Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som använder platta?

Skrivet av Ida:-)
Hej! Jag upptäckte denna sida idag och blev så glad. Fick en underbar liten dotter 15:e augusti med bred gomspalt.
Håller på och kämpar med gomplattan som ska sitta inne 24 timmar om dygnet. Ska även tas ut och göras ren 2 ggr/dygn.
Finns det någon här som också håller på med , (eller har haft), en gomplatta? Hur går det för er?
Selma biter ihop + försöker peta ut plattan varje gång den ska sättas in igen....Inte så kul alls.
Trevlig helg på er alla!
Svar på tråden: Någon som använder platta?

Hej Ida...

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
Lasse har också en bred spalt, men har inte behövt platta. Varför ver jag inte riktigt... men, det funkar bra ändå. Han har bara en pytteliten spalt i käken (som en flisa bara som försvunnit) så det kanske beror på det. Lasse hade även dubbel spalt i läppen, men den är "lagad" i somras.
Har Selma spalt även i käken och läppen? Var bor ni ngn stans. Själv bor vi i Sthlm tom på tisdag, för då går flyttlasset till Sollefteå.

Välkommen hit :)
 

Hej Lotta

Skrivet av  Ida:-)
Tack för ditt svar.
Selma har inte spalt i käken och läppen, men en bred spalt i gommen.
Vi bor i Stockholm, Blackeberg.
Lycka till med flytten på tisdag. Hoppas ni kommer att trivas i Sollefteå.
Tycker du att ni fått bra stöd och hjälp från LKG-teamet?
Glada hösthälsningar
 

Hej igen...

Skrivet av  Lotta m Ida -99 o Lasse -03
Ja, jag tycker att vi blivit jättefint bemötta av LKG teamet. På bb var det visserligen lite sämre. Trots att vi födde på Sös (som är ett så stort sjukhus) så var personalen ganska ovetande om spalt. Dom visste ex vis inte att man skulle skicka en remiss till teamet som då genast skulle komma och informera. Vi fick vänta i 5 dgr innan dom besökte oss... Lite dumt, men det är ok nu.

Jag önskar att jag vetat allt om spalt på förlossningen, då hade mycket ångest kunnat dämpats. Den där förlossningslyckan infann sig inte riktigt, och det är jag lite ledsen för. Fast, nu när jag vet att det bara är en "punktering" så spelar det ingen roll... :)
På vår hemsida finns bilder på Lasse hur han ser ut nu och från innan samt från operationen.

lösen är gäst och gäst, adressen finns under vår info.

Kram på dig
 

också gomplatta

Skrivet av  Monika&Max
Min son Max, som blir ett den 3/12, föddes med dubbelsidig LKG, han fick sin gomplatta redan när han var 3 dagar gammal, han flyttades till astrid lindgrens för op i magen så vi började använda gomplattan när han var en månad ungefär, i början var det en kamp precis som du skriver, vi valde att byta från pulverklister till pastaklister, då vi tyckte det höll mycket bättre, vi sondade Max han första halvår,pga hjärtfel, men försökte vaje mål med flaska, och det tog någon månad så hade han vant sig med plattan och ända fram till hans lkop nu i oktober kunde han inte leva utan sin platta! lycka till och skriv om du undrar något, vi bor tungelsta,sthlm, om du har lust att träffas nån gång! kramar
 

forts. plattan....

Skrivet av  Ida:-)
Hej Monika och alla andra.
Visst är det kämpigt med plattan! Selma fick plattan när hon var ca en månad gammal, så hon har haft den i drygt 2 månader nu. De har berättat att den ska stimulera ihopväxten i gommen + att den ska hindra Selma från att ha tungan uppe i gommen....Så vi kämpar på med att ta ut den och göra den ren morgon och kväll. Ibörjan var vi rädda för att det skulle fastna klister i halsen + eller att plattan skulle lossna och täppa till luftstrupen....men nu känns det lite bättre. Ska tillbaka till LKG-teamet, KS, 4/12 - då får vi kanske reda på när lilla Selma ska opereras.
Visst vore trevligt att träffas någon gång.
Glada höstkramar
 

Hej Ida!

Skrivet av  Monika&Max
Jag tror inte du behöver vara orolig över att den täpper till luftstrupen, Max blev expert på att "suga" loss plattan, och spotta ut den, man kunde hitta den både här och där!! Om du känner för det så är det bara maila mig om du har några frågor!
[email protected]
vilket gullit namn ni har valt till er dotter!! kramar
 

Dum fråga kanske..

Skrivet av  U
Men vad är plattan bra för? Varför får vissa den o inte andra? Min Elias har "bara" gomspalt och det har aldrig varit tal om nån gomplatta.

