Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Friskola vs kommunal skola

Skrivet av Birgitta
Min dotter går i friskola, men det valet baseras inte på att jag tror att friskola som fenomen är bättre än kommunal skola. Just denna skola är den bästa av de alternativ vi hade när det var dax för skolstart.

Jag tror att den största skillnaden mellan friskolor och kommunala skolor, rent generellt alltså, är engagemanget. Både från skolans håll och föräldrarnas. Båda sidor har ju gjort aktiva val i en bestämd riktining. Men visst kan en kommunal skola vara lika engagerad och engagerande som en friskola! Eller...?
Svar på tråden: Friskola vs kommunal skola

Vi kommer också att välja hemskola...

Skrivet av  Anonym
...när den dagen kommer. Just för att få ett bättre urval av familjer och lärare. Sedan vilken "inriktning" skolan har spelar mindre roll. Det är ju inte fel på läroplanen för den kommunala skolan heller. Om alla skulle lära sig det dom enligt läroplanen ska, så skulle vi ha en väldigt hög bildningsnivå här i landet! Nej, det viktiga är att barnen/tonåringarna får arbetsro utan några bråkiga elever som stör.
 

Bråkiga elever...

Skrivet av  Birgitta
... kommer man inte automatiskt undan bara för att man väljer friskola. Det finns barn som mår dåligt eller har det jobbigt på olika sätt, även om föräldrarna valt den skolformen. Det kan man nog aldrig komma ifrån! Förhoppningsvis är skillnaden att barnen över lag har mer engagerade föräldrar, som mer aktivt arbetar för att deras barn ska ha det så bra som möjligt. Men undantag finns alltid!
 

Självklart...

Skrivet av  Fia
...finns det kommunala skolor med lika engagerad personal och lika engagerade föräldrar som på friskolor. Mina barn går/har gått på en sådan kommunal låg- och mellanstadieskola i Stockholmsområdet. Här är utbudet på friskolor stort, men när vi kritiskt undersökte marknaden inför barnens skolstart så hade faktiskt den lokala kommunala skolan flest fördelar.

Jag blir lite förvånad när en del har som främsta, och ibland enda, kriterium att deras barn ska gå i friskola. Andra vill absolut ha barnen i den kommunala skolan. För mig är det helt oväsentligt om skolan är kommunal eller privat, jag vill ha en skola som är bra enligt mina kriterier (som mycket väl kan skilja sig från andras kriterier). När dottern började i sexan i höstas, så stod valet mellan två olika inriktningar, en på den lokala kommunala högstadieskolan och en på en friskola inne i stan. Till slut bestämde hon sig för den lokala skolan. Sönerna som är 10 och 6 år står i kö till några friskolor, just för att de ska kunna ha lite valfrihet när de ska gå vidare. Som det ser ut nu kommer äldste sonen att gå till en friskola inne i stan (om 1,5 år), men man vet aldrig.

Jag tror att friskolor kan ha en positiv inverkan på de kommunala skolorna, genom att öka konkurrensen. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att man satsar även på de kommunala skolorna, och att de ”antar utmaningen” och försöker konkurrera med friskolorna och inte bara ger upp. För friskolorna har det ju alltid varit så att de måste vara bra, för annars får de inga elever. Kommunala skolor har aldrig haft den pressen tidigare, men nu börjar det bli så även för dem, när det finns så många andra alternativ för eleverna. Men visst finns det en risk för segregering genom att det ändå är ett visst urval av elever som oftast väljer friskolor. Men i Stockholm finns det ju exempel på kommunala skolor i ”problemområden” som lyckats utmärkt när det gäller att bryta trenden.
 

Nänä!

Skrivet av  Skeptisk
Läste nyligen om en mässa där olika gymnasier presenterade sig, bl a privata alternativ.
Ett av alternativen presenterade sig som skolan som har kortare dagar....
Andra satsar stora pengar på fyrfärgsbroschyrer eller på jippon som egentligen inte hör hemma i skolan men som kan locka elever.

Det är den "pressen" friskolorna kan sätta på de kommunala skolorna - att de blir tvugna att sälja sig med mördande reklam. Innehållet - ja det är ungefär samma konserverade gröt överallt.
OBS jag har mina barn i friskola så jag är inte anti-friskola, men att de ska sätta positiv press på de kommunala skolorna, det håller jag inte med om. Den pressen blir lika ofta negativ - se ovan.
 

I vår stad...

Skrivet av  Ada
...medförde starten av en friskola att även de kommunala skolorna började profilera sig. Det blev ett positivt uppsving för hela skolväsendet i kommunen.
Självklart kan vilken skola som helst bli engagerande oavsett huvudman!
Det jag ser som den främsta fördelen med att jobba på friskola, är att jag har mycket stor möjlighet att påverka arbetssätt mm. I kommunen är man ju trots allt bara en liten droppe i havet, kändes det som.