Två dagar innan jag slutade röka mådde jag prima och satt hos grannen och rökte. Vi snackade om attsluta och vi kanske skulle ta ett försök efter sommaren.
Men jag fällde en kommentar, som jag tror nådde ända till min döda mor.
”Jag kommer väl inte klara att sluta förräns jag ligger med dubbelsidig lunginflammation och inte kan andas ordentligt.”
Två dagar senare var jag deckad i sänger. Sjuk som aldrig innan. Varje andetag var en pina. Och mina tankar när jag bestämde mig, var hos henne. Jag låg i min säng med luftrörskatarren och grät av värken som rev i min hals och mina lungor när jag andads. Jag undrade om det var så här mamma känt på slutet. ”Är det så här det känns att ha KOL eller Lungcanser? Då skall jag fanimej sluta NU” sa jag.
Dagen efter började jag må bätter igen. Två dagar senare var jag mycket piggare. Men med det onda i minnet så fortsatte jag att hålla mig från ciggen. Fast jag började bli röksugen ju piggare jag blev. Men NEJ nikotinet skall inte vinna sa jag till mig själv om o om igen. Istället för cigg proppade jag mig full med vicks halstabletter, åt lakrisal och drack en massa. Det fyra första dagarna var ett helvete... men inget mot den dagen då jag inte kunde andas. Så länge jag har den dagen, som jag tror min mamma gav mig, i minnet kommer jag ALDRIG röka igen. Hellre lägger jag mig bakom en bil o blossar avgaser...eller nja, men lika väl kan man ju göra det... när man ändå är så DUM att man vill förgifta sig!

Idag tror jag mamma sitter, på sin födelsedag, och firar med sin systrar. Dom dricker rödvin och äter gott.
Mamma kikar ner på min present till henne: En rökfri dotter med hennes barnbarn i magen! Jag tror hon är stolt!
Och JAG jag tackar henne!!!!
TACK MAMMA för att du fick mig att sluta röka!!!!
Svar på tråden: Mammas dag... *lite OT?*
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv