Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Discoverys översättare

Skrivet av Ika
Någon mer än jag som vill slå dem med en ordbok i huvudet? De översätter "car capers" med "bil kapare" och "ferret" med "frett"!!! Frett!!! Helt nytt djur alltså? Eller var det en iller... just den missen har jag sett _tre_ ggr i olika program. Meningsbyggnaden lämnar också en del övrigt att önska..
Svar på tråden: Discoverys översättare

frett = iller = sant

Skrivet av  Ysh
Min far brukar alltid kalla djuret iller för frett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frett
Helt vedertaget ord enligt mig då alltså.

I övrigt så håller jag med dig om slarviga översättare men det tycker jag mig märka på varenda kanal och inte bara på Discovery.
 

Fast de på

Skrivet av  Jörn
Discovery står i en klass för sig. Till och med jag hade kunnat göra ett bättre jobb.
Bästa övesättarna då? Enligt min åsikt är det de som jobbar med "Cityakuten" på tv3. Helt makalösa. Trots att jag talar och skriver engelska obehindrat så hänger jag inte med om jag ser ett otextat program, beroende på alla medicinska termer.
 

I trailern för något program där

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
så säger en att han står vid ett Polhemshjul men han säger Polham (kanske inte helt lätt att uttala korrekt för en som talar engelska) och då skriver de i texten Polham vilket retar mig otroligt mycket. Det måste väl ingå i allmänbildningen bland svenskar att känna till Polhem? Eller är det bara jag som känner till honom för att jag är från Trollhättan?
 

*S*

Skrivet av  Ysh
Jag bor i Sandviken... och jag känner bra till herr Polhem kan jag försäkra :)

Jag brukar sällan läsa textremsorna på Discovery (eller andra kanaler heller för den delen) eftersom jag tycker att jag hänger med ändå. Ibland ser jag översättningsfel men jag brukar inte bry mig så mycket, mest om det är väldigt konstigt översatt så att betydelsen blir en helt annan eller väldigt lustig, då kan vi reagera och garva.
 

De allt fler

Skrivet av  Liten Lotta
felöversatta program fick mig att få spunk! Så nu har jag helt enkelt tagit bort textningsfunktionen, så att jag inte retar mig på det.

Ibland är digital-tv bra! :o)
 

Artiklar från Familjeliv