Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nattduksbord eller Nattygsbord?

Skrivet av Lotta
Vad heter det? Säger man båda orden snabbt (på min skånska) låter det likadant.
Svar på tråden: Nattduksbord eller Nattygsbord?

Jag skriver...

Skrivet av  myself
nattduksbord och uttalar det som det stavas, fast utan d:et.
 

Och det gör jag med... ;-) *imt*

Skrivet av  Fröken Fräken

 

Samma lika här.

Skrivet av  karo
Ordet "handskfack" är ju också ett sånt där märkligt ord som man i brist på logik kan bli osäker på. Det var nog först när jag hörde den engelska översättningen "glovecompartment" som jag förstod att det faktiskt hette handskfack. Ursprungligen var det kanske så att man behövde ett speciellt fack i bilen för det, ni vet när bilarna inte hade tak! *S*
Nattduksbord har jag däremot inte ens någon teori om.
 

Kanske...

Skrivet av  Lotta
...var det så att man förr i tiden förvarade sina nattkläder i nattygsbordet som sen förvandlades till nattduksbord av nån anledning.
Det låter ju åtminstone logiskt att det skulle vara så:)
Det fanns/finns ju även pottskåp att ha vid sängen att förvara just sin potta i!
Jag säger f.ö. nattduksbord.
 

Man vill ju knappt spekulera i...

Skrivet av  karo
... vad en "nattduk" skulle kunna vara i sängkammarsammanhang. *S*
Annars tycker jag din teori om nattygsbord lät trolig! Då var det bara namnbytet kvar att grunna över.
 

Fast tyg

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
i nattygsbord kommer väl från verktyg har jag för mig. De pratade om detta på radion en gång när jag åkte buss men jag minns inte vad de kom fram till.
 

Verktyg???

Skrivet av  karo
Usch då! Ännu värre... *S*
 

jag tror att "tyg"...

Skrivet av  Ada
...i det här sammanhanget betyder typ "grejer", som i t ex verktyg, flytetyg etc. Ett nattygsbord är således ett bord (eller en möbel) där man förvarar grejer som behövs till natten (pottan och nattmössan kanske??) precis som ni är inne på.
Själv säger jag ologiskt nog nattduksbord i alla fall. Troligen skedde det väl nån form av övergång när man slutade med potta vid sängen och ordet blev meningslöst. Nattduksbord lät kanske mera logiskt då.
 

Adas förslag låter rimligt

Skrivet av  myself
Var tvungen att ranta iväg och slå upp det där lilla bordet i mina ordböcker. Den enda stavningsvariant jag kunde hitta var nattduksbord (även i min 30 år gamla SAOL), men det är förstås mycket möjligt att ordet en gång sett annorlunda ut.

Fick också en ny lärdom på kuppen. Ordet nattstånd betyder INTE det man först tror!
 

Sattyg

Skrivet av  cb - ej kjoltyg
och otyg från cb:
På danska/norska heter -tyg -t¢j.
Syltet¢j (sylt alltså) är väl häftigt ?
 

men Myself, du kan ju inte...

Skrivet av  Ada
...säga bara A men inte B!! Nu vill jag ju veta vad det i så fall då betyder....
(Och stackars alla ogifta män, som ju aldrig har fått det ÄKTA ståndet)
 

Och Ada vecklar

Skrivet av  Mynona
som vanligt in sig i "down under" -problematik... SÅ´NA gånger är du snabb...
 

"down under"

Skrivet av  Ada
Varför får jag en känsla av att det inte är Australien du menar.....?
 

Ja, Ada är verkligen...

Skrivet av  myself, ordningsman iklassen
helt hopplös, associerar på de mest egendomliga vis!

Javisstja, jag SKULLE inte skriva såna där elakheter utan att tydligt markera att jag tramsar - jag har ju lovat! *trams, trams*
 

Jag säger

Skrivet av  Myra
nattduksbord, men vet/tror att det även kan heta nattygsbord. Skrev det en gång på mellanstadiet, för min mamma hade sagt att det ursprungliga ordet var nattygsbord, men då fick jag fel och röda bockar av fröken, så det har jag inte gjort om...
 

Jag säger

Skrivet av  Mummel-Mymlan
nog ungefär nattugsbord, ett mellanting. Det var först när jag skulle skriva som jag insåg att jag måste välja. Det är nog nattduksbord jag säger, men med ganska mycket svalda bokstäver.
 

Jag med!

Skrivet av  Jensan
Gick faktiskt och funderade på det innan och kom fram till att jag säger nåt mellanting. typ "nattugsbord"
 

I SAOL står Nattduksbord

Skrivet av  An2
fast jag har alltid varit helt övertygad om att det stavas Nattygsbord. Hmm, där ser man;-)

Uttalar det ungefär "nattuggsbord", så det är väl en blanding av de två stavningarna.
 

sängbord!

Skrivet av  Nilla
??? :-)
säger jag.
fast annars så säger jag nog "natt(d)uksbord"

och ung. såhär står det i min bok:
Nattduksbord
litet bord vid sängen för lampa m.m. tidigare (fr.o.m. 1600-talet) även toalettbord (för dam), egentl. bord för nattduken (broderad) duk med toalettsaker; delvis kanske ombildn. av nattygsbord, till natt-tyg: saker av behov för natten.
 

Pottskåp

Skrivet av  Makeba
för det är det jag har...inget nattduksbord eller nattygbord. Jag har ett Pottskåp :-)
 

Jag säger

Skrivet av  Mi
nattduksbord, men jag har ingen aning om varför det heter så. Jag kan inte heller komma på någon bra teori,får fundera lite.
 

Artiklar från Familjeliv