Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska vi göra?

Skrivet av Kickis
Vi har återfallit i rökningen igen. Har rökt mer eller mindre i 14 år och slutade i samband med senaste graviditeten. Började igen bara ett slag efter sonen föddes.

Nu ska vi sluta båda igen och problemet kvarstår. För min del går det någon väg om bara sambon klarar av att låta bli. Har ingen karraktär jag tydligen. För röker han, då måste jag ABSOLUT röka jag med. Fånigt!!

Men i vartfall, så blir han helt fläng rent ut sagt. Han blir så agresiv och jag orkar inte vara inom samma 4 väggar som honom. Vad ska vi ta oss till? Vi har två små barn, så jag behöver ju avlastning av honom. Annars hade jag låtit honom bo någon annanstans under tiden.

Vad ska vi göra? Nicotin substitut, är det en bra ide?
Svar på tråden: Vad ska vi göra?

nikotin som nikotin tycker jag.

Skrivet av  sisla
Jag slutade röka helt utan nikotinersättningsmedel, och vart varken agressiv eller särskilt rastlös.. ni är hjärntvättade att tro att ni kommer att GÅ MISTE om något fint när ni slutar röka. I själva verket finns det INGENTING i nikotinet som ni behöver.

De allra flesta människor lever ett alldeles fullkomligt liv utan att ens testa nikotin i någon form! Och det är då rakt inte DOM som går miste om något.

Ni är lurade att tro att ni behöver regelbunden påfyllning av nikotin för att känna er lika glada, lugna nöjda och koncentrerade som ickerökare känner sig JÄMT. Haja att nikotinet inte tillför någonting till era liv, utan tvärtom. Och det går hur bra som helst att sluta tvärt, utan varken nertrappning eller ersättningsmedel! Nikotinabstinens är inte särskilt fysiskt plågsam (till skillnad från exvis alkohol och heroinabstinens).

Behöver ni mera pepping, och att bli av med hjärntvätten så går det också bra att läsa den där boken som jag skriver om i vartenda inlägg här på sluta röka ;-)
 

Men hallå.

Skrivet av  Kickis
Nu missade du ju helt min poäng. Och att köpa en bok för att finna någon typ av hjälp att sluta röka, tycker jag är kostsamt. Läser inte gärna heller. Och att dumförklara mig på det där viset då jag bara ville ha lite hjälp och råd. Nä, nu blev jag lite förbannad på dig facktiskt.

Min fråga var rätt och slätt......min sambo blir ARG!!!! och lätt irriterad då han lägger av med rökningen och jag kan inte leva med honom då. Men vi måste pga våra barn och att jag behöver hjälp av honom med dom.

Men han blir helt för jävlig (ursäkta mitt klar språk och svordom). Borde då kanske inte ett nicotin substitut kunna lugna ner honom ett par hekto och jag slipper den elake sambon?
 

nikotinet kostar mer än boken, jag lovar.

Skrivet av  sisla
Men man kan låna den alldeles gratis också, på biblioteket. Men okej, om varken du eller sambon kan tänka er att läsa en bok så var det ju ett uselt förslag av mig. Poängen, en av poängerna, med den här boken är att om man slutar röka men börjar använda nikotinsubstitut (om du menar tuggummin, plåster och sånt som ändå innehåller nikotin) så förlänger man i själva verket bara plågan, och fortsätter att vara psykologiskt och kroppsligt beroende av nikotin. Det finns någon medicin som man kan få på recept som heter Zyban som inte innehåller nikotin, kanske det vore något för din sambo? Få honom att boka tid hos en läkare för en diskussion om vilka medicinska hjälpmedel som kan passa.

Det var alls inte min mening att dumförklara just DIG, men saken är ju den att alla rökare är "lurade" av all marknadsföring och mytologi kring rökning, att TRO att vi mår så mycket bättre av nikotinet. Sen blir vi beroende av nikotinet och får en obehagskänsla i kroppen när kroppen vill ha påfyllning av en ny dos.

Säkert kan det vara så att olika människor är olika känsliga för beroendemekanismerna, och kanske vi också då reagerar olika starkt på "abstinensen" som uppstår när vi slutar röka. Men det verkar mycket underligt att din man ska behöva bli "helt fläng" när han lägger av med rökning, hur klarar han att umgås med andra människor eller sköta ett jobb då? Blir han galet arg där också, eller kan han behärska och kontrollera sig i vissa sammanhang?

Om din man bli tokig av att låta bli nikotin så får han väl fortsätta då. Ingen kan ju tvinga honom att avstå. Men det är klart det blir en jobbig sits för dig då..

Min egen erfarenhet är att jag också blev sur och tråkig, argsint (dock inte galen) de 10 tidigare gångerna när jag försökt sluta röka. Sen läste jag boken "Äntligen ickerökare" och kunde få ett helt annat sätt att tänka kring rökningen, istället för att då gå omkring och vara arg över att jag "inte fick" röka, så kunde jag ändra mig och tänka annorlunda, och istället vara glad och stolt över mitt livsbejakande beslut. Jag kände mig mycket starkare psykologiskt efter att ha läst den här boken och kommit att fatta mer av hur beroendet påverkat mig tidigare. Och det blev faktiskt LÄTT att sluta röka. Jag var varken argsint eller plågad på andra sätt, och det är förstås därför jag vill rekommendera boken till alla andra rökare som vill sluta.

Hoppas ni hittar nåt sätt som funkar!




 

Ibland ska man läsa noga.

Skrivet av  Kickis
För direkt när jag läste ditt svar så tyckte jag det kändes som ett på hopp. Sen efter jag svarat och läst 2 ggr till, så kunde jag vara lite mera objektiv och se vad du menade.

Jag förstog att det var på det stora hela så att säga du menar.

Och att läsa bok, funkar inte alls. Varken jag eller sambon är speciellt bra på böcker. Sambon mest för sin ordblindhet och jag för att orken helt enkelt saknas nu mera.

Att sambon skulle fortsätta att röka säger jag HELT i från. För det är ju ändå inte bara jag som ska börja må bättre. Han gick från snus till rökning och det gör väll inte saken bättre. Vi har båda ett långt beroende bakom oss, men dock har jag hafft en del olika långa uppehåll. Jag kan trots abstinens låta bli och kanske är något grinig själv också, men inte som min sambo.

Han är helt kocko locko i skallen då han blir utan nicotin. Jag vet att störtsa delen av mitt beroende sitter i vanan och inte så mycket i nicotinet. Men hos sambon här det helt klart tvärt om. Jag funderar på tugummi åt honom. Det finns väll i olika styrkor...kanske skulle vara bra att få ta till då han blir olidlig.

Men det du sa om att vi skulle vara "lurade" att tro att nicotinet skulle få en att må bättre, stämmer då inte alls på just mig. Jag vet hur mycket bättre jag mår utan, men ibland är frestelsen för stor. Som då sambon gick från snusningen till rökning och jag hade suktat länge efter en cigg. Då kunde inte lilla jag stå emot att pröva.

Sen att man är så korkad att man tillåter sig själv att återfalla i de hemska vanorna och förstöra sig själv på det viset, det är ju en annan sak.
 

Artiklar från Familjeliv