Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ordet kognitiv

Skrivet av Dum, dummare, dummast
Kan någon förklara vad ordet kognitiv EGENTLIGEN betyder? Helst på en nivå som en ungefär 10-åring kan förstå.... Min ordbok säger "som avser intellektuella funktioner" och det blir jag inte klokare av.
Svar på tråden: Ordet kognitiv

Förståelig, kanske... eller ordnad,

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
lite luddigt
 

I Susning.nu

Skrivet av  Pappa Puh
hänvisade de vidare till Kognitionsvetenska och gav bland annat det här svaret:

"Kognitionsvetenskap handlar om hur vi tar till oss, tolkar och använder information."
Mer att läsa om det finns på http://susning.nu/Kognitionsvetenskap

Om man är kognitiv är man väl mottaglig för information, förmodar jag?
 

receptiv???

Skrivet av  Pappa AJ (han med Lilla aj)
sa vår lärare i sjuan...
 

Receptiv eller perceptiv

Skrivet av  Proitavos
är man nog då. Jag tror inte man brukar säga att människor är kognitiva. Den definition som först gavs stämmer: något som är kognitivt har att göra med intellektuella processer såsom vetande, kunnande, förstående och inlärning. Kognitiva vetenskaper är vetenskaper där man studerar just dessa saker.
 

Så satt i ett sammanhang...

Skrivet av  Birgitta
... som tex kognitiv psykoterapi... vad blir det då?
 

Det är

Skrivet av  Proitavos
nog bäst du frågar någon som sysslar med sådant. Notera att väldigt få vet vad jämförande språkforskning går ut på, trots att alla vet vad jämförande betyder.
Men om man t.ex. går en kurs i kognitiv psykologi kan det hända att man får studera teorier och metoder i psykologisk forskning som täcker perception, minne, tänkande, och lärande m.m. till skillnad från språkpsykologi, socialpsykologi och alla andra sorters psykologi som fokuserar på andra saker.
 

Full kognatisk tronföljd

Skrivet av  Pappa AJ (han med Lilla aj)
däremot betyder att det inte bara är kognen... f*låt kungen, utan även döttrarna som ärver majestätstiteln och blir "regerande" drottning(ar)...
Har ordet NÅGOT med varandra att göra (förutom bokstäverna)???
 

Bara prefixet är detsamma

Skrivet av  Proitavos
kognatisk har att göra med släkt, kognitiv med kunnande.
 

Kognitiv terapi...

Skrivet av  Fräs
... är en terapi som behandlar människors tankar och känslor, och hur dessa påverkar varandra. Genom kognitiv terapi försöker man vända negativa tankemönster till positiva genom att med olika metoder få patienten att tänka efter själv, bland annat kan man göra detta genom något som kallas för sokratiska frågor.
Huruvida ordet kognitiv har någon synonym vet jag dock inte!
 

informationsmottaglig?! IMT ;.)

Skrivet av  Frk S
 

Det låter

Skrivet av  Proitavos
närmast som en omskrivning av receptiv. Om man nu måste hitta ett annat ord får man väl dra till med "kunskaps- och förståndsrelaterad" eller dylikt.
 

Det var mest...

Skrivet av  Frk S
ett (tämligen misslyckat) försök att vara vitsig. Nej, jag är nog inne på din linje. När jag försöker dra mig till minnes mina psykologistudier - som ägde rum på Adams tid ungefär - vill jag minnas att man pratade om "kognitiva strukturer" som den förmedlande länken mellan informationsintag och beteende. Slutsats: kognitiv = kunskapsmässig etc. Någon direkt synonym kan jag inte dra mig till minnes att jag sett.
 

Jaha...

Skrivet av  Dum, dummare, dummast
... inte vet jag om jag blev klokare, egentligen, men tack för era insatser i alla fall!
 

Vilket var förresten

Skrivet av  Proitavos
det ursprungliga sammanhanget?
 

Det handlade om...

Skrivet av  Dum, dummare, dummast
... barns kognitiva utveckling.
 

Hm...jag gör ett försök

Skrivet av  Nattugglan
För att försöka förklara vad "barns kognitiva utveckling" betyder kan vi börja med att säga vad det _inte_ är. Vi tar några exempel som kanske är lättare att förstå än just den kognitiva utvecklingen.

Barn utvecklas - det är vi överens om och de utvecklas på en massa olika sätt. De utvecklas motoriskt, det vill säga lär sig att sitta, krypa, gå, gripa osv. De utvecklas språkligt, det vill säga lär sig att kommunicera med omgivningen på olika sätt. På samma sätt utvecklas även hjärnans förmåga att strukturera, bearbeta och lagra all information som den förses med. Det kan handla om alltifrån syn- och hörselintryck till att koppla samman nya kunskaper med gamla - tänka ut saker. Det är ungefär vad ett barns kognitiva utveckling handlar om.

Vet inte om det var på en någorlunda begriplig nivå, annars är det bara att glömma mitt babblande ;-)

(Barn utvecklas på en massa fler sätt och på en massa olika plan och dessutom hänger de olika typerna av utveckling ihop på en massa sätt, men det behöver vi inte gå in på här...)
 

(Barns utv) Vi tar om \'et igen...

Skrivet av  Frk S
Kognitiva strukturer är den förmedlande länken mellan informationsintag och beteende. Så enkelt framlagt som möjligt.

PS: Kognitiv = intellektuell, förståndsmässig, kunskapsmässig etc men det är som tegel kopplingen mellan det som går in och det som senare uttrycks som omtalas i (barn)psykologin.
 

Kognitiv betyder

Skrivet av  Lilla Lo
det som har med vår kognition att göra, dvs hur vi tar in, lagrar och använder information - perception, inlärning, minne osv

Vårt tänkande, med ett ord.
 

Jag tycker att alla svar du har fått är rätt,

Skrivet av  MarieW
här kommer ett till! Citerar det utmärkta verket "Termlexikon i psykologi, padagogik och psykoterapi" av Henry Egidius:

"kognitiv 1. om sådant som har med information, kunskap och tänkande att göra i motsats till emotion och motivation. 2. psykisk, sådant som gäller upplevande och medveten erfarenhet överhuvudtaget; i denna betydelse innefattas ofta uppfattningen att människan till hela sin natur är rationell, tänkande, och att känslor och motiv är förståndsmässiga, kognitiva, till sin natur och funktion; jfr kognitiv känsloteori"
 

Tack ska ni ha!

Skrivet av  Dum, dummare, dummast
Möjligen är jag något klokare nu. Himla klurigt begrepp!
 

Artiklar från Familjeliv