Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Här e en till nykomling!

Skrivet av edelweiss med Leandra 28/11
Häftigt att det finns en sida för dessa barn också o villken tur att jag hittade hit!
Vi fick en dotter på karolinska 28.11 som altså e lite på 2 månader nu!
Efter ett dygn på sjukhuset upptäckte en barn morska att Leandra hade en liten gomspalt bak i mjuka gommen och det var därför inte amningen alls hade fungerat för oss! (Jag hade önskat åka hem samma dag som förlossningen var men pga en miss från personalen sköts det på till följande dag, och TUR var ju det)
Vi har nu flyttat, och därför kommer hon att bli opererad i uppsala då hon e 6 månader!
Jag pumpar ut mjölken och tycker det fungerar riktigt bra, hon e vårt första barn så jag vet ju inte av nåt annat! (Men visst e det jobbigt ibland också)
Vi matar henne med en habermann flaska och i början var det jätte struligt,och hon var jätte arg och gnällig varje gång hon skulle äta men nu fungerar det också bra! Min faster hade gomspalt och föddes i Finland strax efter kriget, min farmor pumpade då ut brösmjölken för hand och matade henne till 2 års ålder med tesked och nästan bara bröstmjölk, ofta tänker jag på hur fruktansvärt jobbigt hon måsste ha haft det då jag sitter vid min elektriska pump, och då e det ju värkligen ingen sak i världen!
Vi har altså gomspalt i släkten, men förutom min faster då känner vi inte till några andra!
Ja det här var en liten presentation av oss!
Ni som haft barn med bakre gom spalt och som blivit opererade , vad har ni märkt för följder? Det vore intressant att höra lite!
Leandra har en hemsida om nån vill kika på www.Leandra.Tk
Svar på tråden: Här e en till nykomling!

Välkommen

Skrivet av  Ida:-)
Hej! Tufft av din farmor!
Jag heter Ida och har en dotter på snart 6 månader som heter Selma. Selma föddes med bred gomspalt, (hela gommen var öppen). Jag pumpar fortfarande och tycker att det fungerar bra nu, men det var jobbigt i början. Planerar att trappa ner på amningen efter hennes 6-månadersdag. Hon tycker mycket om både gröt och puré, så det ska nog gå bra. Selma har en platta i gommen för att underlätta ihopväxandet, (det slipper nog du då Leandra inte har så bred spalt).
Som sagt - välkommen!
 

Hej Ida!

Skrivet av  Malin med Leandra
Har Selma redan blivit operarad? Fick hon plattan genast på bb? När skall hon opereras?
Har ni använt er av Habermann flaskan? Har hon fått panik då hon kräkts och det kommit genom näsan?
Har ni gomspalt i släkten? Har hon inte haft nåt problem med pure och gröt? Lite små frågor om du har lust att svara!
 

Svar (långt)

Skrivet av  Ida:-)
Hej Malin!
Jag svarar gärna på frågor så gott jag kan:
*Selma planerades först att opereras när hon var ett halvår, men innan jul så ändrade de sig till att genomföra operationen när hon är ca ett år.
*Plattan fick Selma när hon var ca en månad gammal, och detta pga att hon har så bred spalt, (tror inte att det behövs annars?!).
*Ja, jag tror att det är en Habermannflaska, (de heter kanske så). Flaska i mjukplast + napp i naturgummi. (Köper dem på KS).
*Selma kräktes en del i början, men hon verkade inte bry sig mer än andra barn om det. Visst kom det en del ur näsan men det störde henne inte så mycket.
*Vi har inte gomspalt i släkten vad vi vet.
*Vi började att ge Selma smakportioner när hon var 4 månader. Till en början var det faktiskt lite kämpigt då purén lätt kom upp i näsan - och hon gallskrek. Men nu har både hon och vi lärt oss hur vi ska göra, så nu äter hon både gröt och puré riktigt bra.

Fråga gärna om det är något mer du undrar.
Massor med kramar
 

Artiklar från Familjeliv