Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför sårad?

Skrivet av farssan
Jag har blivit bedragen av min fru ,som har varit med en annan i ett par månader.Jag försöker förlåta ,men det är inte lätt.Det verkar inuti en så fort man tänker på det.För mig hjälper det att försöka vara likgiltig för min fru,då "bryr" jag mig inte.
När jag försöker förlåta så gör det ont igen.
Varför känner man sig egentligen så sårad?
Hon älskar mig o mina barn (vet jag) och hon tycker att jag är en bra älskare (tror jag),en bra far (vet jag).Så vad är det som gör ont?
Svar på tråden: Varför sårad?

Vore ju märkligare...

Skrivet av  maria65a
..om det inte gjorde ont! Klart det gör ont eftersom du känner dig sviken för sviken blir man när man blir bedragen, självkänslan minskar och det gör att det gör ändå ondare. Men det kan bli bättre, tiden kan läka sår men inte alltid. Mitt ex fixade inte att jag varit otrogen så han valde att lämna mig eftersom det var för smärtsamt för honom att ständigt bli påmind om det.
 

Jadu, säg det?

Skrivet av  Ziggy
Har också funderat en hel del på det där.

Men det är väl kanske så här:
Ju mer man älskar en person desto djupare blir såren när den personen sviker en så grovt.

Kanske nåt att beakta för alla de otrogna som resonerar så att "h*n skulle aldrig lämna mig för jag vet att h*n älskar mig för mycket"
Tror inte det är så att kärleken övervinner allt. Tror snarare tvärtom...lite som du beskriver....ju mer likgiltig man är desto mindre ont gör det. Men så fort man känner efter gör det för ont.

Så det kanske snarare är så att ju mer man älskar den person som bedragit en....desto svårare blir det att leva vidare med och förlåta den personen efter sveket.
För det kommer alltid att göra ont!

 

Men du!

Skrivet av  mitzu
Om du älskar henne, låt det göra ont! Och tala om för henne hur ont det gör, mycket högt och tydligt! Detta ska du inte bära själv och du har all rätt i världen att kräva att hon bär minst halva bördan! Släpa med henne till rådgivning och låt henne inte komma undan med ett förlåt, om du verkligen vill fortsätta så måste du ställa tydliga, högljudda och starka krav på henne och det ska du och bör du göra nu! I kärlek har stoltheten ingen plats och även om det för tillfället känns bättre att vara kall så lovar jag att det kan göra dig till en krympling för hela livet, så ta hand om det nu och gör det ordentligt. Tänk om du ex väljer att lämna din fru utan att ha hanterat detta, då tar du med dig dina känslor till nästa relation och låter en annan människa betala priset för hennes svek, det är helt fel! Stampa och skrik och gråt och kräks hellre, det kan hon gott ha och behöver med stor sannolikhet också, du kanske inte visat tydligt hur du känner förut heller ?
 

Artiklar från Familjeliv