Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

gomspalt och ögonproblem!

Skrivet av Malin med Leandra -03
Jag har enliten tjej på 4 månader med en liten gomspalt,( hon kommer att bli opererad vid 6 mån!)
Enda sedan födseln har hon haft problem med sitt ena öga, det har runnit och geggar hela tiden trots 2 0lika antibiotika kurer!
I dag sade vår bvc sköterska att det antagligen då beror på att tårkanalerna e för trånga eller tilltäppta!
Nu till min fråga! Tror ni att det hänger i hop med gomspalts "problematiken" elller e dettta bara nåt som hon råkar ha?
Svar på tråden: gomspalt och ögonproblem!

Jag har inte...

Skrivet av  Ullis m Elias 021130
hört nåt om det. Utan bara att spaltbarn ofta har öronproblem eller hjärtfel.

Men när du säger det så tänker jag på att Elias vänstra öga alltid rinner när vi är ute... så kanske det finns ett samband? Eller så är det bara en tillfällighet... jag vet inte.

Ha det, Ullis
 

Hm hm..

Skrivet av  M@ndas mamma
..har aldrig hört om det sambandet men vet att det är ganska vanligt hos bebisar med trånga tårkanaler.
Min M@nda hade det! Både spalt och trång tårkanal. Ena ögat rann och geggade redan på BB, upp till hon var året gammal så rann det en strid ström av tårar när det blåste lite ute. Men på Bvc sa de att det var ganska vanligt. Jag var lite hysterisk först, tänkte på BB att hon skulle inte bara ha spalt utan bli blind oxå ;O) Hormoner och oro för den nyfödda gjorde mig lite knäpp ;O)
 

Ja du....?

Skrivet av  Regina & Eliel 5/11-02
Eliel har haft problem med sitt vänstra öga,just så som du beskriver det.
Han har just vänstersidig lkg!
Ja, det är klart man undrar om det hör ihop,när det är på samma sida...
Men mitt mellanbarn som inte har nån lkg hade rinniga ögon i ca 1,5 år så det behöver ju inte bero på spalten.
Men ett litet tips är att ringa till sjukhuset så fort som ni får op-kallelsen och fråga om dom inte kan boka in en ögonläkare på samma gång som hon är sövd så kan dom ju sondera tårkanalen.
Jag sa till när vi var på inskrivningen men då hann dom inte fixa fram nån ögonläkare,men nu är problemet ändå nästan borta.
 

Artiklar från Familjeliv