Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Släcka i taket?!

Skrivet av LaMa
Varfor sager man det? Det var sonen (3,5 och tvasprakig) som fragade, och jag fick bara halla med om att det ar ett konstigt satt att prata. Nagon som har en battre forklaring?
Svar på tråden: Släcka i taket?!

För att man är lite lat,

Skrivet av  Fröken Fräken
skulle jag gissa. Man försöker väl oftast säga saker så enkelt som möjligt; man förkortar satser så fort man ser att möjligheten finns. Det finns inte så mycket annat än lampor att släcka i taket, och att att man i praktiken tar omvägen via brytaren på väggen känns kanske onödigt att nämna.

Ja, jag vet inte - jag bara gissar... ;-)
 

Men det var just "i" taket

Skrivet av  LaMa
som han undrade over, for pa spanska sager man bara "apagar la luz", alltsa slacka ljuset, vilket man ju ocksa kan gora pa svenska. Men oftast sa sager man ju "slacka i taket" och da fragade sonen varfor man sager slacka _i_ taket och inte pa taket eller nagot annat som later battre... Funderade sjalv sedan pa om det kommer fran "slacka lampan som sitter _i_ taket" och som du sager att vi forenklat det till bara "slacka i taket"? Men jag haller med sonen att det later konstigt. Tack for ditt svar, och by the way: ar du fran Fryken?! :-)
 

För att ta det sista först, så nä...

Skrivet av  Fröken Fräken
Jag är inte från Fryken, däremot har jag gått med på att jag är från Frysen - men det är en helt annan och onödigt lång historia... ;-)

Och så till _i_ taket; jag tänkte inte speciellt på prepositionen när jag svarade, jag tänkte mest på satsen i sin helhet. Men det stämmer, visst är det ologiskt med just "i". Fast det måste ju finnas flera andra exempel på ologiska prepositioner, bara det att jag inte kommer på någon just nu. Eller jo, vår dialektala variant:

Här, där jag bor, säger folk "på" om det allra mesta. Man ska på affären, på tandläkaren, på skolan, på stugan - ja, det finns ingen hejd på alla ställen man ska "på"... Det låter knasigt i mina öron, att säga att man ska "på stugan", men inte knasigare än att jag kommer på mig själv med att säga att "vi ska fara på stugan..."
 

kanske...

Skrivet av  Mimmi
en fortkortning´av "släcka lampan i taket".
Tror jag!