Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir spaltbarn oftare "sena" än andra?

Skrivet av LindaSE
Hej på er!
Jag har varit här inne då och då, men nu var det ett tag sedan sist. Jag har en dotter som snart är två år och hon föddes med gomspalt. Från början verkade det som att det skulle räcka med en op, men de lyckades inte få igen hela spalten vid första op vilket resulterade i ytterligare en op. För en månad sedan gjordes hennes andra op, men på återbesöket upptäcktes ett hål i gommen, vi vet ännu inte hur stort det är och vad som kommer att hända nu, ska på ytterligare återbesök nästa vecka.
Det jag undrar över nu handlar om utveckling för spaltbarn. Vår dotter är ganska "sen", både fysiskt och mentalt, hon har precis börjat gå ordentligt. Vi har hela tiden trott att hennes "sena" utveckling har berott på spalten. Hon har ju fått ödsla mycket energi på att lära sig att äta (hon har utvecklat en mycket bra "ätteknik" och kan både äta och dricka utan att få speciellt mycket mat i näsan) och så har hon ju genomgått två operationer. Vi har inte oroat oss över hennes utveckling, vilket däremot hennes förskola har gjort. De säger visserligen att man inte kan säga något så här tidigt, men de tycker att hon är lite väl sen och att man bör uppmärksamma detta i tid. Jag tycker att det är jätte bra att förskolan reagerar samtidigt som jag blir fruktansvärt orolig att vår dotter inte "bara är lite sen" utan kanske har något mentalt handikapp (eller vad ska man kalla det?).
Jag skulle vara jätte tacksam om ni vill höra av er om ni har tankar eller erfarenheter kring detta.
Hälsningar Linda, orolig mamma
Svar på tråden: Blir spaltbarn oftare "sena" än andra?

Hej

Skrivet av  LillaMy & Petter (gomspalt)
Jag förstår din oro, Petter (2½ år) var alltid mycket senare än vår äldre dotter, som däremot var (är) tidig i allt, ffa tal... Nu har talet precis exploderat för honom! Inte så lätt alltid att förstå, men å andra sidan finns det fyraåringar utan spalt som man inte förstår vad de säger. Jag tycker att ni ska kontakta bvc, de vet vad som är "normalt" utvecklingsmässigt och inte och kan se till att ni får träffa läkare och så. De kan också kolla utvecklingen med lite tätare intervaller än "standardprotokollet". Det går vår bvc-sköterska med Petter.
Bättre att kontakta sjukvården och vara "jobbig" för ofta än tvärt om, även om det bara gäller att lugna föräldrarna (jag menar alltså att det inte behöver vara något som helst fel, det är bara skönt att höra det från någon som borde veta!)
 

Tack!

Skrivet av  LindaSE
Hej!
Tusen tack för ditt svar!
Vi har nu varit på BVC och pratat om detta och ska även träffa en läkare för utvecklingsbedömning. Men det är alltid intressant att höra åsikter och erfarenheter från de i samma situation.
Kram LindaSE
 

Artiklar från Familjeliv