Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Huruvida vi väljer eller styrs

Skrivet av Daddy cool
Det har diskuterats flitigt huruvida otrohet är ett val eller inte. Vill ni höra min tes, läs vidare.
Vi människor styrs på 3 nivåer (till skillnad mot djuren som styrs på dito 2):
1. Intellekt (medvetet)
2. Känsla (semimedvetet)
3. Överlevnad (omedvetet/instinkt)
Störst inflytande har nivå 3, där efter nivå 2, och sist 1. Det som diskuterats i 100-tals år är vad som kommer först; känslan eller tanken?
Nu till min idé (min och min..?): Mig spelar det ingen roll då tanken/intellektet finns där. Jag har ett val! Men för att valet skall fungera måste det finnas en vilja bakom det. Någon lär ha sagt att; det finns inga måsten, bara val och vilja.
Tja, något sådant...
Svar på tråden: Huruvida vi väljer eller styrs

Vill man inte..

Skrivet av  Ellen...
vara trogen så är man det nog inte heller..men det är alltid ett val man gör..ett frivilligt val..

Jag måste ju inte vara trogen..det är ju ett val jag har gjort o kommer alltid att göra..förstår faktiskt inte varför det måste göras så komplicerat..man behöver ju inte vara otrogen för att överleva precis..
 

Jadu?

Skrivet av  Ziggy
Ingen lär väl bli förvånad om jag säger att man har som otrogen alltid ett medvetet VAL och detta val styrs av ens vilja. Och valet sker på den intellektuella nivån....oftast!

Tänkte i samband med detta kommentera de tre nivåer du redovisade:

3. Överlevnad (omedvetet/instinkt)
Styr inte valen i en otrohetssituation. Det har inget med otrohet att göra. Detta styrs vi bland annat av om vi tex. trillar i en isvak eller blir beskjutna etc. Alltså situationer med impulsreaktioner som ofta är kopplade till direkt fara för egen eller annans hälsa. Impuls och instinkt sker inom ca. en sekund från den händelse som triggade reaktionen. Och så snabb tror jag ingen är att gå från impuls till genomförd handling i en otrohetssituation. :-)

2. Känsla (semimedvetet)
Påverkar våra val men kan aldrig överskugga intellektet i valsituationen. Men visst...lite av ett gränsland kan det vara. ONS på fyllan kanske kan höra hit i vissa situationer. "Jag var full och kåt"! Då styrs man av en känsla och eftersom stor påverkan av alkohol och droger begränsar ens intellekt så kanske känslan kan ta befälet i valsituationen. Men för att påstå att enbart känslan styr över ens val i en otrohetssituation innebär det med andra ord att man skal vara konstant full så att ens intellekt inte fungerar. Det finns ett läge till och det är människor med bristande impulskontroll som momentant agerar helt utifrån känsla utan att intellektet är med och påverkar valen. Men en sån människa skulle i så fall slita av sig kläderna för alla dom såg på stan som väckte tex. sexuella känslor i dom. Samtidigt som dom även skulle ge killen i mjölkdisken på ICA en örfil när dom kände sig upprörda över att mjölken var sur. Så jag tror det är få personer som kan skylla på bristande impulskontroll för sin otrohet. Och med andra ord är det väldigt få tillfällen det går att skylla på känslorna för sina val. Även om dom givetvis ligger som en input till dom intellektuella valen.

1. Intellekt (medvetet)
HÄR sker valen! Valen är medvetna. Ett ingångsvärde till sina val är ens egna känslor. Sen vägs det in så mycket annat också. En viktig del i otrohetssammanhang är förmågan till konsekvensanalyser men även empati som faktiskt är en intellektuell färdighet som tom. går att träna om man är född med dålig empatisk förmåga. Och det är väl kanske brister i förmågan att se alla konsekvenser av ens val och även en bristande empatisk förmåga i just den situationen som gör att dom intelektuella valen ofta blir egoistiska och tar mest hänsyn till ens egna känslor när man är otrogen. Men att utifrån detta säga att det är känslorna som styr våra val är fel. Det är bristerna i de andra "ingångsvärdena" som gör att våra intelektuella val i den situationen styrs till största del av egna känslor, egen vinning, egen belöning etc.

Så var det med det!
Det ÄR ett medvetet val. Att skylla på annat är bara en försvarsmekanism som träder i kraft när ens medvetna val är "fel". (Med undantag kanske av ONS under kraftig alkoholpåverkan. En teori som för övrigt inte funkar så bra på mig. Är jag så full så att jag kan skylle på detta och inte ett medvetet val....då är jag å andra sidan inte kapabel att "prestera" sexuellt heller så det blir ett idiotsäkert moment 22 där *s*)
 

Byt ut sex mot mat

Skrivet av  Otrogen mamma
...och se hur länge viljan eller intellektet kan stå emot. Sex är ett behov, inte en känsla.
Sedan kan man förstås välja om man ska fortsätta äta samma makaroner som man ätit varje dag i åtta år eller hugga in på den där frestande bakelsen.
 

Den paralellen var fin den!

Skrivet av  Ziggy
Ett bra sätt att rationalisera bort det intellektuella ansvaret för sina medvetna val förstås!

Så med det motivet så skulle det alltås vara förståeligt med våldtäkt tex. Om man inte hittar någon att tillfredställa sina behov med så kommer ändå behoven att ta över och då skulle alltså alla människor vara funtade så att man var tvungen att få utlopp för sina behov. Oavsett om man skadar andra.
Nejdu.....intellektet stryr nog fortfarande över behoven....det är det som skiljer människan från djuren.

Maten däremot är ren fysiologisk överlevnad. Men det finns inget i människokroppen som gör att vi fysiskt bryts ner och dör om vi inte får sex på ett par veckor!

Dessutom tror jag inte du har något problem med att berätta för din man att du går och äter på restaurang. Möjligen kanske han skulle blu lite besviken om han lagat middag åt dig och du gick till restaurangen direkt efter du ätit den.
 

Men, vad löjligt!

Skrivet av  Hej och hå
Så du är en sån som inte kan låta bli att t.ex. ta den sista kakan på fatet trots att andra blir utan, eller låta bli att sno ungarnas lördagsgodis? I så fall är det ju sorgligt att du så totalt saknar impulskontroll - de flesta av oss gör faktiskt medvetna, ansvarsfulla val. Både när det gäller sex och mat.
 

För mig är också sex ett behov..

Skrivet av  Ellen...
men jag kan ha sex med mig själv så tillfreds det behovet hur lätt som helst utan att såra någon annan..

Om man inte är beredd att äta makaroner varje dag (ha sex med samma person) i åtta år så varför är man då tillsammans med den här personen?..Är man så rädd för att vara ensam eller vad är det?..
 

Fånig liknelse...

Skrivet av  Camelia
Och om man inte står ut med samma makaroner varje dag i åtta år så är det enklast att inte skriva något kontrakt alls med någon restaurang, utan är lös och ledig så kan man lätt hoppa från det ena smörgåsbordet till det andra... utan att behöva ljuga och bedra någon.
 

Ja..?

Skrivet av  Daddy cool
Vi MÅSTE inte äta... man bör äta om man vill leva. Vi måste bara 2 saker här i livet. Dö och välja! Dö MÅSTE alla förr eller senare, det kan vi inte välja bort. Resten är val.
 

Det är klart

Skrivet av  Jag
man väljer!

Vissa bara väljer att bortse valet i det hela.
 

Artiklar från Familjeliv