Tacksam för svar!
Ullis
 

enligt vår tandläkare

Skrivet av  Monika&Max
så beror det på var man är född, i sthlm låter man barnen få platta som ett "hjälpmedel" men hade Max varit född i tex uppsala hade han inte fått platta och då hade han aldrig lärt sig äta på flaska, och vi hade förmodligen, sondat fortfarande.
sen om det är en kostnads fråga från landsting till landsting vet jag inte.....mvh
 

Sondmatning

Skrivet av  Jenny m Ludde
Min lilla kille har alltid ätit flaska även fast han har dubbelsidig LKG o aldrig haft någon platta. Han har aldrig blivit sondmatad. Är det vanligt att LKG barn blir det eller? Vi hörde då aldrig talas om det varken på BB eller senare....
 

svårt hjärtsjuk

Skrivet av  Monika&Max
min lille skrutt föddes med ett svårt hjärtfel, och opererades när han var två månader, op lyckades men har vi otur måste han få pacemaker längre fram, därav sondningen, han orkade helt enkelt inte äta själv.
 

Platta

Skrivet av  Charlotta m Erik-99 & Elin-02
Hej!
Plattan ska göra det lättare att äta, och sedan tror vissa läkare att spalten kan bli mindre då barnet inte petar upp den med hjälp av tungan. Elin behandlas av i Malmö, och där tyckte plastikkirurgen att det var väldigt viktigt att hon fick en platta. Meddan käkkirurgen menade att detta inte var så viktigt, att barn i hela världen födds med gomspalt och lär sig äta ändå. Så jag tror att det är mycket en åsiktsfråga mellan olika läkare, och att det finns inte ett rätt eller ett fel.
 

Plattan funkade inte för Petter

Skrivet av  LillaMy & Petter (010820, gomspalt)
Vi hade jättesjå med plattan för Petter. Han fick prova ut den (i Uppsala) när han bara var några dagar gammal, fick den när han var ca 1 vecka. Vi höll på och kämpade med den och fick den omslipad mm och stod ut i en knapp månad. Då hade Petter gått upp 100 g jfrt med födelsevikten... Men Petter hade också det som kallas Pierre-Robin, dvs liten haka och tungan långt bak, det var svårt för honom att andas och att äta. Men plattan fick han vara utan, han skrek nästan oavbrutet när han hade den inne i vaket tillstånd... Usch, det är hemskt att tänka på det nu såhär i efterhand.
Orsaker till att en del får platta och andra inte är bl.a. avstånd till sjukhuset, fick vi veta. Uppsala är ju "regionsjukhus" för gomspaltsbarn ända uppifrån Dalarna om jag förstår saken rätt. Och eftersom man måste in och justera plattan ibland och byta ut den efterhand så vill de inte lägga den bördan på föräldrarna. Plattan ska underlätta ätandet och andningen om tungan har tendens att åka upp i spalten eller bak.

Hur accepterar Selma plattan annars då, när den väl sitter inne? *nyfiken*
Välkommen hit förresten!
 

tack för alla svar....

Skrivet av  Ida:-)
Vill passa på att tacka alla som skrivit inlägg om "plattan". Intressant att höra!
Selma accepterar plattan mycket bra faktiskt när den väl är inne. Har nu haft den i två månader. Det som är jobbigt är när man ska göra den ren. Men sista veckan har det börjat gå bättre igen.
Kramar
 

Heejj på Er!

Skrivet av  emiliapalm
Min lille Alex ska få sitt första gomplatt imorron, vid 6 mån...Hoppas det fungerar för honom.Hålltummar =)
 

Vad olika det verkar vara

Skrivet av  Karin med Sigrid 021119
på olika ställen. I Göteborg där vi går ges plattan oftast till de som har dubbelsidig gomspalt medans de med enkelsidig gomspalt ej behöver platta. Det har inte alls med avståndet till sjukhuset att göra (vi bor 17 mil från Sahlgrenska). Sigrid har haft platta sedan hon var en vecka (är drygt ett år nu). Det fungerar för det mesta bra, men klistret (pasta) kommer ofta upp ur näsan, och borde täppa till så att hon känner smaken mindre tror jag... Ibland lossnar den men oftast sitter den hårt. Vi behöver enligt tandläkaren bara tvätta rent den en gång om dagen, det gör vi på kvällen innan hon ska sova (om hon inte tappar den tidigare på dagen). Jag försöker med kompresser och tandborsten att få bort allt lim innan den sätts dit igen. Sigrid kan äta (i alla fall från flaska) utan plattan, men det går ju lättare med. Dessutom verkar det som gommen slutit sig bra, och det tror vi att plattan hjälper till med.
Lycka till med platt-användandet.
 

Artiklar från Familjeliv