Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor kring talutvecklingen

Skrivet av Karin m. Sigrid -02
Hej!
Min dotter är nu ett år och 3 månader, och har börjat vilja säga saker, men hon får inte till ljuden. Kan säga m, så när hon försökte säga blomma blev det mamma. Korta ord, så som aj, nä och hej kan hon säga, men annars har jag svårt att se hur hon ska kunna uttala några ord. Hon får inte riktigt till konsonanterna. Skriker mest rätt ut, eller låter som "kalle Anka". Är det någon som vet hur man kan hjälpa henne att finna ljuden? Hur systematisk kan man vara i språkträningen? Ska man vänta till dess hon själv försöker mera? Jag är rädd att hon inser att det är svårt att prata, och därför tystnar. Är det nån som har några tips?
Svar på tråden: Frågor kring talutvecklingen

lek

Skrivet av  lotta med gustav 8 år
Jag tror ju inte att det går så bra med riktig talträning.Däremot kan man ju träna genom att "döpa" olika djur/dockor tll typ fiffi,peppe sha-sha osv.När man leker mad dem kan man säga (när Peppe Går) pe-pe-pe och sedan kan sigrid försöka med "sitt"djur att flytta och låta.Man kan ju även använda dem i spel,tävlingar osv. Gustav pratade oxå just så som du beskriver Sigrid.Han har alldrig slutat prata men blivit arg ibland när man ej förstått.Har dock märkt nu att han gärna förkortar berättelserna betydligt när han ska berätta något för nogon utanför familjen.Hoppas på bättring efter op i mars...
 

Sugrör

Skrivet av  lotta med gustav 8 år
glömde tipsa om sugrör,men det vet du väl redan.Blåsa fjädrar,flörtkulor i mål osv.Gustav hade svårt att suga/blåsa i början,men vi klippte av sugrören på mitten,då gick det lättare.vi började med att blåsa ut ljus (utan sugrör!!)
 

Vad bra!

Skrivet av  Karin m. Sigrid -02
det där med sugrör har jag faktiskt inte tänkt på. Bara att hon troligtvis inte kan använda dem. Men givetvis måste hon få träna! Och tack för tipsen om att namnge gosedjuren. Det ska jag prova. Hon älskar ju att krama och gosa med dem, så varför inte få henne att kalla dem nåt (du måste tro jag är helt bakom, men jag har faktiskt inte tänkt på de här sakerna så mycket tidigare).
 

vad bra

Skrivet av  lotta med gustav 8 år
att du lyckades klura ut något av det jag skrev.Det blev liksom lite virrigt.Vi gjorde oxå nogon liten bok med bilder av djuren(klippte ut liknande djur ur tidningar).Sedan läste vi böckerna och pratade om tex.peppe,fiffi eller vad de nu hette.Tillslut sa ju Gustav vilka de var så fort man bytte sida.Skriv namnet till bilden så att ni kommer ihåg vad de heter.Länge trodde nog Gustav att alla sälar hette Fiffi.....
 

ringde logopeden

Skrivet av  LillaMy & Petter
för ett tag sedan.Hon sa att det inte behövs någon egentlig träning förrän man slutit gommen helt, för då måste man ändå lära om sig. Kirurgen har jag också diskuterat med om när Petter ska sluta hårda gommen, han har ganska stor spalt. Kirurgen sa att det finns studier gjorda där man har opererat restspalt så sent som vid 6 års ålder och inte sett någon skillnad i språkutvecklingen senare, jämfört med de som har slutit gommen tidigare.

Petter pratar massor just nu. Blir lite frustrerad ibland. Tidigare använde han mycket hjälptecken, inte som vi hade lärt honom utan det kom spontant. Nu kan han tycka att man är lite knäpp när man inte förstår. Ibland ger han upp, ibland upprepar han fem gånger... Petter är 2½ år.

Annars tror jag på ljudlekar, ordlekar. Vi vet t.ex. att han kan säga P. Så vi säger P-P-P-P-Petter, Petter säger P-P-P-P-Kekke och ser jätteglad ut... samma: P-P-P-P-Pappa blir P-P-P-P-Mhamha... *ler*
 

Också ringt

Skrivet av  Karin m. Sigrid -02
och beställt tid hos logopeden nu. Vi har ju inte riktigt börjat med det än, så det blir spännande att åka dit.
Sigrid använder också tecken vid vissa ord, sådana som hon själv hittat på (t ex tomt, slut, då visar hon handflatan).
Jag tror också att det borde gå att träna talet kring läpparna oavsett hur gommen ser ut, t ex P som i Petter eller Pappa. Det handlar ju om läppmusklerna också, eller? Vi får försöka fler ramsor helt enkelt. :)
 

Prata

Skrivet av  Katrine m Aaron född 0108 op 030526
Hej Karin jag heter Katrine och har en son Aaron adopterad från Kina och han föddes med total dubbelsidig LKG.

Jag har fått tips att öva honom att prata mycket. Har gjort en språklåda där vi har saker som han ska öva på Typ: Pippi Bil=brumbrum, Tåg: Tufftuff. Pappa. Han övar sig också genom att blåsa ut ljus, suga sugrör, bubbla badkaret blåsa såpbubblor, blåsa såpbubblor.

Ja detta var lite tips. Ett tips till är om du inte redan vet det sök Vårdbidrag på försäkringskassan.

 

Artiklar från Familjeliv