Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad betyder valon?

Skrivet av Stareye
Och vad innebär det att ha valonblod i sig, är det ett visst folkslag man härstammar ifrån? Om man är valonlik, hur ser man ut då?
Svar på tråden: Vad betyder valon?

Det betecknar

Skrivet av  Proitavos
den franskspråkiga befolkningen i Belgien (samt dem av dem som utvandrat t.ex. till Sverige). Men om gruppen utöver det språkliga också har några gemensamma genetiska kännetecken (som då skulle kunna mynna ut i ett speciellt "vallonutseende"), vet jag dock inget om.

(PS. Det stavas vanligen vallon utan att för den sakens skull rimma på hallon.)
 

Vallon

Skrivet av  snurrblupp
När jag gick kusr i släktforskning så påstod min lärare att jag hade ett utseende som tydde på vallonsläkt. Det visade sig vara rikigt, valloner finns i min släkt. Jag har mörkbrunt hår och blå ögon. Därmed inte sagt att alla som ser ut så är vallonsläkt.
 

Båg.

Skrivet av  Anon Üm
Det där har jag också fått höra. Jag har liksom du mörkt hår (fast rätt många grå stänk) och blå ögon.
"Du som är så mörk måste ju vara vallon."
Jag tror inte att det stämmer, för det skulle ju innebära att valloner gifte sig och skaffade barn enbart med andra valloner i flera generationer. Så var det väl inte riktigt. Eventuella utseendeanlag borde ha blivit urvattnade fram till idag, så jag tror inte det går att se om någon är av vallonätt.

De som jag känner som är av vallonätt ser ut precis som vem som helst. Om man inte kände till vallonbakgrunden så skulle man aldrig gissa att de hade den.

För egen del har jag bara kommit till mitten av 1700-talet, så jag vet ju inte om det fanns valloner tidigare i släkten.
 

Eller inte båg...

Skrivet av  Morra
Enligt vad jag har fått lära mig så gjorde vallonerna just det, gifte sig med andra valloner under många generationer. Så visst kan vissa drag finnas kvar i dessa släkter även idag. Det betyder ju inte för den skull att alla som är mörkhåriga är valloner...
 

Jo.

Skrivet av  Lingling
Vallonsmeder hade högre lön än svenska smeder och höll sig för lite finare (de kände till metoder som svsnskarna inte behärskade), en vallonsmed som gifte sig med en svensk kvinna fick dessutom lönen sänkt till svensklön!
Även om grupperna så småningom blandades så var det nog inte ovanligt att befolkningen på bruksorter hade 50% - 75% påbrå från valloner.
En del hävdar att det där med "brukskultur" har sitt ursprung just i att befolkningen på bruksorter till stor del bestod av vallonättlingar.
Alla "valloner", alltså invandrade smeder till bruken, kom f ö inte från Valloniet, en del var holländare och fransmän.
 

Visst,

Skrivet av  Anon Üm
de höll sig för sig själva men det var väl de första 100 åren, ungefär. Enligt vad jag läst så hade de flesta vallonättlingar redan då (100 år efter invandringen till Sverige) mer svenskt blod i sig än vallonskt. Och detta är ungefär 300 år sedan (snart 400 år sedan valloninvandringen). Jag tror att eventuella särskiljande vallonanlag som har bäring på utseendet är i princip borta nu.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Stareye
Inte konstigt att jag inte hittade något när jag sökte på internet, jag hade ju tydligen stavat ordet fel.
 

Jag har

Skrivet av  Mia
valloner i släkten och jag är blond och har grågröna ögon. Min pappa är också blond och blåögd.