Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ärftligt eller inte?

Skrivet av Monika&Max
Har era barn fått lkg genom ärftlighet, vi har gått tilbaka så långt vi kunnat och inte hittat någon i släkten som födds med LKG, teamet tror att den infektion jag hade i vecka 7-9 kan ha orsakat Max alla fel(4 olika diagnoser), man börjar ju tänka lite framåt på när han vill börja starta familj....
Svar på tråden: ärftligt eller inte?

Kanske...

Skrivet av  U
Elias läkare (Hans Atterhem) har förklarat att det är en multifaktorell missbildning. Att ärftlighet bara är en liten del i det hela.

Jag har en tremening (eller hur det nu stavas) som åtminstone hade läppspalt. Vi umgicks så lite o vi var så små då så jag vet inte om det var mer än så.

Trodde ALDRIG att jag skulle få ett barn med gomspalt. Men hellre det än Downs syndrom... Man kan visserligen inte jämföra handikapp, men jag tror inte att jag skulle vara en bra förälder till ett förståndshandikappat barn...

Kram o klapp, U
 

Nej

Skrivet av  M@ndas mamma
Vi har ingen LKG varken på min eller pappans sida.
Vi diskuerade särftligheten i går för hon undrade hur det blir för hennes barn när den dagen kommer. Jag minns att jag läste massor om ärftlighet när hon var liten, men man har tyvärr glömt det mesta. En svag aning om att när man har bara gomspalt så var risken 1 på 100 att hon får ett barn med samma skada. Så jag lugnade henne med att säga att hon hinner ju få 99 barn utan spalt först :) Jag tycker inte numera att det är ett så allvarligt fel men när man nyss blivit mamma till ett spaltbbarn så är världen ändå lite upp och ned. Sedan minns jag att det förekom diskussioner om att om man bara har gomspalt så var det egentligen en anann typ av skada än LKG och läpppalt men jag minns inte om det bara var teorier eller om det var fastställt att det var så. Det kanske finns någon här som vet något om det? Min tjej som är tonårig nu föddes alltså med enbart gomspalt och hel läpp och tandrad.
 

Mandas mamma...

Skrivet av  U
Min son har som din dotter "bara" gomspalt. Hur gick det med talet för henne? Var ni ofta till logoped? Min kille är 1 år o pratar ju inte ännu. Skulle så gärna vilja träffa äldre spaltbarn för att höra hur de haft det i dagis o skolan. O även höra med deras föräldrar hur de upplevt allt.

Borde kanske gå med i LKG-föreningen, de kanske har träffar?!

Höres, Ullis
 

Hej Ullis

Skrivet av  M@ndas mamma
Hur det är med LKG föreningen och träffar det vet jag inte men det beror kanske lite på var du bor. När min tjej var runt ett år sade hon inte så mycket och det är ju också tidigt om en ettåring pratar mycket, spalt eller ej. Hon kom i gång bra med pratet runt tvåårsdagen och talade långa meningar som kanske inte så många fler än vi förstod. Vi träffade barn med totala spaltar som pratade tydligare än vår tjej, det kändes tufft emellanåt. Hennes tal var nasalt och hon har varit mycket hos logoped under hela förskoletiden, ja från ca 2 års ålder då. Men det var först efter lambån som det lossnade med uttalet, det hjälper ju föga med träning om inte dom fysiska förutsättningarna finns. Men efter lambåop.en så gav träningen resultat och det gick snabbt att träna bort de nasala ljuden. I dag är det ingen skillnad mellan henne och vilken tonåring som helst.
Men jag minns logopedtimmarna, hon tyckte det var så tråkigt, när hon var runt 4-5 år, det var verkligen inte kul att övertala henne. Hon fick även talträning på förskolan av kommunens talpedagog och sedan av fröknarna. Det blev väl för mycket av det goda!
/M@ndas mamma
 

vi har det inte i släkten vad vi vet imt*

Skrivet av  Fumlan
*
 

Ärftligt

Skrivet av  Tjovis
Min son har och min lillebror. Var på en föreläsning via LKG-föreningen i Stockholm för ett tag sen. där pratade dom just om detta. Har för mig att dom sa att det är svårt att veta eftersom dom inte kunde gå så långt bakåt i släkterna för att kunna vara säkra. Men har oxså för mig att jag har hört att i hälften av "fallen" så finns det någon släkting med spalt och i den andra hälften inte.
 

Artiklar från Familjeliv