Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Saknar kvällsciggen

Skrivet av Frippa *suckar*
Har inte rökt sedan juldagen och bara tagit några korta snusar på nyårsafton. Det går jättebra. Rökte inte så mycket tidigare, kanske 4 om dagen i snitt (ibland inga alls, ibland 10). Ibland bara 1. Ville inte röka inför barnen och då rökte jag ibland den första och enda när barnen somnat. Men den saknar jag. Brukade se fram emot den. Det vore så gott.
Svar på tråden: Saknar kvällsciggen

Stå på dig...

Skrivet av  frokensign
Hej Frippa!
Jag slutade röka för tre år sedan.
Många gånger är det jobbigt och man är röksugen men då gick jag ut & promenerade.Så det blev många promenader som du förstår.
I början gick jag ner i vikt men efter ca ett år gick jag upp.
Lite tråkigt kanske men ändå värt att sluta röka!
Har blivit mycket piggare och finare lyster i ansiktet.
Underbart att slippa slem & hosta!!!
Och vad alla luktar sen... usch!
Ibland när man står i kö i en affär kan man känna direkt om d en personen som står bakom att han/hon är rökare, luktar inpyrt liksom.

Så Frippa lycka till & tänk på pengarna du sparar!
Ett tips jag har bett banken dra 700 kr/mån för det var det jag tidigare rökte upp.
Nu har jag en slant... :-)

kram Fröken signal
 

Nu är det snart tre veckor

Skrivet av  Frippa
sedan jag rökte och det går fortfarande bra. Jag har inte haft några besvär vare sig före (mer än dålig kondis) eller efter rökstopp. Ingen hosta, lukten var nog inte så farlig eftersom jag rökte ute och väldigt lite.

Visst sparar jag en del pengar, det måste erkännas. Kanske ska lägga det i en fickpengsburk till någon resa.

Tack för ditt stöd.
 

Bra gjort!!

Skrivet av  Neaten
Va bra gjort att du nu blivit helt rökfri!
Att bara röka lite är skitjobbigt, man inbillar sig gärna att man är så duktig som röker lite men sanningen är ju att man alltid önskar att man rökte mer!!!
Jag har också hållt på att tjuvröka, för mina föräldrar, för min man, för mina barn. Tog gärna små promenader på egen hand bara för att få röka!
Men då min mamma fick en hjärtinfarkt på grund av alla dessa cig kände jag att det får räcka.
Det är så skönt att slippa smygandet, att nu alltid känna sig fräsch!
Härda ut. Det är värt det. Kram
 

Där håller jag med dig

Skrivet av  Frippa
att slipa smygandet, det patetiska smygandet :-) Smygrökte inte för min man men väl för mina föräldrar (hur fånigt är inte det)

Inte behöva tänka efter om det är länge sedan jag rökte när jag är nära barnen osv. Är dock livrädd för att gå upp i vikt; väger redan för mycket...
 

Jag med!

Skrivet av  Z
Jag har inte ens sett mig själv som rökare, började feströka först när jag var 21-22 (!), rekord?! :-) Men feströkandet gick till cafépuffande och sedan efter jobbetcigg... Nu har jag och sambon som är vardagsrökare bestämt oss för att sluta. Speciellt som vi är i faggorna att skaffa barn och då känns det verkligen inte sunt att röka. Men jag saknar mina cigg, hehe! Jag rökte ju aldrig mer än 2-3 cigg om dagen och känner att "jaja NÅN last ska man väl få ha ändå". Men hjärnan säjer ju annorlunda. Det är som om mitt rebelliska jag tycker om att röka. Konstigt va?!
 

Precis, feströka

Skrivet av  Frippa
är ju så gott, det trista är att livet ju blir en fest till slut :-)

Hoppas det går bra med rökslutet för er båda.
 

Det gör inte jag :-)

Skrivet av  sisla
Nu är det ju iofs långt över 1 år sedan jag slutade, men jag saknade inte varken kvälls- eller morgonciggen i början heller, jag fokuserade på allt som var positivt med att vara ickerökare istället.

Det går faktiskt att förändra känslor och upplevelser genom att förändra sitt sätt att tänka. Man kan inte hindra vissa negativa känslor från att dyka upp kanske, men man kan låta dem odramatiskt segla förbi istället för att så att säga "fördjupa" sig i dem. Man kan möta känslan varje kväll med ett "tja, inte så konstigt att jag kom att tänka på cigg nu, för jag brukade röka på kvällarna, men GUD SÅ SKÖNT att jag inte gör det längre!". Prova.. :-)
 

Jo visst är det så

Skrivet av  Frippa
att man borde fokusera på det positiva. Det kommer att bli svårt nu när skolan börjar. Eftersom jag är arbetslös och går hemma ensam när man och barn är i skolan finns många tillfällen... Men eftersom jag är livrädd att gå upp i vikt ska jag promenera, åka skidor, städa skåp och annat tills det värsta är borta.

Och visst är det skönt att faktiskt gå och lägga sig när jag vill istället för att ibland vänta ut att barnen ska somna!
 

Artiklar från Familjeliv