Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tummsugning & operation

Skrivet av Charlotta m Erik-99 & Elin 02
Hej!
Jag heter Charlotta och har en dotter som heter Elin som är 16 månader. Elin är född med gomspalt och ska snart operera den. Hon är en riktig tumsugerska, och nu är jag orolig för hur hon ska klara att inte kunna suga på tummen efter operationen. Och undrar om det finns någon här som har något tips? Ska man försöka vänja av henne med den innan, men hur?
Alla ideer mottages tacksamt!
Svar på tråden: Tummsugning & operation

hej

Skrivet av  LillaMy & Petter
Petter sög på fingrarna i tid och otid (pek- och långfingret, samtidigt) när han opererades, ca 16 månader gammal. Efter op fick han ett slags skenor (låter värre än vad det är) som man sätter runt armbågen så att de inte kan böja armen och alltså inte heller nå munnen. det blev några jobbiga kvällar/nätter i början men sen dess har Petter varit "finger-fri".
Du ska se att det kommer att gå bra med Elin. Jag tror på att prata och berätta så mycket som möjligt, även om det inte verkar som att hon förstår. På inskrivningsdagen fick Petter ett gosedjur som fick vara med på allt det hemska, det hjälpte att kramas med det istället för att suga på fingrarna.
När blir det operation? Hoppas att det går bra!
 

Tack för svaret

Skrivet av  Charlotta m Erik-99 & Elin-02
Ja det blir ju ett effektivt sätt att sluta suga på tummen. Men ett gossedjur var en jättebra ide, det ska hon få. Vi vet inte när operationen blir, men antagligen efter jul. På MAS opereras barnen när de är 18 månader, och det blir hon den 12/1. Mer vet vi inte.
Må så gott!