Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pohgram på tv

Skrivet av Lisa
Jag irriterar mig rätt rejält på att programledare och för allan del även presentatörer säger poh-gram i stället för program. Har de ingen yrkesstolthet i kroppen?
Svar på tråden: Pohgram på tv

Lyssnar du inte på

Skrivet av  Adde
"Värsta språket"? Fredrik Lindström hade själv fått kritik och bemötte det. Enligt honom är poh-gram dialektalt för mälardalen. Eftersom vi har väldigt svaga r-ljud här, så kan det hända att det faller bort helt och hållet i vissa ord. Nu vet jag inte så många fler som det gäller, men det gäller för program.
 

Men varför faller bara första R:et bort? IMT

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
 

Antagligen

Skrivet av  Proitavos
därför att det kommer en likadan sekvensk efteråt: klusil-r-vokal (pro) + klusil-r-vokal (gra). Dissimilation kallas det. Det är ganska vanligt och förekommer i en mängd varianter, t.ex. "nyckel" som ursprungligen började med l (lykkil, besläktat med bl.a. engelskans lock), vilket dissimilerats p.g.a. av det följande l-et. Ett extremfall är haplologi, då en av två identiska sekvenser försvinner, t.ex. "tiondel" av ett tidigare "tiondedel".
 

Yrkesstolthet? :-) (imt)

Skrivet av  Proitavos
 

Hört talas om talspråk? IMT

Skrivet av  Pepparkakan
.
 

Och jag

Skrivet av  cric
irriterar mig på alla som envisas med att stava det program. Det vet väl varenda människa att det heter POGRAM! ;)
 

Så säger ju jag!

Skrivet av  LottaJ
Pohgram alltså.
 

Artiklar från Familjeliv