Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

några funderingar till!

Skrivet av Malin med Leandra -03
Hur har ni andra gjort som haft barn med gompalt?
Har ni börjat ge smakportioner innan
operation av gommen? Jag har tänkt pumpa och ge på flaska fram tils att vår tjej blivit opererad, känns som om jag skulle orka fortsätta med det ett tag till ännu, ( tur att man ej vet om nåt annat)
Om jag valde att lära henne äta innan e det då en annan teknik hon måsste lära sig efter att hon blivit opererad?
Vår tjej skall opereras i uppsala, ungefär hur länge på förhand har ni fått kallelse?
Har ni märkt nåt speciellt med jollret? Jag tycker att Leandra jollrar ganska normalt! E det först vid Talet som man börjar höra skillnad?
Ja det va lite det ena och det andra, kanske nån har nån synpunkt på nåt?
Svar på tråden: några funderingar till!

Hej!

Skrivet av  Regina & Eliel 5/11-02
1.jadå,Eliel fick börja med pure vid 4 månader och mjuka gomen op var vid 7 mån.Jag upplevde inte att det var nån skillnad på före/efter op att äta.
Han har aldrig haft nån gomplatta heller.Däremot var han väldigt känslig för om han fick upp mat i näsan,jag tror att det kanske sved?
Åtminstone hallon-vinbärspuren,men det gick bättre om jag lirkade in maten från sidan liksom.
Han lärde sig så småningom att föra runt maten själv till rätt ställe och det kunde han inna op.

2.Kallelsen har kommit ca 3 veckor före op.

3.Eliel har inte ljudat/jollrat riktigt som andra barn tycker jag...
Det är mamma/mamamamam åt allting.
Fast idag sa han faktiskt jajajaja.
WAOW !!!
Vi ska till talpedagogen imorgon så får vi se vad hon säger.
Annars har vi haft väldigt höga skrik i typ höga C !!!

Eliel har oxå op i Uppsala.
Vem är det som ska ta sig an Leandra?
Skoog eller Henriksson?

Kramizar
 

Mat

Skrivet av  Linusida
Hej!
Vi började ge Johanna smakportioner vid sex månaders ålder och hon opererades första gången när hon var ett år. Det gick jätte bra för henne att äta, hon åt t.o.m. bättre än barn med hel gom. Jag kanske ska säga att Johanna föddes med stor gomspalt.
När det gäller joller har jag inte så mycket att jämföra med eftersom hon är första barnet. Hon lät väl inte riktigt som andra barn, men hade sina egna ljud.
Hälsningar Linda, mamma till Johanna -02