Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

det var ett tag sedan..

Skrivet av jennie&casper021205-läpp/käkspalt
som jag var här inne nu...skrev innan casper skulle åka in på operation..tänkte jag skulle berätta lite...
december 02 fick vi en liten kille,ca 10 minuter efter födslen så ser jag att har har ett " hål" på läppen.."jaja,säger jag.(helt borta) det fixar de till!
min sambo hade väl andra tankar...
casper föddes med en läpp/käkspalt,allt har funkat bra,ammningen funkade hur bra som helst...
efter som casper inte hade några problem med det så bestämde vi oss för att vänta längre med hans operation...han opererades när han var 9,5 månad...

Dagen då vi åkte till MAS i malmö var vi väldigt närvösa...när vi väl kom dit var personalen helt underbar! vi fick träffa narkosläkaren, de tog kort på casper( villket inte var lätt) men till slut gick det...
på kvällen badade vi killen,och klädde på han denna snygga sjukhus klädslen,två storlekar förstor...
kl 03.30 fick han sitt sissta natt mål,kl 8 kom de och la embla salva på hans fötter, gav han lungnande tablet i rumpan...kl 09.00 gick dem upp till operation...pappa följde med sin son när han sövdes. casper tog lustgasen själv och suttande på den till han somnade in...
sedan var denna jobbiga väntan...tror att det tog ca2,5 timme...när han kom till uppvaket gick jag upp till han...ingen vaker syn...blod precis överallt! jag mådde så dåligt...de förklarade att han vaknade alldeles förtidigt,redan när de rullade ut från op,så därför fick han näsblod...så de fick ge han morfin,så han somnade om igen...
jag satt med han i 1,5 timme,när han vaknade ville han gå ner på golvet,villket han inte fick...så jag fick bära ner han till rummet där pappa stod och väntade...casper fick välling sedan sov han en stund till...
vi stanade i två dagar sedan åkte vi hem på permision,en vecka senare tog de stygnen...
tänker jag tillbaka så var det väldigt jobbiga veckor efter op, eftersom casper var så tidig med att resa sig och gå längs bordet hemma...nu fick han sitta i sin vagn eller stol i 2v...
de läkte väldigt snabbt...nu är han 14 månader och den är så fin läppen!
vi ska ner till hösten igen,och antagligen så får han genomgå en näs operation,efter som den är inte rak...man vet ju själv om man tittar i speglen så vill man ju se bra ut, när caspers näsa blir spegelvänd så ser den väldingt se ut,och man vet ju inte hur han kommer reagera när han blir äldre...därför ville de på MAS göra näsan så fin som möjligt...

De är helt otroligt vad duktiga läkare är nu..
jag ville bara dela med mig...

vill säga hej till alla nya med!
Ha de!
Svar på tråden: det var ett tag sedan..

Hej!

Skrivet av  anita
Eje gjorde samma sak. Vaknade tidigt o hoppade direkt ur den höga sjukhussängen. Tur att man har reflexer. Han har alltid varit aktiv men det har faktiskt blivit lättare för varje operation. Hans näsa är fortfarande sned(han är fem) och vi var hos lkgteamet på sahlgrenska för några veckor sedan. De sa att de fösöker vänta så länge som möjligt med de sista plastikoperationerna då det ger ett bättre slutresultat. Men om Eje får ont av sitt utseende så skulle vi bara ringa så fixar de det på en gång.

det känns ju skönt. var kul när vi var där för vi hade samma schema som en 19årig kille med lkg och det var kul att få höra vad han tyckt om sin uppväxt. han hade gjort sin sista op för ett år sedan.

Kram
 

Spegelvänd näsa!

Skrivet av  Regina & Eliel
Det känner jag igen!
Eliels näsa är mycket snedare i spegeln än när jag tittar på honom direkt.
Funderade länge på varför?
Och kom på att det måste bero på att i spegeln så blir man ju 2-dimensionell!!!
Vi har varit i Uppsala och där säger dom oxå att dom helst fixar näsans slutresultat så sent som möjligt för att få ett så bra slutresultat som möjligt eftersom man ändrar utseende rätt mycket i puberteten.
Det är tydligen inte bra om man har för mycket ärrvävnad,det ger sämre möjligheter när dom ska operera.Så sa dom till mig i alla fall.
Men det är klart att lider dom väldigt mycket så försöker dom nog greja det tidigare!

Kramizar
 

apropå spegelvänd näsa

Skrivet av  lotta med Gustav 8 år.
Jag har alltid trott/antagit att det såg så ut bara för att man är ovan att se den så,man är ju så van att se näsan på vanligt vis att man inte tänker på att den är sne.Men det kanske är så som du tror,tänk vad man får mycket nya ideer här.KUL!!
 

Trodde oxå...

Skrivet av  Regina & ELiel
..att det berodde på att man var så van vid att se den från det "vanliga" hållet,så att den blev sned när man såg den spegelvänd!
-Det är alltså så här som alla andra tycker att han ser ut,tänkte jag då med en tår i ögat...
Men efter att ha diskuterat saken med vår barnläkare så kom vi fram till att det inte kunde vara så.Han tyckte nämligen oxå att näsan var snedare i spegeln,och det kan inte ha berott på att han var så van vid att se honom från det andra hållet.
SÅ ofta är vi inte till honom!


 

angående amning

Skrivet av  Fumlan
Hur var det för dig? Till mig sa de att jag inte kunde amma. Jag fick inte ens försöka på riktigt, för det skulle vara elakt mot barnet. Eftersom hon inte skulle kunna sluta munnen runt bröstvårtan (enligt dem) skulle jag använda en plastnapp över bröstvårtan. Det funkade inte alls, det rann under för den gick inte att sätta tätt över bröstet. Tyckte jag hade stora bröst, men man skulle tydligen ha gigantiska för den var liksom för stor.

Efter mer än en vecka så kom det en sjuksköterska och hon hade råkat göra ett arbete om barn med LKG. Hon trodde nog att det visst skulle gå att amma som vanligt. Det var ju inte gomspalt, så hon tyckte vi skulle försöka. Hon fick hjälpa till lite men barnet sög tag direkt och det kändes helt naturligt.

Fatta att de har sån brist på kunskap att man inte ens tillåts försöka amma som vanligt? När man varit på väg och försöka och de såg det och sa att jag inte skulle göra så, då slutar man ju. Klart att man litar på sjukhuspersonalen. Är så glad att hon dök upp och visste mer om detta. Annars hade jag nog aldrig börjat amma. Sen trodde de att hon inte skulle få i sig tillräckligt och tvingade på mig att hon skulle ha ersättning också. Alla runtomkring mig (sambo, mamma) tyckte jag skulle göra som de sa. Min uppfattning var att ersättningen bara förstörde amningen och att min mjölktillgång blev ojämn. Sen kom det hem några från sjukhuset för att kolla hur amningen gick. De sa att det räckte med 5 minuter på varje sida. Bullshit!!!

Jag ammade henne mer än ett år trots den väldigt dåliga starten.

Hoppas inte att någon tar illa upp, för jag vet hur det kan vara att vilja amma men inte kunna. Men det är väl därför som jag blev så jäkla förbannad på att jag höll på att gå miste om chansen att kunna amma på grund av bristande kompetens.
 

Artiklar från Familjeliv